Nieuwe vloer voor ouwe Ami
RikvdS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 23 februari 2016 01:01 AM

Hallo allemaal,

Een goeie drie jaar geleden heb ik mijn huidige Ami 6 break uit Frankrijk geïmporteerd. Bij de aankoop viel me destijds al op dat er wat kit rond de dorpels zat. Maar daar hechtte ik toen weinig waarde aan. De Ami bewees zich als een perfecte dagelijkse kar en legde in die afgelopen jaren vele kilometers af. Maar de dorpels die eerder verdacht waren werden meer dan verdacht en op een moment zonder twijfel slecht. Toen rond oud en nieuw mijn vriendin bij het instappen een paar centimeter naar beneden zakte was het duidelijk. Er moest op korte termijn iets mee gedaan worden. En mijn motto is, als je iets doet.. doe het dan goed!


De Ami in betere tijden.

Gelukkig kon ik een poos vrij krijgen van mijn normale werkzaamheden en een brug lenen. Dat zorgde ervoor dat ik tegen het einde van januari al kon beginnen met de ingrijpende werkzaamheden. Wat zeker was, was dat de dorpels en vloerplaten vervangen zouden moeten worden. Bij eerdere inspecties leek het chassis nagenoeg roestvrij. Dat zou dus mee moeten gaan vallen. Eerst maar begonnen om wat te snoeien.. Deuren eruit, banken eruit, matten eruit, kofferbak ook maar eens een keer leegruimen, etc. etc. Dat was vrij vlug gebeurd. Toen wat verstevigingen aangebracht zodat het verband tussen de stijlen behouden zou blijven wanneer de dorpels en vloerplaten eruit zouden gaan. Ook dat was vrij snel gebeurd.


Het verstevigingskruis aangebracht.

Toen kon er eindelijk begonnen worden met het echte werk. Rottigheid weghalen en vervangen voor vers, blinkend blik! Wat moest er dan zoal uit..? Naja.. niet zo veel meer, het meeste was al weg namelijk.


Rottigheid..


Meer rottigheid..


Ah! Dat verklaart een hoop! Wat zijn het toch een stelletje beunen, die Fransen! Zo ben ik tijdens deze operatie een paar kilo kit en zeker 4 van dit soort sponzen tegengekomen.

Dat slopen ging mij dus wel aardig af. Maar dan kom je toch al vlug op een punt dat het heel erg leeg begint te worden. Alles lijkt een beetje te zweven. Het wordt tijd voor een keerpunt om niet alle stevigheid te verliezen.


Ondertussen ziet het interieur er dan zo uit..

Profiel  
 
RikvdS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 23 februari 2016 01:01 AM
  [ # 1 ]

De kriksteunpunten waren wat zwak geworden en werden één voor één uitgezaagd, alle roest werd verwijderd en de rotte stukken uitgezaagd, waarna er niet plaatjes voor in de plaats kwamen. En na dat gedaan te hebben kwam er ook weer wat ‘vlees’ om de dorpels dadelijk aan te gaan hechten.


Het hoort er natuurlijk altijd bij om de boel even uit te leggen om er daarna onder het genot van een bakje koffie naar te gaan staan kijken en te fantaseren hoe mooi het wel niet wordt als het af is.

De dorpels hadden een erg nette pasvorm en lieten zich gemakkelijk monteren. Er moesten wel voor montage nog een paar moeren ingelast worden om in een later stadium de gordelverstevigingen aan vast te kunnen zetten. Maar dat stelt niet zo veel voor natuurlijk. Het bijzonder van de constructie van een Ami is dat de dorpels een soort U profiel zijn wat open is aan de onderkant. Dit wordt dan weer afgesloten door de vloerplaat die wat uitsteekt buiten de dorpels. Het uitstekende deel van de vloerplaat wordt later weer omgeslagen en dient ervoor om het deurrubber vast te houden. Een zeer vernuftige constructie, maar ook zeer vatbaar voor roest natuurlijk. Naarmate de klus verder ging besloot ik ook maar om de voetenbak onder de pedalen te vervangen. In eerste instantie leek deze mij nog prima op te knappen, maar bij nadere inspectie bleek hij toch wel zo ver heen dat oplappen jammer zou zijn van de moeite. ‘En als je toch bezig bent, doe het dan meteen goed’ zei een stemmetje in mijn achterhoofd.


Dorpels op de plek, onderste stuk voetenbak op de plek. Het gaat de goeie kant op!

Ondertussen duurde de klus alweer een dikke week, maar er begon vordering te komen. De auto kreeg langzaam een beetje van zijn stevigheid terug en daarmee begon ik hoop te krijgen op een goeie afloop van de klus. Even later konden de vloerplaten gepast gaan worden, het moment van de waarheid. Links ging perfect, maar rechts.. hmm.. nee hoor. De vloerplaat stak te ver buiten het dorpel. Even achter je oor krabben dus en denken, ik zou toch niks fout gedaan hebben. Toen maar eens gaan meten, meten en nog meer meten. En na korte tijd kwam het probleem al naar boven. De aanhechting van de rechtse vloerplaat aan het dorpel zat een centimeter verder naar buiten dan die van de linkse vloerplaat. Precies de afstand die ik nodig had. Vervolgens heb ik de foute vloerplaat zelf even aangepast met behulp van de zetbank, en verhip. Toen paste hij perfect! En ik kende mezelf weer een schouderklopje toe.


Passen en meten..

Hierna kon al gauw alles afgelast worden waarna het mooie proces van afwerking kwam. Alles netjes in de roestbescherming en vervolgens in kleur. Dan gaat het ineens wel heel hard!


Het einde komt in zicht!

Daarna nog even wat laatste laswerk aan de binnenspatborden in de kofferbak. Die moesten immers ook weer netjes waterdicht worden, en de stootblokken om de draagarm op te kunnen vangen weer stevig. Maar dat was een eitje na deze operatie natuurlijk. Al snel daarna konden de rubbers weer op hun plek en kon er gekeken worden of alle deuren nog pasten. Dat was natuurlijk het geval. En toen stond daar ineens weer een Ami. Maar wel een Ami die beter was dan ik ooit had durven denken!


De ouwe rommel voor de verse auto!

Al met al is het een enorme klus geweest waar ik tegenop heb gezien. Maar terugkijkend kan ik wel zeggen dat ik het met plezier gedaan heb en dat ik er weer veel van heb geleerd. Ondanks dat ik het met veel plezier heb gedaan heb ik echter wel alles zo goed mogelijk tegen roest bescherm als ik kan. Ik heb namelijk niet zo’n zin om dit binnen 10 jaar te moeten herhalen.  Wink

Groetjes, Rik.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 23 februari 2016 10:05 AM
  [ # 2 ]

Goed bezig! Maar begrijp ik het nu goed en heb je deze werkzaamheden in slechts een week uitgevoerd?!
Lekker doorgehaald hoor!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 23 februari 2016 10:11 AM
  [ # 3 ]

Mooi werk, Rik.

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 973
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 23 februari 2016 10:40 AM
  [ # 4 ]

Geweldig Rik! Nu alle holle delen (en vooral de dakbalk) inwendig tegen roest beschermen.
Veel plezier weer met de Ami cool smile

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 23 februari 2016 11:08 AM
  [ # 5 ]

Nou Rik, dat is een mooie klus die je daar hebt gedaan. Nu weer veel rijplezier met je ami.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Gepost: 23 februari 2016 11:43 AM
  [ # 6 ]

mooi stukkie werk mag ik vragen waar je de vloerplaten hebt gehaald ik moet ook nog nl

doei

Profiel  
 
RikvdS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 23 februari 2016 02:13 PM
  [ # 7 ]

Dank voor alle complimenten!
De werkzaamheden hebben ongeveer 2 weken geduurd. Ik zat op het eind wat met de droogtijden waardoor het iets langer duurde dan gehoopt.

Wat betreft de vloerplaten, ik heb er eentje via de Nederlandse kanalen laten komen, in dit geval ruygrok. Maar hier was ik niet over te spreken. De gordelmoer klopte niet en was al half los. En de vouw waarmee je hem aan het dorpel last zat op de verkeerde plek.
De linkse vloerplaat had ik via Daniel Engelhardt laten komen. Een Duitse onderdelenboer die heel veel Ami spul heeft. De prijs was hetzelfde als de Nederlandse, maar de kwaliteit en passing een stuk beter. Die kan ik dus aanbevelen als je dit ook wil doen. Even googlen voor de website. Wink

Groeten, Rik.

Profiel  
 
RikvdS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 23 februari 2016 02:21 PM
  [ # 8 ]
engbokho schreef:

Geweldig Rik! Nu alle holle delen (en vooral de dakbalk) inwendig tegen roest beschermen.
Veel plezier weer met de Ami cool smile

Och, de dakbalk moet inderdaad nog! De holle delen aan de onderkant had ik allemaal al volgespoten. Maar binnenkort moet de buitenkant nog even in de owatrol, dus dan pak ik dat meteen even mee.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 februari 2016 03:20 PM
  [ # 9 ]
RikvdS schreef:

Dank voor alle complimenten!
De werkzaamheden hebben ongeveer 2 weken geduurd. Ik zat op het eind wat met de droogtijden waardoor het iets langer duurde dan gehoopt.

Wat betreft de vloerplaten, ik heb er eentje via de Nederlandse kanalen laten komen, in dit geval ruygrok. Maar hier was ik niet over te spreken. De gordelmoer klopte niet en was al half los. En de vouw waarmee je hem aan het dorpel last zat op de verkeerde plek.
De linkse vloerplaat had ik via Daniel Engelhardt laten komen. Een Duitse onderdelenboer die heel veel Ami spul heeft. De prijs was hetzelfde als de Nederlandse, maar de kwaliteit en passing een stuk beter. Die kan ik dus aanbevelen als je dit ook wil doen. Even googlen voor de website. Wink

Groeten, Rik.

Had de ami club niks meer staan?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
RikvdS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 23 februari 2016 03:50 PM
  [ # 10 ]

De club had me twee linker dorpels meegegeven en ze hadden alleen maar overzet vloerplaten. Dus dat viel een beetje tegen..

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook