16e Oldtimerbeurs, ‘t Echappementje, Roeselare, 20-21 feb 2016
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 24 februari 2016 05:59 PM

Van de voorpagina:

‘t Echappementje, van lijkwagen tot Porsche

Het was weeral jaren geleden dat ik eens naar ‘t Echappementje te Roeselare getrokken was. Altijd wel willen, maar er was geen tijd of het raakte vergeten. Nadat het verleden jaar weer vergeten was, had ik het deze keer met stip aangeduid op diverse kalenders. Niet omdat dit een grandioze niet te missen Citroën-beurs is, nee, gewoon omdat het er gezellig is en je er altijd wel iets of iemand vindt.

Toegegeven, bijna was het er weer niet van gekomen, maar dan toch maar na de zwemtraining van de kinderen direct doorgereden naar Roeselare, waar we rond 11 uur aankomen. Er is wel een klein parkingetje, maar oprijden was al overbodig: het stond vol. Dan maar langs het kanaal geparkeerd, langs de enorme silo’s en oude industriële gebouwen, want ja, Roeselare heeft zelfs een haven… Op weg naar Het Fabriekspand (zo heet het ‘pand’ waar deze beurs in doorgaat) komen we een mooie zwarte DS tweede neus tegen, een 2CV en een Visa: we hebben er al zin in!

Binnenkomen doe je langs een trap via de cafetaria, een ouderwetse stempel op je hand, na het betalen en je kan doorgaan. Vanuit de cafetaria, die dus eigenlijk op +1 gelegen is, heb je door de volledig glazen wand een mooi zicht op de hal zelf… Er is ondanks het vroege uur al behoorlijk wat volk, zowel in de hal als in de cafetaria. Om de kinderen niet teveel op gedachten te brengen, stap ik snel door naar de ingang. Het is er ietwat donker in de statige ruimte, bakstenen muren en een oud dak met ijzeren spanten met daaronder een horde liefhebbers. Bij het binnenkomen al direct een Ami6, een ‘Geete’ (2CV dus) en een Dyane die te koop staan. Daarnaast staat een ongeveer 2 meter lang caravannetje, maar het is wel hoogstens 1 meter hoog, vreemd… Op de vraag van de oudste wat dit is, moet ik het antwoord schuldig blijven, tot de persoon die ertussen zit, zegt dat het een lijkwagen is (of was…?). Deels met verstomming geslagen, dat er zoiets als een lijkaanhangwagen bestaat, maar ook deels geïntrigeerd door de persoon die mij dit komt vertellen, hij komt me niet onbekend voor… Op het aanhangwagentje ook nog enkele papieren zoekertjes van verschillende XM’s en andere Citroëns die deze beste man blijkbaar verkoopt.

We wandelen verder, langs verschillende kramen met rubbers, koplampen, miniatuurtjes en komen verschillende stands tegen met enkel maar Citroën-spullen, nieuwe GS-achterlichten, het chromé afdekdopje voor op CX GTi aluvelgen, nieuw in de verpakking, BX aluvelgen, veerbollen en ander spul voor het hele gamma van ons geliefde merk. Er staan ook een vijftiental wagens te koop, waaronder een mooie Panhard Dyna, maar ook de wat duurdere wagens zoals Porsche en Mercedes staan hier te koop. Even twijfel ik nog of ik een miniatuur van een U23 ga kopen, maar ach, ik heb nu al geen plaats om alles te zetten, we laten hem maar zijn. In een nis in de zijkant van de hal staan nog enkele kramen. Wel, wel, tussen alle boeken door zien we daar het grote CX-boek van Michael Buurma/Citrovisie liggen, net als Les Filles de Forest!

Dit is het soort beursje om met een vriend af te schuimen en dan bij te praten in het café boven, tussen de geur van koffie en bier, tussen het West-Vlaams en het Frans, want inderdaad, meer dan de helft van de kramen zijn bemand door Franstaligen. In het naar buiten gaan grabbelen mijn kinderen nog wat snoepjes mee van de stand van de BOCC (te verstaan: Belgische Oldtimer Caravan Club!) en we gaan weer richting het water. Nog steeds peinzend op die grijzige man van het lijkwagentje. Dan weet ik het weer: hij was een oud-Citroën-mecanicien die ooit is komen kijken naar mijn Prestige en van wie ik via-via mijn eerste ID/DS gekocht heb… Over een kleine wereld gesproken.

En wat die rare gestempelde kronkel is op onze handjes? Wel, dat is een uitlaat, in het Frans echappement.

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 24 februari 2016 08:57 PM
  [ # 1 ]

BOCC is dat niet Belgische Oude Citroen Club .

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 24 februari 2016 09:20 PM
  [ # 2 ]

Dat ligt er maar aan! Bedoel je BOCC of BOCC? Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 24 februari 2016 11:14 PM
  [ # 3 ]

Een lijkaanhangwagen.. hoe bedénk je het!
Ben benieuwd hoe dat er in het verleden uitzag.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
patrijsraam
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 30-04-2007

- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Gepost: 25 februari 2016 11:47 AM
  [ # 4 ]

Was vroeger in ons omringende landen héél gewoon.
Het duitste Westfalia had die aanhangwagens gewoon in de catalogus staan.
https://www.google.nl/search?q=westfalia+lijkwagen&biw=1455&bih=705&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwivi6nG0JLLAhWza5oKHfaiCOoQ_AUIBigB#tbm=isch&q=westfalia+lijk+wagen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook