2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
M’n eerste voiture
Zweefgraag
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 11-11-2015

Gepost: 05 april 2016 11:16 PM
  [ # 16 ]

Een (bijgewerkt) deukje in de spatbordrand, zat er al in toen ik hem kocht. Valt best mee te leven, maar als ik eens een goed vervangend spatbord tegenkom wil ik die wel. Zo heb ik ook een deur rechtsachter waarvan de blanke lak loskomt, en is het portier linksvoor bij het slot niet helemaal fris wegens een oude inbraakpoging.

Mocht er iemand dus nog gaaf plaatwerk ik de kleur ERT Vert Triton hebben liggen dan houd ik mij aanbevolen!

1992 Citroën BX 16 TZI

Profiel  
 
d.vanaalst
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 01-02-2016

Gepost: 06 april 2016 03:55 AM
  [ # 17 ]

De gelijkenis houdt niet op, het slot in mijn linkervoorportier is ook onbruikbaar wegens een oude inbraak. Wat ben ik blij met de infrarood deurvergrendeling! Heerlijk old skool!
In mijn rechterachterportier zitten ook twee kleine deukjes. Wie weet verdwijnen die ooit.
Ik zie in een ander topic ook een auto in deze kleur, weliswaar een andere uitvoering, ogen open houden dus.

Citroën BX 16 TZI 1992

Profiel  
 
d.vanaalst
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 01-02-2016

Gepost: 24 november 2016 12:17 PM
  [ # 18 ]

Zo, even het stof hiervanaf blazen:
Het was begin november tijd voor de apk. Een deadline waarvan je weet dat je er iets mee moet en er daardoor slecht van kunt slapen.
Waarom slecht slapen? Nou ik ben begin september bij de lokale garagist geweest en daar kwam een forse waslijst aan dingen die gedaan moeten worden uit. (remleidingen voor, remblokken en schijven achter etc etc etc)
Door persoonlijke omstandigheden daarna weinig met de auto bezig geweest, zelfs actief op zoek gegaan naar een andere auto.
Maar gelukkig belde een vriend van me en die bracht licht in deze duisternis: onderdelen bestellen en dan zetten we dat er allemaal zelf op.
Zo gezegd zo gedaan en na twee volle dagen klussen begin november op de toch wel vrij koude stoep, is de auto vorige week door de apk gekomen!  Deze Bix rides again:)
Na een frisse wasbeurt en stofzuigsessie heeft ie welgeteld 1 dag “schoon” rondgereden, voordat m’n beauty te grazen is genomen door vogels.

Wat hebben we gedaan?
Bougies vervangen
luchtfilter vervangen
olie + filter vervangen
ruitenwisserpomp omgewisseld, (het voorruitreservoir lekte)
veerbollen voor vervangen
remleidingen links en rechts voor
remschijven achter vervangen
remblokken achter vervangen
lampje in de kofferbak gemaakt
koppelingsplaat gesteld
mistlamp verwijderd

Wat konden we niet zelf?
De ashoes rechtsvoor (is blijkbaar sleutel 34 nog steeds te klein)
de uitlaatbeugel opnieuw vastlassen

Wat moet er eigenlijk nog gebeuren?
Tijdens het vervangen van de rechterachter remschijf brak de ontluchtingsnippel af. Daar hebben we forse vertraging opgelopen omdat de nippel uitgeboord moest worden en er nieuwe schroefdraad in de klauw getrokken moest worden. Nadat we nieuwe nippels (m8 even uit m’n hoofd)
Later bleek deze oplossing toch niet lhm-dicht te zijn. We hebben er dus een boutje in gedraaid, maar eigenlijk wil ik toch wel graag een nieuwe remklauw plaatsen. Linksachter is ie ook dol, dus ook daar moet ik op zoek naar.

Oh ja, en het raampje linksvoor sluit niet goed meer.

Maar, nieuwe veerbollen….. Lovely!

Groet,

Dennis

Afbeelding Bijlagen
IMG_7811.JPGIMG_7813.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën BX 16 TZI 1992

Profiel  
 
Gepost: 24 november 2016 12:46 PM
  [ # 19 ]

Mooi werk! Aan die remklauwen is nog wel te komen, nieuw en gebruikt. Het slecht sluitende raam, wat is precies het probleem? Elektrisch of handslinger? Trekt het raam scheef? Loopt het vast? Motortje gaar (indien elektrisch)?

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
d.vanaalst
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 01-02-2016

Gepost: 24 november 2016 02:06 PM
  [ # 20 ]

Ja klopt, remklauwen zijn nog wel te vinden. Nieuwprijs viel me nog mee (zag ze ergens staan voor €79) maar mocht ik deze winter tegen goede tweedehandse exemplaren aanlopen, doe ik dat.
Over het raampje:
Het is een elektrisch en sluit bijna helemaal. Er blijft een kiertje van ongeveer 1cm openstaan, verder sluit het glas heel gelijkmatig. Ik vermoed dat het laatste tandwieltje ergens niet meer inhaakt, of afgebroken is, aangezien het glas wanneer het dicht is, weer naar beneden zakt.

Groet,

Dennis

Citroën BX 16 TZI 1992

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 24 november 2016 02:09 PM
  [ # 21 ]

Ik heb nog wel een setje goede achterremklauwen liggen.

Profiel  
 
Gepost: 24 november 2016 02:12 PM
  [ # 22 ]

Lijkt mij slijtage. Controleer het mechaniek op speling. Heel misschien lukt het je nog met afstellen. Als ik me niet vergis, zitten aan de linkerkant van het portier twee moertjes op een centimeter of 15 van elkaar. Het rechter zit in een sleufje, je kunt het omlaag stellen. Achter die twee moertjes zit trouwens een railtje (u-profiel) waar een kogel van de schaar die het raam omhoog en omlaag beweegt. Waarschijnlijker is dat de schaar zelf speling heeft en daardoor inzakt. Vervangen is dan de enige optie. Een handbediend exemplaar voldoet. Motor overzetten en ergens even een boutje/moertje aanpassen dat anders in de weg zit.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Gepost: 24 november 2016 02:15 PM
  [ # 23 ]
BasisBIX schreef:

Ik heb nog wel een setje goede achterremklauwen liggen.

‘k Ook.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 25 november 2016 07:31 AM
  [ # 24 ]
d.vanaalst schreef:

De ashoes rechtsvoor (is blijkbaar sleutel 34 nog steeds te klein)

Klopt, ‘t is 35 Laughing

Verder goed bezig!

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
d.vanaalst
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 01-02-2016

Gepost: 23 januari 2017 10:27 PM
  [ # 25 ]

Beste mensen ik heb even een vraag:
Mijn TZI heeft in de voorbumper twee uitsparingen zitten voor de mistlampen, maar er zit in dashboard nergens een knopje voor de mistlampen voor. Nu heb ik Thijs v/d Zanden er even op nagezocht, maar ik kon daar ook niet direct een antwoord vinden of die lampen er nou ophoren of niet. Ik zie bij Timo z’n witte TZI uit 1991 (vrijwel dezelfde auto toch?) namelijk geen uitsparingen zitten.
Met de redenatie van een leek zijn er dus 2 opties:
Of er is een andere bumper op m’n TZI geplaatst, of het was optioneel.
Maar werden die lampen dan bediend met dezelfde schakelaar als de mistlampen achter?

Overigens, beide mistlampen ontbreken volledig. Maar door het weer van de afgelopen maand (mijn schoonouders wonen in de buurt van Grave en daar heeft een schipper onlangs in dichte mist ook de verkeerde afslag genomen) en die twee lelijke gaten in de voorbumper doen het bij mij toch kriebelen: zijn die twee mistlampen terug te plaatsen? En gaat dat een beetje gemakkelijk?

Groet,

Dennis

Citroën BX 16 TZI 1992

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 23 januari 2017 10:38 PM
  [ # 26 ]

Het hoort er niet op, of het een optie was weet ik eigenlijk niet, ik geloof het niet. Maar de schakelaar zit links onder je stuur, waar bij de luxere modellen ook de spiegelverstelling zit. (en bij oudere modellen ook de choke knop).

EDIT: Even opgezocht, volgens de Autoweek-database was het op de 16 TZI ook geen optie.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
d.vanaalst
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 01-02-2016

Gepost: 24 oktober 2017 01:59 PM
  [ # 27 ]

Beste mensen,

Binnenkort moet de bx weer naar de jaarlijkse keuring, ik ben erg benieuwd hoe de status hiervan zal zijn.

Maar, sinds een tijdje sluit het linker voorportierraam niet meer naar behoren. Het blijkt dat de laatste tandwielen van het aandrijfmechanisme zijn afgebroken. Nu staat een nieuwe mechaniek in backorder, maar er is nog steeds niets geleverd.
*Edit*: het eerdere probleem was (tijdelijk) opgelost, maar is dus weer terug.

Ik heb even een vraag: Weet iemand of de mechaniek van een BX Deauville uit 1991 past in een TZI uit 1992? Want in dat geval heb ik eindelijk een vervanger gevonden.
Of heeft iemand van jullie misschien nog wel iets liggen.

Dank voor de antwoorden alvast!

Groet,

Dennis

Citroën BX 16 TZI 1992

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 24 oktober 2017 02:02 PM
  [ # 28 ]

BX Deauville is handbediend, TZI elektrisch..

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
d.vanaalst
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 01-02-2016

Gepost: 24 oktober 2017 02:05 PM
  [ # 29 ]

Thanx Timo voor het snelle antwoord!

In deze advertentie staat echter dat het mechaniek elektrisch zou zijn
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/onderdeel/kenteken/ffdd68/modeltype/1154/onderdeel/raammechaniek-4deurs-links-voor/onderdeelid/1624226/
Vandaar mijn twijfel.

Groet,

Dennis

Citroën BX 16 TZI 1992

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 24 oktober 2017 02:10 PM
  [ # 30 ]

Het kan alleen als iemand het ooit eens omgebouwd heeft naar elektrisch, maar die kans lijkt me vrij klein. Deauville heeft verder vanuit de fabriek altijd handbediend. Misschien eens een foto’tje vragen, dan zie je het snel genoeg. Maar zo’n mechaniek lijkt me toch ook prima verkrijgbaar via garage80 of de snoekfabriek? Weet je zeker dat je gewoon een goede krijgt.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook