Harde Tik bij gas geven
horizon1406
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 01-07-2015

Gepost: 06 maart 2016 12:49 AM

Hallo, Ik heb vandaag een opname gemaakt van een bijgeluid van mijn Xsara Picasso 1.8 2001
Ik heb er al eerder over gepost waarbij het probleem van de tikkende schotjes naar voren kwam.
Maar ik heb mijn twijfels daarover. Daarom heb ik een nieuwe opname gemaakt.

https://drive.google.com/file/d/0BxzxwfVPVRCTMnljenVVVklCOGc/view

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 06 maart 2016 11:23 AM
  [ # 1 ]

Klinkt een beetje als pingelen…
Of kantelende zuigers.
Pingelt ie ook bij het wegrijden vanuit stilstand?
Die van ons heeft daar namelijk ook last van (bj 2000)
Je zou eens hoger octaan kunnen tanken en dan kijken of het minder wordt?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 06 maart 2016 12:08 PM
  [ # 2 ]

Pingelen, merk je vaak alleen als je optrekt, het geluid lijkt dan op een blik met spijkers, die je dan schud ,  (kort en snel)
Het geluid is alleen hoorbaar van onderuit, want als je gas blijft houden hoor je niks,  of in inlaattraject iets los,  of in uitlaat zijn de schotjes los,
Is bij mij ook, alleen hoor ik deze als ik in de ochtend weg rij, maar is 1x ramel, en dan niks meer,
Begin met schudden aan de uitlaat, letop geluiden,
Haal even luchtfilterslang los, en luister op nieuw, als je in 1x optas gaat is er een hoge vacuüm,  als er iets los zit trekt ie dit aan, zonder het luchtfilter is dit beduidend minder,
Wanneer heeft je motor onderhoud gehad, hij klinkt wel rauw,  juiste olie???
Rijd je veel korte stukken, tank dan een betere benzine, staat ook in instructieboekje,  of gooi 2x per jaar een flesje injectie reiniger in de tank, maar dan moet je ook gelijk een langere rit maken,

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 06 maart 2016 01:31 PM
  [ # 3 ]

Dat kruispunt in de uitlaat zit los, dat hoor je goed..
Oliepeil in orde?
Op het momen als je gas geeft komt dan de poelie van de airco in? En laat tie dan weer los? Misschien dat als je airco niet aanstaat dat tie deze poelie meeneemt en dan loslaat, elke keer als je gasgeeft opnieuw.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
horizon1406
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 01-07-2015

Gepost: 08 maart 2016 03:02 AM
  [ # 4 ]
beremans schreef:

Pingelen, merk je vaak alleen als je optrekt, het geluid lijkt dan op een blik met spijkers, die je dan schud ,  (kort en snel)
Het geluid is alleen hoorbaar van onderuit, want als je gas blijft houden hoor je niks,  of in inlaattraject iets los,  of in uitlaat zijn de schotjes los,
Is bij mij ook, alleen hoor ik deze als ik in de ochtend weg rij, maar is 1x ramel, en dan niks meer,
Begin met schudden aan de uitlaat, letop geluiden,
Haal even luchtfilterslang los, en luister op nieuw, als je in 1x optas gaat is er een hoge vacuüm,  als er iets los zit trekt ie dit aan, zonder het luchtfilter is dit beduidend minder,
Wanneer heeft je motor onderhoud gehad, hij klinkt wel rauw,  juiste olie???
Rijd je veel korte stukken, tank dan een betere benzine, staat ook in instructieboekje,  of gooi 2x per jaar een flesje injectie reiniger in de tank, maar dan moet je ook gelijk een langere rit maken,

Het getik is alleen hoorbaar bij warme motor. En alleen bij het optrekken laag in toeren.
Ik heb 12000 km geleden de olie ververst met Kroon Torsynth 10W-40. Het oliegebruik in deze periode was 1 liter op 2000 km. Ik rijd wel veel korte ritten van 6 km.
Hebben jullie ervaring met olie additieven? Zoals Teflon of Lucas?
Ik zal een injectie reiniger gebruiken.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 08 maart 2016 10:14 PM
  [ # 5 ]

Wij hebben exact hetzelfde, alleen dat tikken bij onbelast gasgeven niet eigenlijk.
Ook alleen bij warme motor.
Bij de garage zeggen ze dat het niet verholpen kan worden.
Het pingelen is wel wat minder met euro 98.
Echt kwaad kan het denk ik niet, als de motor een beetje normaal toerental heeft is het over.

Er zijn heel wat discussies over additieven in de olie.
Het hangt er een beetje vanaf wat je er van verwacht…
Het kan in ieder geval geen kwaad om ze niet te gebruiken…

Profiel  
 
horizon1406
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 01-07-2015

Gepost: 09 maart 2016 12:29 AM
  [ # 6 ]

Ik laat nu even het probleem van de harde tik wat misschien het schotje in de uitlaatspruitstuk.
Ik richt mij nu op Het rateltje/tikken bij het optrekken laag in toeren met warme motor.
Nu heb ik getik aan de onderkant uit de versnellingsbak ontdekt. Dit geluid is weg bij ingetrapte koppeling.
Waarschijnlijk is dit het druklager. Misschien is dit de veroorzaker van de ratel bij het optrekken?

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 09 maart 2016 09:29 AM
  [ # 7 ]

Het olieverbruik is wel wat aan te doen; zie daarvoor mijn draadje over de oplossing met de olierestrictor voor de EW7, EW10J4 en EW10A motor.
Ga in geen geval teflon of iets dergelijks in je motor gooien.De cilinderwand heeft een bepaalde grofheid nodig zodat de smeerolie daaraan blijft “hangen”. Met deze toevoegingen worden die cilinderwanden glad gepolijst en wordt het oppervlak dusdanig glad dat de olie er te snel vanaf “glijdt”. Dit brengt een enorm risico met zich mee voor de smering. Verbrande zuigers en -veren liggen dan op de loer.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook