C3 / DS3 eHDI 1.6 Haperen / inhouden koude (mijn OPLOSSING)
dirkdeboerurk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 04-03-2016

Gepost: 06 maart 2016 03:55 PM

Hallo allemaal,

Ik heb speciaal een account aangemaakt om wat informatie te delen m.b.t. het haperen / inhouden van bepaalde C3 / DS3 modellen met een 1.6 eHDI motor.

Mijn exemplaar komt uit 2011 en was één van de eerste uitvoeringen van de 1.6 versie. Na +- 20.000 km. begon ik problemen te krijgen met het haperen van de motor bij koude tijdens het opwarmen (achteraf gezien na de 1e beurt). Op het forum hier las ik dat meer mensen last hadden van dit probleem. Ik heb het probleem gemeld bij de dealer maar blijkbaar was ik toen nog de enige die er last van had en werd het in eerste instantie weggewuifd tot ik een keer de auto heb geparkeerd ‘s avonds en ze de volgende ochtend zelf het probleem konden ervaren.

De afgelopen 80.000km heb ik met deze problemen rondgereden, ook ‘s zomers kreeg ik er last van als ik bijrijders had. Er is van alles geprobeerd door de dealer. Nieuwe olie, motor meerdere malen gereset, oliefilter tussen de onderhoudscylclus door vervangen. Nieuw roetfilter. Op een gegeven moment bleken er meer mensen last van te krijgen en is er zelfs een speciaal opzetstukje geleverd om op de auto te monteren bij koud weer zodat de turbo niet teveel koude lucht zou aanzuigen in de winter want dat zou de oorzaak zijn. Niets hielp en op een gegeven moment deelde dealer mee dat het een probleem was in het motormanagement en het hoorde bij mijn auto ik moest er maar mee leren leven. Bij +- 50.00km heb ik nog gevraagd aan de dealer of het aan de olie soort kon liggen omdat de motor toen ook vibreerde als hij eenmaal warm was gereden of als ik 120+ reed. Daarnaast was het aangrijpen van de koppeling hakerig geworden en de auto verbruikte meer brandstof volgens de boordcomputer. Toen ik de auto net had voorspelde hij met volle tank 1020km en later slechts 820 of 780. Volgens de dealer was het eerste een bouweigenschap en het tweede kwam door een softwareupdate.

Toen de garantie periode was afgelopen ben ik naar een plaatselijke vakgarage gegaan voor APK en een kleine beurt. Daarbij werd ik gebeld voor een kosten indicatie en de monteur gaf aan dat het wel wat duurder zou worden i.v.m. de 5w30 full synthetic olie die erin moest ik gaf aan dat ik graag de olie volgens voorschrift in de auto wou hebben en dat hebben ze gedaan.

Toen ik de auto ophaalde merkte ik meteen verschil. Het starten ging vlotter en bij het wegrijden leek het alsof de auto al warm was terwijl hij gewoon koud was. Het hakerige schakelen is over, ik rijd bij een cruise snelheid van 83km weer 1:30 / 1:34 volgens de boordcomputer (bij de 0-5 graden die het nu is) voorheen was dat 1:24 / 1:27.8. Bij natte sneeuw en 120+ geen last gehad met stoten tijdens het opwarmen, met bijrijders in de auto ook geen last meer de problemen zijn volledig weg.

De auto rijd weer zoals hij was toen ik hem kocht. Ik rijd de auto zakelijk en zal in de administratie nog even de facturen opzoeken van de dealer maar er stond bij mij dat er 10w30 inging i.p.v. de voorgeschreven 5w30. Volgens de dealer merkte je dat alleen als je in Alaska woonde want Nederland had een milder klimaat. De auto rijd nu echter totaal anders en maakt ook veel minder geluid.

Omdat ik toen zag dat meerdere mensen deze problemen hadden wil ik je adviseren om te controleren wat voor olie er in je auto gegooid wordt door de dealer / garage want het zou heel goed kunnen dat daar het probleem in zit zoals bij mij het geval is. Ik heb nu 80.000km gereden met verkeerde olie en altijd gedacht dat ik een maandagochtendauto had. Ik hoop dat het meevalt met slijtage aan mijn koppelingsplaten e.d. vanwege het rare ‘aanhaken’ bij het schakelen en continue zachte trillen tijdens het rijden. Dit aanhaken gebeurde trouwens ook als ik even het gas losliet en weer bijgaf. Als de airco aanstond dan zat je soms te schudden in je stoel.

Daarom; heb je hier last van zoek dan eens uit wat voor olie er momenteel in je DS3 / C3 zit en laat het even weten als je hier wat aan hebt Very Happy

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 06 maart 2016 07:10 PM
  [ # 1 ]

Vreemde olie keuze van jou dealer, bij mij gaat er toch echt 5W30 voorgeschreven door citroen in. Bovenstaande problemen zijn me dan ook geheel onbekend. Vanwaar de keuze van jou dealer voor de 10W30 olie?

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
dirkdeboerurk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 04-03-2016

Gepost: 06 maart 2016 08:23 PM
  [ # 2 ]

Geen flauw idee misschien vanwege de lagere kostprijs? Ik heb er 1x een vraag over gesteld maar toen kreeg ik dus als antwoord dat het verschil alleen in hele koude gebieden merkbaar was.

Ik had precies dezelfde problemen als beschreven in deze post:
Klik

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook