20 van de 20
« Eerste  < Vorige 18 19 20
   
Restauratie ID20F 1972 Break
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 29 april 2021 08:25 PM
  [ # 286 ]

Nee, dat geldt hier helaas niet. Ik had een gereviseerde kop, nieuwe kleppen, nieuwe geleiders en seals uit de pakkingset. Als er nu nog geen ernstige rookvorming is, zou ik gewoon de eerste duizend km rijden. Dan kun je bij het natrekken van de kop checken of de seals nog op hun plek zitten.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1208
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 30 april 2021 07:53 AM
  [ # 287 ]

Je kunt loszittende klepseals zo zien als je de kleppendeksel loshaalt. Je kunt schuin tussen de veren doorkijken of ze er nog opzitten (bij mij zaten ze los + een paar klepgeleiders los!! Dát rookt!); inderdaad hevig roken. Maar de afstelling van de carburateur kan heel makkelijk verkeerd gedaan worden. Ook een vers geolied luchtfilter kan lekker stinken weet ik uit ervaring.

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 12 mei 2021 05:16 PM
  [ # 288 ]

Uit nieuwsgierigheid heb ik toch even onder het kleppendeksel gekeken en zo te zien zitten alle klepseals nog goed om de geleiders heen.
Ik ruik nog steeds wat uitlaatluchten maar het lijkt minder te worden.

En vandaag kon ik eindelijk voor de apk! bij de buurtgarage kon ik altijd wachten onder het genot van een bakje koffie maar vanwege Covid kon dat nu niet, dus break afleveren en ruilauto mee.
Het is altijd weer spannend, misschien zit er nog ergens lucht in het remsysteem waardoor er verschil in zit?. Maar de keurmeester was lovend en de eigenaar van de garage vroeg zelfs of hij er een foto van mocht maken.
Zou ik nog bijna vergeten om de schorsing ongedaan te maken maar nu kan ik de weg op!

Profiel  
 
Stef Sep
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1208
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 13 mei 2021 06:20 PM
  [ # 289 ]

Gefeliciteerd! Altijd een lekker gevoel. Alsof je toch zelf voor een examen bent geslaagd.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2081
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 13 mei 2021 08:38 PM
  [ # 290 ]

Gefeliciteerd dat je break geslaagd is voor haar eindexamen Douwe! De buurtgarage waar mijn break in november werd gekeurd had gewoon alle roldeuren open staan en daar mocht ik dan ook gewoon bij blijven, dat was wel fijn. Nu moet ik wel zeggen dat het weer in november aanzienlijk beter was dan de afgelopen 3 manden, ik heb toen 3 weken in de zon kunnen rondtoeren. Het was doorgaans ook warmer trouwens, maar dat terzijde.

Ben benieuwd naar je verdere rij-ervaringen en evt fine-tuning. De eerste 800 km bij mij was echt inrijden, daarna al eerste beurt gedaan en daarna ging hij snel nog veel lekkerder rijden. Ik zit nu richting de 2.500 km.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 14 mei 2021 06:58 PM
  [ # 291 ]

Ja het voelt inderdaad als een examen, je hebt alles goed voorbereid, maar toch…
Ik ben een keer met een super gerestaureerde 2CV bij een bevriende garage geweest waar het toen even erg druk was, heeft hij zo de auto afgemeld. Maar heb ook wel meegemaakt dat een (leerling) keurmeester begon over iets licht opbrengst verschil van de achterlichten. Dus je weet het nooit.

Er zijn wat kleine dingetjes die ik ga aanpakken, de ontsteking heeft de neiging om iets te verlopen, na een ritje moet het ontstekingshuis steeds weer iets bijgedraaid om het ontstekingstijdstip weer op de juiste tijd te krijgen met de stroboscooplamp en tijdens het lopen “springt” de vonk soms 2 graden hoger en lager. Er komt dus toch een 123 ontsteking op.
De HD pomp had nog iets lekkage aan de leiding, de nippel zat niet vast genoeg. De ruiten van de voordeuren moeten aan de voorkant nog iets strakker naar het rubber gesteld en zo nog wat kleine dingetjes.

En dan zit er aan de onderkant van het inlaatspruitstuk nog een tuitje, hier zit een dun slangetje op wat uiteindelijk open hangt. Ik had begrepen dat dit als een soort overloopslangetje dient, maar er wordt ook ongezuiverde lucht aangezogen lijkt mij. Wat is hier de beste oplossing voor?

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2081
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 14 mei 2021 08:27 PM
  [ # 292 ]

Herkenbaar. Ik heb na 1.000 km nog 3 leidingnippels iets nagetrokken die heel iets zweetten, 2 onder de motorkap en 1 aan het verdelstukje achter het wielkastschot LA. Tot druppels op de gaagevloer is het nooit gekomen. Wel is mijn stuurhuis bij ca 250 km nog gewisseld, onder garantie door garage Jansen, waar ik dat stuurhuis had gekocht. Deze lekte iets op het rondsel. En de drukgroep dus, ook garantie, zie mijn topic. Maar dat is in de categorie kleine dingetjes Laughing En als er dan nog een keer wat is: alles is gangbaar en brandschoon, dat is heerlijk werken. Elke onderhouds- of reparatieklus is een genot zolang de klus niet ongelegen komt…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41481
Geregistreerd: 26-02-2005

Gepost: 16 mei 2021 01:39 PM
  [ # 293 ]
douwewytske schreef:

En dan zit er aan de onderkant van het inlaatspruitstuk nog een tuitje, hier zit een dun slangetje op wat uiteindelijk open hangt. Ik had begrepen dat dit als een soort overloopslangetje dient, maar er wordt ook ongezuiverde lucht aangezogen lijkt mij. Wat is hier de beste oplossing voor?

Daar is geen oplossing voor. Dat slangetje moet zo zitten en open blijven.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Stef Sep
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1208
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 17 mei 2021 07:57 AM
  [ # 294 ]

Dat is inderdaad een frans slangetje. Bij de Traction is dat een net koperen leidinkje. Dient ter voorkoming van een verzopen motor (afvoer plasje benzine in spruitstuk)

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 01 juni 2021 07:11 PM
  [ # 295 ]

De oude ontsteking was erg onstabiel wat het ontstekings tijdstip betreft en deze wilde ook nog wel verlopen. Waarschijnlijk bleef de vervroeger soms hangen. Dus moest er een nieuwe 123 ontsteking op.
Er is op dit moment een levering probleem met de 123 ontstekingen, de voorraden liggen nog wel hier en daar maar er wordt even niks nieuws gemaakt.
Via Citrotech heb ik nog een exemplaar kunnen kopen. Ze hadden alleen nog de uitvoering met de spruiten omhoog maar de losse verdeler kappen met haakse spruit zijn wel los verkrijgbaar en passen ook gewoon.
Het monteren is vrij simpel. Het is even opletten met links en rechtsom draaien van de verdeler as. Je moet het kantelpunt afstellen via een ledje wat oplicht. Bij zowel linksom als rechtsom draaien van de behuizing zit er een kantelpunt. Je moet dus wel de goeie hebben.
Verder is het heel simpel aansluiten en afstellen met de stroboscooplamp.
De motor loopt veel stabieler stationair en ook de acceleratie is sterker.

Zoals ik al eerder aangaf is de restauratie afgerond en zou de break weer te koop komen. Deze heeft heel even te koop gestaan en heeft ondertussen weer een nieuw baasje gevonden die er goed op past.

Komende tijd ga ik verder met de restauratie van de Dodge.
Bij Citroën kom je nogal wat bouten M7 en M9 tegen, enigszins afwijkend van de gebruikelijke schroefdraad.
Bij Dodge is alles in inchmaten, dus bouten 7/16x1 1/2 of 5/16x1 3/4. Ik weet niet of ik hier ooit aan zal wennen en zo aan de schroefdraad kan zien welke maat het is.

Iedereen voor zover bedankt voor alle hulp en ondersteuning tijdens de 5 jarige restauratie van de break, en wie weet komt er ooit weer een Citroën.

Groeten Douwe

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2081
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 01 juni 2021 08:52 PM
  [ # 296 ]

Het was me een waar genoegen om jouw project te volgen en hoe jij met vaak gelijksoortige uitdagingen om ging. Jij hebt nog meer dan ik zelf gedaan en daar heb ik bewondering voor. Jammer dat ik de familiale niet meer in levende lijve heb mogen bewonderen, maar wellicht kom ik haar nog eens ergens tegen. Waar is de familale heen gegaan? Lid vd club? Regio? Hier op het forum actief?

Veel succes met de Dodge, jou volledig toevertrouwd!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
 
20 van de 20
« Eerste  < Vorige 18 19 20
 
© Citroën-Forum 2003 - 2022 | adverteren
Facebook