Een Visa Super E
SuperE
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 03-03-2016

Gepost: 08 maart 2016 11:42 PM

Hoi allemaal,

Nieuw forumlid hier! En ik dacht, deel meteen mijn Visa maar met jullie..

Ik heb eind oktober een Visa Super E uit ’81 aangeschaft, met toen (intussen ietsjes meer..) ongeveer 58.000 op de teller. Intussen heeft ie al behoorlijk wat nieuwe onderdelen gekregen, is begin januari al weer voorzien van 2 jaar APK, en heeft ie ook al behoorlijk wat harten gestolen hier (natuurlijk van de eigenaresse, maar ook van medeweggebruikers).
Hij is niet helemaal zonder ‘schade’: zoals je op de foto’s kan zien heeft ie achter wel wat roest, linksvoor ooit een andere auto/stevig object aangeraakt, en zitten er her en der nogal wat vage deukjes/krassen. Allemaal dingetjes die op de nog-fixen lijst staan!

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Boven is de Visa toen ie net een dag hier was, de onderste is van vandaag. Met gefixt varkensneusje.

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Nieuwe onderdelen zijn:
- Olie + oliefilter & luchtfilter
- Bougies
- Accu
- Banden, wiellagers achter en de flexible koppeling waren dingen die bij z’n eerste APK-poging naar voren kwamen & intussen zijn vervangen

Kleppen zijn ook gesteld, carburateur is helemaal schoon en heeft een nieuwe pakking.. En tijdens dit alles vervangen/lekker sleutelen kwamen er nogal wat mysterieuze dingen naar boven bij de Visa. Zo was er bijvoorbeeld at random ergens een slang, die nergens heen ging of vandaan kwam.. Maar wel netjes ergens vastzat. Pas na een tijdje kwam ik erachter dat dat de slang was voor de afvoer van het regenwater onder de voorruit… (waarom dat ding eraf was en in een vreemde bocht ergens totaal anders was weggestopt weet niemand). Overigens zat daar ook alles verstopt, dus het klonk alsof er een 2 liter fles ergens in de auto lag te klotsen bij elke bocht. Naja, slang erop en alles schoongemaakt. Verder was de slang tussen het luchtfilter en richting het uitlaatsysteem ook gewoon weg (??). Nieuwe fixen… Ook weer klaar! Maar de meeste frustratie problemen kwamen wel bij het ‘proberen’ te fixen van de bumper. Deze had linksvoor (natuurlijk door de aanraking met een stevig object) breukjes, en er zaten ook op andere plekken wat scheuren in de varkensneus. De hele varkensneus stond ook wat te hoog (zie eerste twee foto’s, voor en na) waardoor ie te dicht tegen de motorkap aankwam. De rest van de bumper/keienvanger/voorspatborden bleven ook vaag doen, en sloten niet helemaal mooi aan. Ik weet niet wat daar precies is gebeurd, maar na lang vloeken en verschillende boutjes/moertjes kwijtraken (en gelukkig weer terugvinden) bleek dat de bumperstang te hoog/verkeerd zat gemonteerd. Hoe & waarom weet ik niet, maar bij het loshalen van één van de bouten zei de varkensneus ‘krak’ en schoof ie zo op z’n oude plek. Auto blij, ik blij!

Een ander maf iets was het klokje: de wijzers waren stuk en verbogen (ze konden alles aangeven tussen de 4 en de 8 ). Na reparatie (wat een priegelklus trouwens!) deed ie het alsnog niet. Alles was elektrisch goed.. totdat we de contacten op het achterpaneeltje bekeken. Iemand had heeeeel zorgvuldig het contactje van de klok met tape bewerkt. Hij mocht ook gewoon niet werken… Achteraf denk ik wel dat dit ooit een keer is gedaan omdat de wijzers het niet meer deden en iemand hoogstwaarschijnlijk knettergek werd van die vage wijzertjes. Maar: ook weer gefixt!

Tijdens de werkzaamheden is ook een onderdeel van het koelsysteem kapot gegaan (ik ben zelf niet eens schuldig, kun je nagaan..). Hij is intussen ‘tijdelijk’ gefixt door de boosdoener, maar op het verlanglijstje staat natuurlijk wel het nieuwe onderdeel. Dit is namelijk al de 2e tijdelijke fix, de eerste heeft het een tijdje volgehouden om vervolgens – gelukkig toen de Visa het erf op reed na een ritje – met veel stoom en verlies van koelwater zijn exit te maken. Verder geen schade dan de gedeukte ego van de Visa… En een paniekgevoel bij z’n vrouwtje.

Een ander probleem wat steeds terugkomt is het stationair lopen. Behoorlijk vaak loopt ie gewoon te slecht stationair (te laag in toeren) bij een warme motor. Vanwege dit probleem was de carburateur dus schoongemaakt en kreeg ie een nieuwe pakking. De carburateur heeft in het begin dan ook niet helemaal goed gezeten (beetje los en hij had ook een schroefje los.. ze hebben behoorlijk lopen te prutsen!) maar zelfs nadat die rare dingen waren gefixt blijft ie dus soms niet helemaal tevreden stationair lopen… Hier wordt al gedacht aan de stationaire afstelling, maar anderen denken hier weer anders over… Hebben jullie misschien nog tips of ideeën waar we misschien nog naar moeten kijken? Nu wordt er wel om het probleem heen gewerkt, aangezien een klein beetje choke het probleem dus verhelpt.

Momenteel staat ie heel blij te wachten totdat ie weer een klein ritje mag maken – iets wat ‘m nogal vaak overkomt omdat bijna iedereen wel dol op ‘m is. Het feit dat ie blij is kunnen we merken aan het wel of niet werken van het interieurslampje: dat ding doet het zo vaak wel/niet/wel/niet, maar het valt op dat ie het wel gaat doen als ie weer een stuk heeft gereden of weer nieuwe onderdelen heeft… Ook al is het hoogstwaarschijnlijk ergens een contactje of een draadje, ik blijf toch meer bij de Blijheidsindicator van de Visa….

Groetjes Ellen

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 09 maart 2016 04:08 PM
  [ # 1 ]

Leuk! Een superE varkensneus.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 maart 2016 09:41 PM
  [ # 2 ]

Welkom hier!

Wat een heerlijk wagentje zeg Cool Verzorg ‘m maar goed!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 20 maart 2016 08:58 AM
  [ # 3 ]

Ze is HARTSTIKKE leuk, een áánwinst voor de Carel Fabritiusstraat cheese
Ik woon hier ook op Stadsveld en zie haar regelmatig voorbij “gieren” , écht leuk !

Ik heb ook meestal geklooi met de carburateur, zo nu en dan een stotter, dan weer slecht accelereren , maar rijden doet ze verder altijd, en nog superzuinig ook.
De acceleratiepomp doet het ook gewoon goed, de sproeiers zijn vorig jaar doorgeblazen, CO% staat goed, nog een tikje rijker zelfs.

Maar eens shoppen voor een pakking/membraan setje, dan is het misschien opgelost…

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
SuperE
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 03-03-2016

Gepost: 23 maart 2016 09:38 PM
  [ # 4 ]
Maurice van Mourik schreef:

Ze is HARTSTIKKE leuk, een áánwinst voor de Carel Fabritiusstraat cheese
Ik woon hier ook op Stadsveld en zie haar regelmatig voorbij “gieren” , écht leuk !

Ik heb ook meestal geklooi met de carburateur, zo nu en dan een stotter, dan weer slecht accelereren , maar rijden doet ze verder altijd, en nog superzuinig ook.
De acceleratiepomp doet het ook gewoon goed, de sproeiers zijn vorig jaar doorgeblazen, CO% staat goed, nog een tikje rijker zelfs.

Maar eens shoppen voor een pakking/membraan setje, dan is het misschien opgelost…


Jaaaa, zo met die testritjes komen we nogal wat vaak voorbij ‘gieren’ inderdaad Razz Dank voor de tip, ik zal inderdaad snel eens even kijken of ik zo’n setje kan vinden. Grappig genoeg is de laatste tijd het stationair-probleem eigenlijk bijna weg. Het feit dat het zo wel-niet aanwezig is vind ik eigenlijk nog steeds wel vreemd, maar zolang het er niet is… Cool

Afgelopen weekend hebben we de kleppen weer gesteld, omdat er toch behoorlijk wat getik nu bij de motor vandaan kwam. Dat is nu dus wel weer een stuk minder! Intussen ook een nieuw onderdeel binnen gekregen van het koelsysteem, aangezien dit de oude was…:

Image and video hosting by TinyPic

Dit gaf mij meteen de kans de Visa daar eens goed schoon te maken:

Image and video hosting by TinyPic

Intussen is het allemaal nog veel schoner (wat een mosvorming en troep.. Razz) en zit alles weer netjes in elkaar. Helaas is na een testrit - waar nog even kennis werd gemaakt met een CX - nog steeds een tikkend geluid bij de motor geconstateerd… Het werd zelfs erger bij een warme motor. Visa staat nu dus even stil, gaat dit weekend weer deels uit elkaar om dan toch te achterhalen waar/wat het nu precies is. Het lijkt nog steeds bij de kleppen te zitten, of iets daarbij in de buurt, want de rest klinkt prima. Hopelijk komt ‘t wel weer goed..

Nog een vraagje: het lijkt erop dat mijn luchtfilter een automatische regelklep heeft voor de zomer/winterstand. Los van het feit dat ie stuk is, dacht ik dat de meeste Visa’s eigenlijk een handmatige regelklep hadden..?

Oja, een nieuwe waterpomp staat ook op de lijst!

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 23 maart 2016 10:04 PM
  [ # 5 ]

Jij hebt een overgangsmodel, met de zwarte handgrepen en plastic spiegel, misschien zijn ze toen begonnen met het monteren van een thermostatische klep.

“150” motoren (Peugeot’s X-serie) zijn heel gevoelig voor de juiste motorolie, welke dat is lopen de meningen over uiteen, maar het oliefilter schijnt ook kritisch te zijn, ze monteren standaard een Purflux filter…

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
SuperE
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 03-03-2016

Gepost: 23 maart 2016 11:14 PM
  [ # 6 ]

Ow, dat zou dan nogal wat verklaren…!

Er zit nu een Purflux filter in. Ik wil er inderdaad een iets dikkere olie in doen, aangezien ik zag dat ie wel 20W50 mag hebben. Maar daar zie ik inderdaad ook verschillende berichten over, dus da’s lekker verwarrend… Maar eens even kijken!

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 29 mei 2017 08:00 AM
  [ # 7 ]

Hoe is het met de Visa?  Ik zag ‘m gisteren nog staan voor jullie huis cheese

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
SuperE
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 03-03-2016

Gepost: 31 mei 2017 04:11 PM
  [ # 8 ]

Het gaat best wel goed met ‘t varkentje - alleen niet veel nieuws, vandaar de stilte Razz

We zijn vooral bezig geweest om een tik uit de motor te halen (wat niet is gelukt) dus het meest spannende wat ie heeft meegemaakt is dat ‘t blok eruit is geweest en redelijk ver is nagekeken (en schoongemaakt).

En verder staat ie inderdaad braaf voor ‘t huis en mag ie in ieder geval elke week weer een stukje rijden. Had je die mooie sticker achterop ook gezien? Razz

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 31 mei 2017 07:06 PM
  [ # 9 ]

De tik in de motor komt waarschijnlijk van een ingelopen (versleten!) nokkenas in combinatie met ingelopen (versleten!) tuimelaars. Dit is een dingetje wat helaas vaker voorkomt bij de wat vroegere series van deze motoren.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 31 mei 2017 07:36 PM
  [ # 10 ]

Ik heb al wel klepjes gesteld bij een 205 met zo’n zelfde blok erin, waarbij een tuimelaar allerhande vormen van beweging had die echt niet in de constructieberekeningen waren opgenomen. Met alles op de correcte speling werd het tikken wel wat minder maar het gaat er dan niet meer met gewoon regulier onderhoud uit…

Hoe draait ‘t machientje verder nu?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 06 juni 2017 09:14 AM
  [ # 11 ]

Op ons clubmagazijn ligt nog wel een nieuwere sloopmotor waarvan de kop en de inhoud daarvan nog aanwezig zijn, mocht je clublid willen worden is het spulletje voor “bijna kiloprijs” wel over te nemen denk ik Wink


Wat voor sticker heb je achterop geplakt?
Ik weet niet of je het gezien hebt maar afgelopen Donderdagmiddag heeft mijn 11RE nog met aangekoppelde (oranje Razz ) vouwwagen naast jouw Supertje gestaan om even een boodschapje te doen bij de ALDI en dan doorgetuft naar de camping in Haaksbergen voor een Visa-kampeerweekend Smile

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 01 september 2017 12:28 PM
  [ # 12 ]

Mochten jullie haar ooit wegdoen , denk dan even aan mij.
Deze Visa was ooit van de oom van een goede vriend van mij (Amersfoort), helaas is de oom overleden en is het een speciale auto voor de neef…

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
SuperE
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 03-03-2016

Gepost: 10 september 2017 10:39 PM
  [ # 13 ]

Sorry voor de late reactie, maar in de zomervakantie nogal druk geweest. Ook geholpen om alle andere Citroën’s in ons bezit een beetje te fixen - of nou ja helpen… Het was meer een behoorlijke plannning qua garage-gebruik. Daar was de Visa ook onderdeel van, de aandrijfashoes rechtsvoor was stuk, dus die is netjes vervangen. We moeten nog wel alle roest verwijderen, maar dat komt nog wel.. Verder doet de auto het meer dan prima, daar wordt gelukkig nog vaak genoeg mee gereden (hetzij wat kort).

Over het getik, wat er nog steeds is: met de km stand weet ik niet zeker of ik dan moet denken aan een versleten nokkenas/tuimelaars. De motor is eruit geweest vorig jaar, alles nagekeken, en volgens mij zag alles er meer dan prima uit. Tenzij dat ding iets voor mij verborgen houdt..

@Maurice: ik bericht je nog een keer over de Visa Club! Een nieuwe kop erop/onderdelen erbij is natuurlijk een prima plan. Dank voor het aanbod!! De sticker die ik erop heb, is deze: https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/uzEAAOSwOVpXdTZ0/s-l225.jpg Enne, ik denk eigenlijk niet dat ik die auto ooit weg ga doen. Ik ben intussen veels te gehecht aan dat idiote ding Wink Maar mocht er ooit iets geks gebeuren, dan laat ik het je weten.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook