Aanzuigslang XM V6.24 serie 1 (deel 2)
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 12 maart 2016 04:46 PM

Hallo,

Over de aanzuigslang van mijn XM V6 heb ik al bericht in de rubriek “Gezocht”, maar omdat het dit keer niet meer om een advertentie gaat, begin ik een nieuw topic.

Probleem: de auto heeft na montage van de gerepareerde slang (zie foto) om andere redenen een aantal weken stilgestaan en nu komt hij na het starten niet omhoog en krijg ik een waarschuwing dat de hydrauliekdruk onvoldoende is. (Je kunt ook horen dat de pomp niet aan het werk is.) Ik zie nergens lekkage, het vat is voldoende gevuld en de hydrauliek heeft direct na montage van de slang al wel goed gefunctioneerd.

Nu valt op de andere foto te zien dat de slang na reparatie ietsje afloopt richting vat. Mijn vraag: ervan uitgaande dat alle klemmen goed afdichten, kan de LHM in de slang dan teruggevloeid zijn naar het vat (zodat de aanzuiging niet meer werkt)? Of moet ik ervan uitgaan dat aan de kant van de pomp toch niet alles 100% dicht zit, waardoor er lucht bij kon komen, die het terugvloeien heeft veroorzaakt?

(Ik weet het: op school niet veel opgestoken bij natuurkunde…)

Afbeelding Bijlagen
P2250044.jpgP3120067.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 12 maart 2016 05:30 PM
  [ # 1 ]

Het lijkt erop dat je gelijk hebt: er moet altijd voldoende LHM in de slang achterblijven om de pomp
op “gang te krijgen”. Valt me op als ik google op afbeeldingen dat de aansluigslang van een V6 en V6/24
Y3 overeenkomen (mits ze diravi hebben). kwam deze tegen op MP.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/overige-onderdelen/m1014093679-citroen-xm-v6-hd-pomp.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Bij deze heb ik al eens de deursloten (voor een XM) gekocht.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 12 maart 2016 05:34 PM
  [ # 2 ]

Dank je, maar nu heb ik nog geen antwoord… Kan de LHM terugvloeien als alles goed dicht zit, of betekent teruggevloeide LHM dat er aan de kant van de pomp lucht bij is gekomen?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 12 maart 2016 05:37 PM
  [ # 3 ]

Daar is (in mijn ogen) maar 1 manier om daar achter te komen: de XM een paar dagen laten staan en dan de 3e slangklem vanaf de pomp losdraaien en slang eraf trekken. komt er dan geen/nauwelijks LHM uit dan heb je je antwoord.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 12 maart 2016 05:40 PM
  [ # 4 ]

Nee! Ik weet zo ook wel dat er geen of te weinig vloeistof in de slang zit, waardoor de pomp niet kan aanzuigen. Nogmaals: kan de LHM terugvloeien als alle slangklemmen goed afsluiten?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 12 maart 2016 05:41 PM
  [ # 5 ]

Ja. https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_de_communicerende_vaten

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 12 maart 2016 05:59 PM
  [ # 6 ]

Ik word hier moe van, citroen23. Meteen in de eerste regel van het artikel wordt gesproken over “open vloeistofreservoirs”, maar dat is hier (in principe) niet van toepassing. Hoe meer ik erover nadenk, hoe zekerder ik ervan word dat een of meer slangklemmen niet helemaal afdichten, waardoor je die “open reservoirs” krijgt.

Aanvulling: de reservoirs (pomp en vat) staan aan de bovenkant met elkaar in verbinding. Als die bovenkant lekt, krijg je toch twee losse vaten?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 maart 2016 07:47 PM
  [ # 7 ]

Ja. (zegt een ex natuurkunde leraar…)

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 12 maart 2016 08:26 PM
  [ # 8 ]

Ik had laatst hetzelfde aan de hand, centrifugaalregelaar eraf gehad en de pomp komt dan droog te staan.
De ontlastschroef op je drukregelaar even los draaien 2 slagen ongeveer.
Dan de auto starten en na een tijdje de schroef weer vastdraaien.(sleuteltje 12)
Bij mij kwam hij toen weer omhoog.
En anders met de hand die dikke slang naar de pomp eerst bijvullen met lhm.
Dus bovenop het vat losmaken en zo vol mogelijk doen.
Succes!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 12 maart 2016 11:07 PM
  [ # 9 ]

Dank, pavang, en vooral dank, jantje1948.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 14 maart 2016 04:44 PM
  [ # 10 ]

Inderdaad bleek in ieder geval één slangklem bij de pomp niet goed aangedraaid te zijn. Dit alsnog gedaan, toen met enige moeite en geknoei de slang gevuld, en ja hoor, na het starten krabbelde mevrouw overeind.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 maart 2016 07:58 PM
  [ # 11 ]

very good

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook