15 van de 17
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende > 
   
project 11B
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 12 november 2021 08:40 PM
  [ # 211 ]

De onderste draagarmen met lijmklemmen wat aangeduwd, nu past de naaf wel.
Kennelijk stond er dus wel spanning op.
Nu zijn er twee dingen die me niet lekker zitten, de silentblocks in de onderste draagarm staan
nu (uitgeveerd)voortdurend onder spanning, dat wordt nog meer wanneer hij straks op zijn pootjes staat.
Ik ben gewend dat die dingen zo gemonteerd worden dat ze met de wielen op de grond, spanningsloos zijn.
Verder,bij volledig uitveren is de maximale hoek die de fusees kunnen maken de beperkende factor.
Dat moet gigantische buigkrachten op de conische pennen veroorzaken.

Profiel  
 
graddus
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15266
Geregistreerd: 16-05-2005

- Traction Avant 11B Forest
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
Gepost: 13 november 2021 06:22 AM
  [ # 212 ]

Over welke silentblocks heb je het precies, Nanko? De onderste draagarmen zitten verbonden met de torsiestaven die de voorvering verzorgen, het lijkt me niet meer dan logisch dat die op voorspanning staan toch. Of begrijp ik niet goed wat je bedoelt?

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 13 november 2021 08:35 AM
  [ # 213 ]

Ik ben duidelijk weer eens onduidelijk geweest.
De kale brug staat zonder torsiestangen op de werkbank, om daar zoveel mogelijk opgebouwd te worden.
Maar ik ben een stuk verder, de draagarmen zijn ooit verkeerd gemonteerd.
Voordat de pen in de silentblocks wordt geperst wordt de draagarm met een maatlat om de schokbreker
pennen, gefixeerd.
Die maat is bij mijn brug veel te groot, vandaar de spanning bij het monteren van de naaf.
Blijft over of het echt de bedoeling is dat het veertraject bij uitveren begrenst wordt door de maximale
hoek van de fusees.
Ik ga proberen de gekartelde assen uit de silentblocks te persen en de boel op de juiste manier te monteren.
Lukt dat niet dan heb ik nog een brug waar dat wel goed zit, alleen moet ik alles overgebouwen,afge
broken bumpersteunboutjes uitgeboren, en kilo’s vet met stof verwijderen, niet het leukste werk…..

Profiel  
 
briard
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 27-10-2012

- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Gepost: 13 november 2021 10:51 AM
  [ # 214 ]

bij uitpersen van de spiebaanassen is soms 50 ton nodig. Het helpt om alles eerst in de kruipolie te zetten, daarna van voren naar achteren uitpersen. Lees het werkplaatsboek er even op na. Succes.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 13 november 2021 01:31 PM
  [ # 215 ]

Het werkplaatshandboek heb ik er al bijgepakt, daar kwam de maat tussen de schokbrekerpennen vandaan.
Die 50 ton kwam ik daar niet tegen, maar ik geloof je graag.
Kan mijn 20 ton pers ook niet opbrengen, kansloze missie dus.
Maar het probleem heeft zich vannacht vanzelf opgelost.
Pleit niet voor de toestand van het rubber in de silentblocks, maar het nachtje onder spanning staan
heeft het rubber zich laten zetten.
Toen ik vanmorgen de naaf losmaakte bleef de onderste draagarm vrijwel in de zelfde stand staan.
Aan de hechting van het rubber is niks te zien, ik laat het daarom voorlopig zo.

Profiel  
 
briard
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 27-10-2012

- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Gepost: 13 november 2021 03:09 PM
  [ # 216 ]

Ik denk dat je silentblocs stuk zijn.Als je de onderarm kan bewegen is de boel versleten. Een gereviseerde wieg met armen is de oplossing. Leuker kan ik het niet maken.

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8983
Geregistreerd: 21-04-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 13 november 2021 04:01 PM
  [ # 217 ]

Als je het getande asje niet uit de silentblocs heb laten persen zijn de silentblocs en de onderste draagarm er dus niet uitgeweest. Dan zou er dus geen probleem moeten zijn.
Ik heb die asjes er destijds uit laten persen bij een revisiebedrijf. Verkaik in Delft, altijd behulpzaam.
De armen moeten wel onder een bepaalde hoek naar beneden worden gedrukt als je van achteren de torsiestaven er in duwt.
En als je de torsiestaven hoger of lager wil afstellen, altijd met wielen van de grond. Anders heb je kans dat de stelboutjes beschadigen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 13 november 2021 04:09 PM
  [ # 218 ]

Nee, ik kan de arm niet bewegen,ik had drie lijmklemmem nodig om hem zover omhoog
te krijgen dat ik de fusees vast kon zetten.
Optisch is er ook niets te zien aan het rubber van de silentblocks.
De brug heeft jaren opgeslagen gelegen, misschien wel hangend op de onderste draagarmen.
Zou kunnen dat het rubber toen vervormd is, en de draagarmen daardoor te laag kwamen te
zitten.
Maar ik ga aan de slag met mijn reserve brug, eens kijken of ik daar de pen uit kan krijgen.
Revisie delen kopen is eigenlijk mijn eer te na, ik heb gelukkig een uitgebreide werkplaats
en tijd.

De dichte wiellagers:

 

 

 

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 13 november 2021 04:22 PM
  [ # 219 ]

@Jantje1948

Pen is er bij mij niet uitgeweest, maar als mijn voorganger de schokbrekerpenmaatlat niet gebruikt heeft is er wel een probleem.
En de stelboutjes verdraaien met de wielen van de grond is een goede tip! dank !!

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8983
Geregistreerd: 21-04-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 14 november 2021 09:03 AM
  [ # 220 ]

Als mijn geheugen me niet bedriegt moet als de zaak weer aan de auto zit de onderste draagarm tot een bepaalde hoek naar beneden gedrukt worden alvorens van achter af de torsiestaaf er in te drukken. Ik liet dat een tweede persoon doen met een flinke pijp als hefboom.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 14 november 2021 09:17 AM
  [ # 221 ]

Dat lijkt me heel aannemelijk, het bereik van de stelboutjes is niet oneindig.
Ik ga kijken wat het wph daar over zegt.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 14 november 2021 06:35 PM
  [ # 222 ]

Kruisstuk bakzijde(en die heeft het het zwaarst) met vetnippel !
Jammer dat de andere kruisjes een gat moeten hebben en er dus geen
ruimte voor een vetkanaaltje is

Profiel  
 
traks
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 506
Geregistreerd: 30-08-2009

- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Gepost: 16 november 2021 08:05 PM
  [ # 223 ]
jantje1948 schreef:

Als mijn geheugen me niet bedriegt moet als de zaak weer aan de auto zit de onderste draagarm tot een bepaalde hoek naar beneden gedrukt worden alvorens van achter af de torsiestaaf er in te drukken. Ik liet dat een tweede persoon doen met een flinke pijp als hefboom.


Klopt, je moet een voorspanning geven wanneer je de torsiestaaf monteert

Profiel  
 
traks
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 506
Geregistreerd: 30-08-2009

- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Gepost: 16 november 2021 08:09 PM
  [ # 224 ]
nanko schreef:

Nee, een wisser gaat naar de handbediening de andere naar de motor.
Ik heb twee mechanieken en bij beide zit dat zo.
Kan ook haast niet anders, je kunt de motor niet met goed fatsoen
handmatig draaien, dat gaat te zwaar, en je blijft hangen als de
“krukasjes”  in een dood punt staan.
Beide vegers op de motor betekent einde handbediening, maar dat is
niet erg.
Maar jouw trax is een met de wissermotor boven het raam, zou dat het
verschil zijn ?

Dan klopt er iets niet. De motor dient beide ruitenwissers aan te drijven. De linker kan ook via de knop op het dashboard met de hand worden bediend. Er zit ook een automatische afslag op.

Profiel  
 
camemBert
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1494
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 22 november 2021 12:11 PM
  [ # 225 ]
nanko schreef:

De dichte wiellagers:

 

Ik kan het niet zo goed zien, maar de buitenste wiellagers dienen een gleuf te hebben om het lager (eens) te kunnen demonteren:

Als jouw lager dat niet heeft kan het demonteren een hele klus worden….
Bovenstaande foto is van het Centraal magazijn van TAN, die zijn blijkbaar ook gesloten.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
 
15 van de 17
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2022 | adverteren
Facebook