1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
roto dieselpomp afstellen
pim g.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 22-03-2016

Gepost: 23 maart 2016 08:30 PM

geachte mede forummers,

na de schok van van de veranderde belastingwetgeving wordt het toch tijd om de cx trd turbo 1 uit de schorsing te halen en weer eens wat kilometers te laten gaan maken. ik heb van een ander blok de rotodieselpomp overgezet nadat ik ( dacht ik ) beide blokken op hetzelfde tijdstip had gezet. de cx blaast nu echter een gigahoeveelheid witte rook uit en draait alleen als ik vol gas geef.
heeft iemand een tip over hoe je de pomp op het juiste tijdstip kunt krijgen?
bij voorbaat dank, gr, pim

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2401
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 23 maart 2016 11:03 PM
  [ # 1 ]

Dit krijg je bijvoorbeeld als de pomp 1 riemtand van tijd staat tov de krukas. Dus opnieuw de distributieriemen erom leggen en zorgen dat de pomp- en krukastiming wel goed staat.
De pomp is overigens ook te verdraaien als je de bevestigingsbouten in de slobgaten iets lost. Dan proefondervindelijk vaststellen wat het juiste tijdstp is, maar dit is meer voor de fijnafstelling als de motor al in ieder geval stationair kan lopen.

Ofwel eerst de distributie/pomptiming controleren voordat je verder gaat.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 maart 2016 11:07 PM
  [ # 2 ]

Ik heb de inspuitpomp recent dynamisch laten afstellen, dus met draaiende motor, door Nard van der Meer van Renard.

Loopt weer als een zonnetje en veel meer trekkracht sindsdien.
Pomp stond namelijk 4 graden te laat.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
pim g.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 22-03-2016

Gepost: 23 maart 2016 11:36 PM
  [ # 3 ]

ok, maar kun je zien aan de pomp wanneer hij de eerste cilinder aanblaast? (ivm bdp)
dan zou ik hem iig in de buurt kunnen zetten, of niet?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 maart 2016 08:54 AM
  [ # 4 ]

Ook een inspuitpomp kan je enigszins op het gehoor afstellen.
Zit vast met in totaal 4 bouten.
Alleen, als je er nu al een tand naast zit, zoals Evan aangeeft, zal je niet in de buurt van het juiste tijdstip komen en zal je de pomp toch volgens de procedure, zoals die bijvoorbeeld in de Vraagbaak staat, met speciaal gereedschap moeten (laten) afstellen.

Dus eerst even controleren of de plaatsing van de tandriem correct gedaan is.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 maart 2016 09:57 AM
  [ # 5 ]

Heb je hier wat aan:

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 maart 2016 10:04 AM
  [ # 6 ]

Voordat ik de riem van de inspuitpomp los neem, pak ik altijd eerst een stalen liniaal en leg deze van hart nokkenas naar hart inspuitpomp
Met een kraspen zet ik dan aan boven- en onderzijde een kras op het pomptandwiel.
Kan het nooit mis bij montage van de nieuwe riem.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 maart 2016 10:14 AM
  [ # 7 ]

Kan ook. Wij hebben verfstipjes bij de boutjes gezet.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2401
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 24 maart 2016 11:31 AM
  [ # 8 ]

Je hebt 2 riemen en beide riemen kunnen verkeerd staan. Beide riemen dienen dus eerst gecontroleerd te worden op de juiste timing. Het kan natuurlijk nu zo zijn dat de pomp tov de nokkenas wel goed staat maar de krukas tov de nokkenas niet.
Bij EEN krukastand van juiste timing af loopt de motor wel maar niet van harte….

Een merkteken staat wel op het vliegwiel(bij sommige diesels) en ook op de krukastandriempoelie, maar als dit een beschadigd of aangeroest is, zijn die niet altijd meer zichtbaar en wordt bdp bepalen een uitdaging…

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 maart 2016 11:40 AM
  [ # 9 ]

TS geeft aan dat hij alleen de inspuitpomp heeft vervangen.
De riem tussen krukas en nokkenas is waarschijnlijk er niet af geweest.
Als die een tand verkeerd staat, is er volgens mij al schade aan kleppen enz.

Als alleen de riem tussen nokkenas en pomp er af geweest is en die zou een tand verkeerd staan, dan is het mogelijk om zonder motorschade proefondervindelijk de juiste timing van de pomp weer op te zoeken.
Het lijkt mij, omdat de motor alleen op toeren lopen wil, dat de pomp te laat staat.

Even de riem eraf, het pomptandwiel 1 tand met de klok mee verzetten en de riem er weer op.
Dus “try and error”.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 maart 2016 11:43 AM
  [ # 10 ]

Nog even een aanvulling, de keep in het vliegwiel tegenover de pick-up van de toerenteller is volgens mij BDP.
Even het afschermplaatje van het vliegwielhuis halen, dan is dat te zien.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 maart 2016 12:18 PM
  [ # 11 ]

draaien de riemen met de klok mee?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 maart 2016 12:29 PM
  [ # 12 ]

Yep, de spanrol van de pompriem zit links.
Op het vrije deel van de riem.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2401
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 24 maart 2016 12:31 PM
  [ # 13 ]

Dag Rene,

De toerentalsensor pakt t signaal niet op BDP. Citroen is niet altijd logisch.
Ik heb eerder een vergelijkbaar probleem bij de hand gehad, toen bleek de grote riem 1 tand van tijd te staan, je hebt dan nog geen botsing tussen de kleppen en zuigers, de motor draait dan op de hand gewoon rond. Bij 2 tanden van tijd gaat t wel mis….

Verder is het overigens niet duidelijk of de pomp die nu geplaatst is recent is getest en of die van hetzelfde type is.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 maart 2016 12:39 PM
  [ # 14 ]

Mijn info is gebaseerd op de handelswijze van Renard.
Eerst wordt de keep tegenover de sensor gezet.
Dan wordt in het gat in het koppelingshuis onder de nokkenas een merkteken op zowel het vliegwiel als een vast punt gezet.
Op basis van deze merktekens wordt de timing gecontroleerd.

Mijn pomp stond op 4 graden voor BDP, de fabrieksafstelling is 8 en de mijne staat nu op 10.
Ietsje vroeger dus, want Citroen was destijds aan de voorzichtige kant.
Renard heeft hier goede ervaringen mee.

Evan schreef:

De toerentalsensor pakt t signaal niet op BDP.

Dus volgens mij wel.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 24 maart 2016 01:28 PM
  [ # 15 ]

witte rook en stat. niet willen draaien is te laat, tandje vroeger zetten.
De methode om de pomp statisch op tijd te zetten is beschreven in de Olving vraagbaak.
Het enige speciale wat je daar voor moet hebben is een stiftje met een 45 graden puntje.
Door de klep van de eerste cilinder in te drukken, en met een meetklok de hoogte van de klepsteel te meten wordt b.d.p. bepaald.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook