C4 Coupé VTS EW10J4, storing emissiesysteem
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 24 maart 2016 10:55 PM

Heren,

Een week of wat geleden voor scouting op pad geweest naar België om een potentieel kampterrein te gaan bekijken voor deze zomer. 2,5 uur heen, uurtje daar gestaan, 2,5 uur weer terug. Halverwege de terugweg, op de snelweg, viel me op dat het motorvermogen zo nu en dan kort wegviel. Was telkens maar voor een fractie van een seconde, dit werd steeds heviger, soms ineens een km of 2 niet, dan weer wel.

Na een tijdje een piep, het motormanagement lampje en de melding ‘storing emissiesysteem’ in het display. Het inhouden is daarna eigenlijk niet meer voorgekomen, nog even gestopt bij een tankstation voor een herstart, maar de melding kwam na start gewoon weer terug. Mijn weg naar huis wat rustiger vervolgd en geen problemen meer gehad.

De volgende dag uitgelezen bij de Citroën dealer: injectiestoring (exacte code moet ik jullie even schuldig blijven). De code is gewist en er heeft een korte testrit plaatsgevonden die probleemloos verliep.

Nu vanavond ging ie weer, ik was nog geen 10 minuten terug van m’n werk (20 minuten rijden) en moest mijn moeder even ergens heen brengen, na nog geen 2km opnieuw dezelfde storing. Het inhouden heb ik niet gemerkt, maar dat valt natuurlijk wat minder op op een hobbelige 60km/h weg in plaats van op de snelweg met 125km/h.

Paar dingen die me de laatste tijd opgevallen zijn:
- slechte koudestart, ik hoef niet extra lang door te starten, hij slaat gewoon beroerd aan, net alsof ie op 3 cilinders loopt, hij stottert en doet wat. Na 3 seconden lopen is het eigenlijk normaal, als ik mijn deur openhoud en een paar korte dotten gas geef hoor ik de uitlaat ook ‘ploffen’
- de laatste paar keer dat ik de ruiten moest krabben voor vertrek rook ik som wel en soms weer niet een eierlucht rondom de auto (katalysator meestal?)
- onder bepaalde omstandigheden, vaak na ongeveer een km rijden na koudestart, houd de motor gigantisch in bij accelereren in 2e en 3e versnelling, maar niet constant, met tussenpozen, 2 seconden power, 2 seconden dood, 2 seconden power, 2 seconden dood, in 3e versnelling hetzelfde. Dit gebeurt alleen als ik wat steviger accelereer, niet vol gas uiteraard, de motor is nog koud.
- bij accelereren in bijna alle omstandigheden (koude of warme motor maakt niet uit, buiten temperatuur lijkt effect te hebben, maar heb ik nog niet concreet vast kunnen stellen) hoor ik rond de 3000rpm een hoge fluittoon die ik alleen maar kan linken met de secundaire luchtpomp, echter hoort die na een seconde of 30 gewoon af te slaan. Daar zal ik eens extra op gaan letten.

Mijn eerste gedachte was eigenlijk bobinerail (bekend issue bij deze 2 liters), maar dan is het vreemd dat de foutcode naar een injectiestoring wijst.

Hopen dat het gewoon een brakke lambdasonde is.

Info over de auto:
C4 2.0 VTS Coupe met de EW10J4 (auto gebouwd in december 2004, datum eerste toelating juni 2005)
Door vorige eigenaar niet veel mee gereden (distributiewissel in 2010 bij 103.000km, ik heb ‘m vorig jaar juni gekocht met 127.000 op de teller, nu inmiddels de 145.000km voorbij.

Bij laatste onderhoudsbeurt (bij eigen Citroën dealer) heb ik de slechte koudestart ook gemeld, konden toen geen oorzaak vinden, motormanagementsoftware was al de laatst beschikbare versie.


Ik rij morgen na mijn werk weer langs de Citroën dealer om uit te lezen, ik zal dan ook de exacte foutcode even opvragen.

Iemand van jullie in de tussen tijd misschien suggesties?

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 25 maart 2016 09:59 AM
  [ # 1 ]

Mijn ervaring is dat foutcodes een beetje dubieus zijn. De Berlingo van m’n ouders had dezelfde storing in injectie. Die heb ik uitgelezen en storing gewist. Daarna bougies, bobinerail en luchtfilter vervangen en de storing is en blijft weg. Vraag aan jou is nu wanneer zijn bougies voor ‘t laatst vervangen? Ik denk namelijk dat t bij jou ook de bobine en evt bougies zijn.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 25 maart 2016 10:17 AM
  [ # 2 ]

Bougies zijn bij de laatste onderhoudsbeurt preventief vervangen (omdat niet bekend was wanneer die voor het laatst vervangen waren). Dus de bougies die er nu inzitten zijn nog geen 4000km oud.

Als een van de bobine’s (de 2 liter heeft een bobine per bougie) inderdaad slecht zou zijn, dus een zwakke vonk geeft resulteert dit in onverbrande benzine in de uitlaat.

Ik heb inmiddels uitgevogeld waardoor een katalysator kan zorgen dat er een eierlucht geroken wordt, en een van die oorzaken kan zijn dat de katalysator onverbrande benzine te verwerken krijgt. Ik zal dit vanmiddag ook even vermelden als ze ‘m weer uitlezen.

Vanmorgen bij vertrek richting werk heb ik trouwens even gewacht tot de luchtpomp afsloeg en dat doet ie netjes na een seconde of 30. Viel me direct op dat de auto een stuk beter startte terwijl de storing er nog in zat, kan toeval zijn natuurlijk…

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 25 maart 2016 06:19 PM
  [ # 3 ]

Ik sta nu bij de Citro dealer, wordt as we speak uitgelezen. De storing de vorige keer was

‘0201 verstuiver 1’

En dit keer is het dezelfde melding. Afspraak gemaakt voor volgende week om verstuiver te vervangen.

Heb mijn theorie van hierboven ook gemeld maar bobine zou het niet kunnen zijn. Dus, we zullen zien Smile

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 27 maart 2016 07:36 PM
  [ # 4 ]

Grappig, ik ben gister verhuisd (eerste keer op mezelf wonen), dus veel korte ritjes tussen m’n ouders en mijn huis. Aan het eind van de dag onderweg naar de supermarkt ineens “BEEEEEP: storing emissiesysteem” Sad Argh…. Later vanuit de supermarkt naar huis gereden met het storingslampje nog aan. Toen vanuit m’n huis naar m’n ouders gereden voor een laatste avondmaal, storing weg…

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 30 maart 2016 09:32 AM
  [ # 5 ]

Gisteravond onder dezelfde omstandigheden als afgelopen zaterdag opnieuw emissiestoring, dit keer werd dit een paar km verder ook opgevolgd door serieus vermogen verlies, snelheid vasthouden ging prima, een poging tot accelereren resulteerde in stoten, sputteren en niet willen accelereren, dit loste zich dan een 20 meter later vanzelf weer op en liep alles weer zoals het moet. Daarna tanken (nog een kwart in de tank) en de laatste 400 meter naar huis zonder problemen.

Vanmiddag na m’n werk gaat de auto naar de garage om morgen een verstuiver te vervangen, zien of dat helpt.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
marcel-bea
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 18-10-2016

Gepost: 27 oktober 2016 01:26 PM
  [ # 6 ]

en vertel heeft het geholpen want ik heb het zelfde probleem

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 27 oktober 2016 01:41 PM
  [ # 7 ]

Yes, verstuiver vervangen was het probleem. Bij uitlezen verwees de foutcode ook direct naar de verstuiver cilinder 1.

Jou problemen dus nog niet opgelost na vervangen van bobinerail?

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
marcel-bea
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 18-10-2016

Gepost: 27 oktober 2016 06:34 PM
  [ # 8 ]

nee hij blijft het aangeven zal morgen middag even de bougies vervangen en als ie het dan nog doet gooi ik er een flesje injector reiniger in.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 27 oktober 2016 07:36 PM
  [ # 9 ]

Gewoon foutcode uit laten lezen joh. Veel gemakkelijker, goedkoper en sneller als lukraak onderdelen gaan wisselen.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
edjekadetje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 23-03-2007

Gepost: 08 augustus 2017 07:46 PM
  [ # 10 ]

Wellicht een beetje laat en intussen al opgelost maar ik had dit ook met mijn C4 VTS.
Begon met een emissie storing. Gereset en een tijdje kunnen rijden. Daarna melding gasklephuis. Schoongemaakt en geen probleem meer. Even niet tenminste. De emissie storing was weer terug.
Storing bobine gaf hij aan na het uitlezen en deze vervangen.
Hielp helaas niets. De auto ging steeds slechter lopen (stotteren) en sloeg steeds vaker uit na het intrappen van de koppeling. Slecht starten en daarna helemaal niet meer. Na het uitlezen (injectoren 2 en 3??) verder gaan zoeken.
Bij mij is uiteindelijk de BSM (zekeringkast) vervangen en alles opgelost.

2.0 vts uit 2005. Hiervoor 3x Xantia, van 2x Xsara, 5x BX

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook