1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Geen vonk
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 01 april 2016 11:11 AM

Ik heb het volgende probleem: De CX rijdend weg gezet op 30 nov vorig jaar. Dit voor de 3 maanden winterstop-regeling. De auto stond bij een kennis op de oprit en afgelopen 1 maart wilde ik de auto ophalen, maar hij startte niet. Ook niet met startkabels en extra accu. Wel een ronddraaiende startmotor, maar niks aanslaan. Wegenwacht gebeld en die verrichte diverse metingen. Zo kwam hij erachter dat de bobine wel een vonk afgeeft, maar de stroomverdeler niet. Hij kon verder niks en aangezien de cx daar weg moest heb ik ‘m laten wegslepen naar een garage. Dat laatste omdat ook de apk eraan kwam. De garage is een Citroen-specialist.

De garage bleek het erg druk te hebben en had niet gelijk tijd voor de cx. Begrijpelijk.
Alleen staat hij er nu precies een maand en volgens het laatste bericht komen ze er niet uit en hebben een schema van de ontsteking opgevraagd. Ik weet niet waar (Citroen-Nederland of misschien cx-club).

Het rare is dus dat de auto eigenlijk defect is geraakt tijdens het stilstaan.
De cx heeft electronische ontsteking, de rotoras draait wel.

Heeft er iemand een idee wat ik misschien bij de garage kan aandragen?
Het betreft een cx 20 uit 1983 met Douvrin.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 april 2016 11:43 AM
  [ # 1 ]

Als je bobine vonkt als de motor rond gaat is de ontsteking goed. Als de bougies niet vonken kan de verdelerkap gaar zijn (vochtig) en/of de kabels naar de bougies.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 01 april 2016 11:49 AM
  [ # 2 ]

Ja, dat dacht ik ook en heb ik de garage al aangegeven. Waarbij ik dacht zelf een stomme betweter te zijn, want je mag aannemen dat een garage daar al lang aan gedacht heeft…

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 april 2016 01:00 PM
  [ # 3 ]

Tsja.. CX is een apart ding natuurlijk…. NOT!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 april 2016 01:37 PM
  [ # 4 ]

Even de verdelerkap eraf en kap en rotor bekijken.
Door corrosie t.g.v. lange stilstand kan er slecht contact ontstaan tussen het centrale toevoerpunt in de verdelerkap vanaf de bobine en de rotor.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 01 april 2016 01:48 PM
  [ # 5 ]

Bedankt. Kan er wat stuk gaan binnen in het huis vd verdeler? Bv er is vocht in gekomen gedurende die 3 maanden wat bevroren is en door het uitzetten iets geknapt?

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 april 2016 01:56 PM
  [ # 6 ]

Het gegeven dat de bobine vonkt, houdt dus in dat de aansturing van de bobine vanuit de verdeler goed werkt.
Alleen de verdeling van de hoogspanningsvonk vanuit de bobine waarschijnlijk niet.
En dat kan alleen maar in de verdelerkap en/of de rotor zitten en niet in het metalen deel.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 april 2016 02:02 PM
  [ # 7 ]

Het kan zijn dat er een weerstand in de rotor zit die kapot is gegaan. Meet de weerstand eens tussen het punt midden boven op de rotor en de tip.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 april 2016 02:14 PM
  [ # 8 ]

Een weerstand in de rotor, nog nooit van gehoord.

Dat levert toch alleen maar een lagere spanning op op de bougies en dus een mindere krachtige vonk?
In het hoogspanningsdeel van het systeem wil je namelijk zo min mogelijk verliezen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 april 2016 03:36 PM
  [ # 9 ]

Omdat de spanning zeer hoog is, is de stroom erg laag. Je hebt dan vrijwel geen spanningsverlies over de weerstand. Die dient trouwens ter ontstoring. In de rotor van een sm zit een weerstand van 5000 Ohm.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 april 2016 03:52 PM
  [ # 10 ]

Heb even de rotor voor de Douvrin-motor opgezocht.

http://www.auto-onderdelen24.nl/facet/2179117?gadw=1&gclid=CLfq7bW97csCFRHhGwodVwgCmA

Is gewoon een standaard rotor, zit bijvoorbeeld ook in de BX.

En volgens mij zonder weerstand.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 01 april 2016 04:30 PM
  [ # 11 ]

Net even de garage gebeld en naar de status gevraagd. De CX werd zojuist naar binnen geduwd en men gaat puzzelen.
Ben benieuwd. Als de motor het doet, moet ie gelijk apk gekeurd worden. Ook daarnaar benieuwd.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 april 2016 04:43 PM
  [ # 12 ]
René Jongejan schreef:

Heb even de rotor voor de Douvrin-motor opgezocht.

http://www.auto-onderdelen24.nl/facet/2179117?gadw=1&gclid=CLfq7bW97csCFRHhGwodVwgCmA

Is gewoon een standaard rotor, zit bijvoorbeeld ook in de BX.

En volgens mij zonder weerstand.

Dat is van buiten ook niet te zien. Gewoon even meten. Weerstand oneindig is fout.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 01 april 2016 10:40 PM
  [ # 13 ]
rf schreef:

De auto stond bij een kennis op de oprit en afgelopen 1 maart wilde ik de auto ophalen, maar hij startte niet.

Misschien heel flauw (of vergezocht).... maar het zou niet kunnen dat bijvoorbeeld het zoontje van die kennis lollig wilde doen en wat bougiekabels gehusseld heeft?

Of is er 100% zeker door die Wegenwacht vastgesteld dat er op de bougies geen vonk komt?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 01 april 2016 10:50 PM
  [ # 14 ]

Ik vind het ook een raar verhaal, want als een wegenwacht zover komt, dan pakt hij ook wel even de kap eraf.Dat is namelijk 2 seconden werk. Heeft niet gewoon gezien dat de stroom wel onderbroken wordt, maar dat er geen vonk gemaakt wrodt? Misschien heeft je moduul de geest gegeven!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 april 2016 11:20 PM
  [ # 15 ]

Eenvoudig zelf te controleren, even de kabel van bobine naar verdelerkap op kap loshalen.
Daar een bougie aan hangen, tegen massa drukken en even starten.
Als het werkt zie je alle vonken.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook