1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Le problème d’allumage éternelle!
hstellinga
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 02-04-2016

- CX Pallas IE
Gepost: 02 april 2016 07:41 PM

Oftewel het probleem waar je als injectiemotor bezitter vaak tegen aan loopt; de slechte of niet werkende ontsteking broken .

Ik heb, alvorens ik dit topic opende, vele andere doorgelezen en hieruit veel kunnen leren sleepy . Wat vooral duidelijk werd is dat het steeds een zoektocht betrof met behoorlijk wat variabelen. Enkel al vanwege het feit dat er steeds andere ontstekingsonderdelen in betreffende CX zitten. Maar goed, in de basis is het pricipe natuurlijk gelijk.

Ook ik ben nu tegen dit probleem opgelopen Sad . In mijn geval heb ik wel bezinedruk maar geen enkele vonk meer in de cilinders.

Ik heb de bobine (AC Delco) en de onstekingsmodulator (GM) geheel losgehaald en doorgemeten;

https://www.flickr.com/photos/141504370@N02/26122879231/in/dateposted-public/

De bobine geeft op de primaire spoel (waar de 12 volt op komt) een weerstand van 84 kilo Ohm! en op de secondaire spoel (die hoogspanning geeft nadat de 12 volt wegvalt) 4,3 kilo Ohm. Gezien de gegevens op blz. 126 van de vraagbaak (0,48-0,61 ohm resp. 8,5-10,5 kilo ohm) lijkt mij deze bobine doorgebrand?!  nono

De ontstekingsmodule heb ik met onderstaande site prima kunnen doormeten. Ze gaf een mooie 0,77 volt op W.

http://gpzweb.s3-website-us-east-1.amazonaws.com/Ignition/HeiModules/HeiModules.html

Die 0,77 volt uit W gaat naar de pick-up van de impulsgenerator (die onder de stroomverdeler zit). Tja, je leert wat als je een CX moet onderhouden…  Smile  Deze pick up geeft (door het langsdraaiend wiel met vier punten?) signalen terug aan de onstekingsmodule die op zijn beurt weer primaire spoel op de bobine stroomloos zet.

https://www.flickr.com/photos/141504370@N02/25584438194/in/dateposted-public/

Nu de tweede, moeilijkere vraag;
Kan men de impulsgenerator verder ontmantelen en controleren op goede werking door bijvoorbeeld een weerstandsmeting?

Een derde (makkelijke?) vraag;
Wat doet die druksensor op de verdeler?


Terzijde wordt mij hierdoor morgen een leuk dagje in De Graafschap door de neus geboord… hmz

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 03 april 2016 12:21 AM
  [ # 1 ]

Als je primaire weerstand 84 KOhm is dan is je bobine inderdaad kapot. Dat wordt een nieuwe.
Zo’n impuls module is een stukje electronica, daar kun je met een ohm-meter niet veel aan meten. Die Impulsgeneratoren kun je ook niet repareren. Druksensor? onderdrukdoos voor de vervroeging.?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
hstellinga
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 02-04-2016

- CX Pallas IE
Gepost: 03 april 2016 07:59 PM
  [ # 2 ]

Klopt, de bobine heeft het na vele jaren dienst opgegeven, de nieuwe is besteld.

Die impulsgenerator is inderdaad een stukje electronica maar de werking is te controleren met een accu, 12V-lampje en een ohm meter;

Zonder accu:
======
The Duralast DR100 (1.25v family) measures:
From W to ground is about 56k ohms.
From G to ground is about 66k ohms.
From W to G is about 10k ohms.
The GM factory module (0.77v family) measures:
From W to ground is about 15k ohms.
From G to ground is about 110k ohms.
From W to G is about 125k ohms.

The new stock BWD CBE4P (0.0v family) measures:
From W to ground is about 10k ohms.
From G to ground is about 20k ohms.
From W to G is about 10k ohms.
======

Met accu en een lampje kun je hem testen zoals in het plaatje is aangegeven.

In mijn geval was het de 0,77 family. Deze is niet meer nieuw te krijgen en men zou moeten overstappen op de Duralast DR100.

Dank voor het noemen van de onderdrukvervroeging. Weer een flinke stap verder gekomen in “de wondere wereld van de vonkentrekkerij”. Laughing

Afbeelding Bijlagen
ontstekingsmodulator.jpgontstekingsmodulator_test.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 april 2016 08:00 PM
  [ # 3 ]

Die module is het zelfde als in de Renooit 18. Ik kan eens kijken of ik ergens een nummer van dat ding heb, ik gebruikte ze ook voor de sm namelijk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 04 april 2016 01:13 AM
  [ # 4 ]

Het onderdeel zat ook op vele GM-auto’s (Amerikanen dus) en is volop nieuw verkrijgbaar.
Vraag bij de onderdelenboer om nummer ZM005 en ze kunnen het vast leveren. (van Beru of Hella ofzo, maar maakt niets uit voor de werking)

Succes!

P.s. Mijn ervaring is, dat de ontsteking van de 2400IE modellen doorgaans juist vrij weinig problemen oplevert. Met een 25Ie is dat heel wat anders. Maar dit terzijde hoor. Wink
Maar slijtage van een bobine kan natuurlijk altijd en ook die module wil weleens de geest geven. Maar ja.. na 30 jaar mag dat ook een keer.

Wel jammer dat je hierdoor de voorjaarsrit hebt gemist!!! Sad

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
hstellinga
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 02-04-2016

- CX Pallas IE
Gepost: 08 april 2016 12:35 PM
  [ # 5 ]

De nieuwe bobine aan de dame gegeven, de ontstekingsmodule (was nog goed) met wat koelpasta eronder weer aan het bobinehuis vastgezet, impulsgenerator weer netjes afgedekt met de verdelerkap, alle bedrading weer aangesloten en… zweven maar!  cool smile

Profiel  
 
hstellinga
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 02-04-2016

- CX Pallas IE
Gepost: 27 februari 2019 12:23 PM
  [ # 6 ]

En toen had m’n Pallas IE (2400, dus met halfautomatische ontsteking zonder BDP-sensor) het vlekkeloos starten weer eens opgegeven…

Het begon op een mooie zonnige dag op de snelweg waar ze in volle vaart begon te horten en te stoten en daarna geheel uitviel. Ze had het moment niet beter kunnen uitkiezen omdat ik in z’n vrij op de toevallig opdoemende afrit kon uitvoegen, onder aan de afrit het verkeerslicht net op groen sprong en aan de overkant van de kruising een zijweg was met voldoende parkeerplaats! En daar stond ze stil, en wilde met geen mogelijkheid meer starten. Op een klein half uur lopen een trein naar huis gepakt en met de auto met gereedschap weer naar de stilgevallen dame gereisd. Ik stap in en wat denk je? Ze start weer zonder hapering! Met afgekoelde motor dus ik dacht dat het daar in te zoeken was. Ik rij via provinciale wegen terug in de verwachting dat ze elk moment zou kunnen uitvallen. Maar zonder verdere problemen bracht ze me naar huis. Toch was ze vanaf dat moment niet meer te vertrouwen. Na het warm worden van de motor (uitschakeling koude-start-injector) stopte ze er steeds vaker mee. En nu is het zover gekomen dat de motor helemaal niet meer start.

Een fijne puzzel weer om op te lossen! Wel benzinedruk en de bobine en onstekingsmodule (Beru ZM005) zijn nieuw, echter bij start maar 1 vonk en daarna niet meer. Dus moest ik verder met ‘meten is weten’. En daar blijkt volgens de garagehandboeken meer mogelijk dan ik dacht (zie Afbeelding Bijlagen). Dit voor de liefhebber die na mij met deze problemen gaat stoeien.

Waar ik via de handboeken echter niet achter kom is de correcte werking van de condensator. Ook in de CX parts catalogus staat deze condensator slechts aangegeven met de letter A zonder bestelnummer of omschrijving. Gezien die dingen niets kosten wil ik graag een nieuwe regelen. Maar heeft iemand verstand van deze ‘ara 50 uF’?

https://www.flickr.com/photos/141504370@N02/26096749302/in/dateposted-public/

Ook http://www.cx-basis.de/catalogsearch/result/?q=Kondensator heeft hem niet.

Afbeelding Bijlagen
Checking_transistorised_ignition_1_.jpgChecking_transistorised_ignition_2_.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 februari 2019 12:40 PM
  [ # 7 ]

Dat is slechts een ontstoringscondensator en die kun je gewoon afkoppelen en vergeten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
hstellinga
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 02-04-2016

- CX Pallas IE
Gepost: 27 februari 2019 01:10 PM
  [ # 8 ]

Oh, ik dacht dat die condensator mede de inductie-tikken moest opvangen die weer richting de ontstekingsmodule gaan bij elke ontkoppeling van de aarde (en daarmee het ontstaan van de elke vonk). Aan de negatieve (aarde)zijde van de secondaire spoel kan dit kortstondig oplopen tot een paar honderd volt.

Anders zal die ontstoring toch wel ergens nuttig voor zijn? Een correct signaal naar de ECU?

Andere condesatoren zijn ook voor bescherming van schakelaars (minder vonkschade).

Maar jou ervaring zegt me natuurlijk wel meer.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 februari 2019 01:13 PM
  [ # 9 ]

Die condensator heeft eigenlijk alleen een functie voor de ontstoring van de radio, verder doet ie niets. Hij heeft geen invloed op wel signaal naar de ECU dan ook.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 februari 2019 08:53 PM
  [ # 10 ]

Zit een beetje op een ongebruikelijke plek geloof ik.
Meestal zit ie in de buurt van de dynamo…

Wat betreft de ontstekingsproblemen:
Het zou kunnen zijn dat de ontstoringscondensator het probleem veroorzaakt, maar dat komt volgens mij niet zo vaak voor.
Je zou hem kunnen loskoppelen en doormeten, als het goed is meet je een vrijwel oneindige weerstand.
Als het een duidelijk lagere weerstand is veroorzaakt ie een milde kortsluiting.

Heb je een toerenteller in de auto?
Als de wijzer tijdens het stilvallen naar de nul slaat is denk ik toch de module gaar.
Ik heb hetzelfde gehad met een BX, soms probleemloos, volgende moment dood.
Volgende ochtend gewoon starten en lopen. En dan weer haperen.
Maar de zwabberende toerenteller wees de verdachte aan…

Kan ook nog een relais zijn die de benzinepomp aanstuurt?
Dan zou de vonk toch wel moeten overspringen, maar die blijft uit na enkele omwentelingen?

Profiel  
 
hstellinga
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 02-04-2016

- CX Pallas IE
Gepost: 27 februari 2019 10:23 PM
  [ # 11 ]

Bedankt voor het meedenken Hans.

Nee, de toerenteller is tijdens het draaien van de motor nooit naar nul gegaan. Maar goed om dit mee te nemen in komende storingsanalyses. Want ik ga er vanuit dat dit niet de laatste storing zal zijn… Smile

Ik heb de condensator doorgemeten en deze geeft een nette oneindige weerstand. Het leuke is dat als je daarna de voltmeter op die condensator zet, hij langzaam terug loopt in voltage (ontlading over de voltmeter).

Dus: Bobine OK, Ontstekingsmodule OK, Condensator OK, Bekabeling en stekkers OK, Voltages vanuit (dubbel)relais OK, en nu komt ie; Impulsgenerator (Pick up) onder de verdeler NIET OK! sad red Die geeft een oneindige weerstand terwijl in het garagehandboek staat dat deze tussen de 950 en 1250 ohm moet liggen. Ik heb het idee dat deze Impulsgenerator niet gelijk 100% doorgebrand was en dat juist dit de vreemde (verergerende) storing gaf. Vervangen dus. Nieuw voor 150! bij cxbasis e.a. aanbieders maar geteste tweede-hands is gelukkig nog wel te doen. cool smile

Maar,... hoe krijg ik die Impulsgenerator gedemonteerd?! huh De grijze kabel kon makkelijk los, maar dan?

https://www.flickr.com/photos/141504370@N02/46507811464/in/dateposted-public/

Enig idee? help

Bijkomend voordeel is dat ik ook ga proberen een mooie oplossing te vinden voor die lekke vacuumvervroeger (onderdrukdoos).

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 28 februari 2019 12:47 PM
  [ # 12 ]
hstellinga schreef:

Die geeft een oneindige weerstand

is het geen kabelbreuk?

 

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 28 februari 2019 01:03 PM
  [ # 13 ]
hstellinga schreef:

Bedankt voor het meedenken Hans.

Nee, de toerenteller is tijdens het draaien van de motor nooit naar nul gegaan. Maar goed om dit mee te nemen in komende storingsanalyses. Want ik ga er vanuit dat dit niet de laatste storing zal zijn… Smile

Ik heb de condensator doorgemeten en deze geeft een nette oneindige weerstand. Het leuke is dat als je daarna de voltmeter op die condensator zet, hij langzaam terug loopt in voltage (ontlading over de voltmeter).

Dus: Bobine OK, Ontstekingsmodule OK, Condensator OK, Bekabeling en stekkers OK, Voltages vanuit (dubbel)relais OK, en nu komt ie; Impulsgenerator (Pick up) onder de verdeler NIET OK! sad red Die geeft een oneindige weerstand terwijl in het garagehandboek staat dat deze tussen de 950 en 1250 ohm moet liggen. Ik heb het idee dat deze Impulsgenerator niet gelijk 100% doorgebrand was en dat juist dit de vreemde (verergerende) storing gaf. Vervangen dus. Nieuw voor 150! bij cxbasis e.a. aanbieders maar geteste tweede-hands is gelukkig nog wel te doen. cool smile

Maar,... hoe krijg ik die Impulsgenerator gedemonteerd?! huh De grijze kabel kon makkelijk los, maar dan?

https://www.flickr.com/photos/141504370@N02/46507811464/in/dateposted-public/

Enig idee? help

Bijkomend voordeel is dat ik ook ga proberen een mooie oplossing te vinden voor die lekke vacuumvervroeger (onderdrukdoos).

Ik heb zo’n ding uit elkaar getrokken ter lering ende vermaeck. Ik kan wel even foto’s maken hoe hij uit elkaar moet. (ik had overigens de verdeler los op de werkbank).

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
hstellinga
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 02-04-2016

- CX Pallas IE
Gepost: 28 februari 2019 03:16 PM
  [ # 14 ]
j.witkop schreef:
hstellinga schreef:

Die geeft een oneindige weerstand

is het geen kabelbreuk?

Ik heb de grijze kabel tussen de ontstekingsmodule en de ontstekingsgenerator (pick up sensor) doorgemeten. Die is onbeschadigd. De oneindige weerstand zit helaas in de pick up sensor zelf. Dus dat is het (gele) spoeltje.

Profiel  
 
hstellinga
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 02-04-2016

- CX Pallas IE
Gepost: 28 februari 2019 03:34 PM
  [ # 15 ]
Nielsje schreef:

Ik heb zo’n ding uit elkaar getrokken ter lering ende vermaeck. Ik kan wel even foto’s maken hoe hij uit elkaar moet. (ik had overigens de verdeler los op de werkbank).

Ik ben zeer benieuwd naar je foto’s!  Vooralsnog zie ik niet hoe ik de messing-kleurige draaikop los krijg om zo bij de pick up sensor (en het mechaniek) te komen. Helemaal loshalen van de verdeler is misschien wel makkelijker werken… Smile

Nu ik er zo over nadenk en ook op dit forum lees dat deze sensor wel vaker stuk gaat, ga ik eens proberen om de spoel zelf opnieuw te winden. Gelakt koperdraad is verkrijgbaar in 0,2 - 1,5 mm doorsnede en kost minder dan een tientje. Succes is niet gegarandeerd, maar als het lukt geeft dat wel een kick.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook