Andere Twan’s BX 16: klopklop
TwanV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 14-10-2015

- BX 16 TGI
Gepost: 05 april 2016 11:31 AM

Hallo allemaal,

Na een tijd Visa gereden te hebben toer ik sinds een jaar in een BX. Aanvankelijk omdat het moest, de Visa kwam er niet meer in bij ons in Rotterdam, maar ik ben om: Dit rijdt veel beter. Het is een redelijk nieuwe Progress die altijd binnen heeft gestaan en waar weinig in gereden is. Dit is fijn, want ik heb praktisch geen roest.

Desalniettemin zijn er een paar kuren, maar stukje bij beetje begint het er steeds meer op te lijken: nieuwe draagarmlagers, nieuwe remmen, en een diy retourleiding vanuit de drukregulator. Op naar de drukgroep, maar dat laat ik over aan de garage.

Nu een vraag, want ik heb geklop en ik kom er niet helemaal uit wat het precies is en misschien heeft iemand van jullie iets soortgelijks gehad. Bij het rijden met lage toeren (helemaal te merken in z’n achteruit) hoor ik geklop rechtsvoor. Ik weet dat de aandrijfas een tijdje een lekke hoes heeft gehad, dus ik verdenk de homokineet.
Toch snap ik het niet helemaal, aangezien het geklop 1. Niet afhankelijk is van de snelheid. 2. niet veranderd met toerental.
Eigenlijk is mijn vraag: Is dit raar?

groeten,
Twan Verweij

Afbeelding Bijlagen
IMG_1067.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Gepost: 05 april 2016 03:38 PM
  [ # 1 ]

Om antwoord te geven op je vraag: ja, dat is raar.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
TwanV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 14-10-2015

- BX 16 TGI
Gepost: 05 april 2016 04:18 PM
  [ # 2 ]

Hm, gelukkig heb je een geruststellend onderschrift HvdL : ) Stationair echter geen geklop, het komt alleen voor in beweging/redelijk wat koppel. Niet precies te pinpointen dus. Maargoed, ik kan me eigenlijk niet anders voorstellen dat het de homokineet/tripoide is. Ik ga het gokje wagen door de as compleet te vervangen, maar mocht iemand nog iets herkenbaars tegenkomen in het bovenstaande, ik hoor het graag.

Profiel  
 
Gepost: 05 april 2016 05:11 PM
  [ # 3 ]

Mogelijke oorzaken, zonder het geluid gehoord te hebben natuurlijk: reactieatangen (rubber gaar, pokpokpok-geluid), fuseekogel(s) versleten, motorsteun(en) en de eerder genoemde aandrijfassen. Met name de eerste en de laatste opties komen vaak voor.

NB Je weet ook wanneer Colijn dit zei?

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Gepost: 05 april 2016 05:13 PM
  [ # 4 ]

Ow ja, aandrijfassen hoor je eerst altijd in de bochten.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
TwanV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 14-10-2015

- BX 16 TGI
Gepost: 06 april 2016 11:26 AM
  [ # 5 ]

Dank voor de tips HvdL, ik ga komend weekend maar eens even debuggen. En ik heb het even opgezocht die quote, moet nog vijf jaar goed gaan Cool

Profiel  
 
Gepost: 06 april 2016 11:34 AM
  [ # 6 ]

Oké, succes Andere Twan. Benieuwd wat je vindt.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
TwanV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 14-10-2015

- BX 16 TGI
Gepost: 07 april 2016 11:26 AM
  [ # 7 ]

Ik hou je op de hoogte.
Klein ander vraagje overigens, zijn in het algemeen ontluchtingsnippels (remmen) nog anders voor LHM ten opzichte van standaard remvloeistof? Rechtsachter is namelijk lam. Ik vermoed dat ik de nippel er nog wel uit krijg met een griptang of erger, maar ik zoek naar nieuwe. Weinig specifieks te vinden op internet tot zover.

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 07 april 2016 11:34 AM
  [ # 8 ]

Volgens mij zijn die gewoon het zelfde als elke andere auto.
Maar misschien dat de dealer die nog heeft?

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
Gepost: 07 april 2016 11:36 AM
  [ # 9 ]

Niks specifieks aan, gewoon een nippel. Hoef je niet speciaal voor naar de dealer. Twijfel je, sloop de oude eruit en neem die mee naar de lokale ijzerwarenboer of automaterialenhandel.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
TwanV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 14-10-2015

- BX 16 TGI
Gepost: 07 april 2016 11:40 AM
  [ # 10 ]

Super, pak ik dat ook gelijk even mee binnenkort.

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 07 april 2016 04:56 PM
  [ # 11 ]
TwanV schreef:

Ik hou je op de hoogte.
Klein ander vraagje overigens, zijn in het algemeen ontluchtingsnippels (remmen) nog anders voor LHM ten opzichte van standaard remvloeistof? Rechtsachter is namelijk lam. Ik vermoed dat ik de nippel er nog wel uit krijg met een griptang of erger, maar ik zoek naar nieuwe. Weinig specifieks te vinden op internet tot zover.

Er staat me iets van bij dat de voornippels wel uitwisselbaar zijn met een non-LHm auto, maar de achternippels niet (ander schroefdraad)

En als 1 van je achternippels lam is, dan kun je er eigenlijk wel voor 99% vanuit gaan dat het schroefdraad van de remklauw naar de klote is. De klauw is namelijk van aluminium en de nippel van staal.

Profiel  
 
TwanV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 14-10-2015

- BX 16 TGI
Gepost: 07 april 2016 05:14 PM
  [ # 12 ]

Lekker geconstrueerd Citroen… Ik las inderdaad op het forum van de Engelse BX-club dat aanhaal-moment vrij belangrijk is: te hard aandraaien = muurvast. Dat zou aardig kloppen met je opmerking. Toch heb ik nog hoop, de vorige eigenaar was iets minder snugger, dus misschien is de nippel gewoon met een waterpomptang bewerkt in het verleden (alleen het gedeelte waar je je ringsleutel op zet is beschadigd) Zou me niets verbazen, de vorige draagarmlagers zijn er ook met een schroevendraaier ingeforceerd… Ik zal even bij de garage informeren over de schroefdraadmaat voor de zekerheid, dank!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook