ontluchten koelsysteem
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 10 april 2016 10:23 AM

mijn Ds 23 IE ’ 73 heb ik afgetapt en opnieuw gevuld met KVS.
ik hoor wel dat het goed ontluchten een probleem kan zijn. sommigen zetten de auto op een inrit schuin omhoog oid, maar dat heb ik niet bij de hand. rustig bijvullen was ok een advies, heb ik gedaan.
maar de hoogste radiatorslang heeft een bocht die hoger ligt dan de radiator, dus daar verzamelt zich lucht. ook de kachelsang is hoog.
Na starten en wat warmdraaien loopt opeens een enorme hoeveelheid KVS uit het expansievat (met geopende dop). overal over de motor natuurlijk, lekker !
Nogmaals geprobeerd, zelfde resultaat. bij afkoelen zit er juist weinig in het vat. Luchtbel lijkt me in bovenste radiatorslang,minstens.
hoe krijg ik die er uit ? geprobeerd met massage van de slang, je hoort het klotsen, maar lukt niet zo.( je zou bijna een extra kraantje monteren zoals bij de CV, kan je af en toe ontluchten ?)

wie heeft er een bruikbaar advies ?
of gewoon starten en rijden ? hoe weet je dan dat er geen luchtbel in de kop zit ?

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 10 april 2016 12:27 PM
  [ # 1 ]

Heb je een gaatje in de rand van de thermostaat geboord? Dat helpt enorm bij het vullen van de KVS. Als je dan rustig vult en telkens even wacht totdat de KVS uit het expansievat weggelopen levert dat meestal geen problemen op.

Andere optie is de bovenste koelslang loshalen van de waterpomp, thermostaat eruit halen en vullen via de waterpomp totdat de waterpomp tot de rand vol zit of totdat het KVS uit de bovenste aansluiting van de radiateur komt ( weet zo niet uit mijn hoofd welk punt lager ligt ). Daarna thermostaat er in en slangen er weer op en laatste deel afvullen via het expansievat.

En uiteraard kachel op standje warm zetten zodat de kachelradiateur ook open staat.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook