1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Lekspanning Citroën Berlingo diesel 2002
Royboy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 10-04-2016

Gepost: 10 april 2016 11:35 AM

Beste Forumleden.

Ik zit met het volgende probleem:
Mijn Berlingo heeft een lekspanning. De accu is na een halve/hele dag compleet leeg, totaal geen stroom meer.
De Dynamo is in orde want als ik een stuk heb gereden is de accu gewoon weer vol. De accu is al vernieuwd.

Als ik de accupool los haal en tegen de accu hou vonkt hij, dus ging ik er vanuit dat de auto een lekspanning heeft.
Nu heb ik elke zekering eruit gehaald en gekeken bij de accu of het vonken weg was. Ik ben uitgekomen op de zekering die met een gele pijl is aangegeven op de foto. Als die zie zekering eruithaal start de auto de volgende dag gewoon. Ik kan er dus vanuit gaan dat het iets is wat op die zekering aangesloten zit.

Dit zegt het boekje van de berlingo:

-F6 instrumentenpaneel klokje - multifunctioneel led - bediening dimlichten

Gisteren heb ik het dashboard eruit gehaald en de auto startte vanmorgen gewoon.
Kan ik nu concluderen dat als ik er een ander dashboard inzet het probleem dan verholpen is?? Of kan het aan de bedrading liggen, of misschien wel een relais dat blijft plakken?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het dashboard zoveel stroom verbruikt dat hij na een dag compleet geen stroom meer heeft.

Alvast bedankt voor een eventuele reactie.

Afbeelding Bijlagen
BERLINGO.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 april 2016 10:28 PM
  [ # 1 ]

com 2000 heet dat spul waar je de lichten en ruitenwissers mee bediend, nogal logisch dat die kapot gaat als je vonkjes gaat trekken.
In je auto zit multiplex bedrading, daar mag je niet zomaar de oude autotechniek op toepassen.
Je legt hem stil en trekt de sleutel eruit (heel belangrijk) je wacht 5 minuten en dan pas mag de accu los, doe je het anders is het systeem niet in rust en krijg je rare dingen, brokken.
Om de accu er terug op te zetten de eerste 2 minuten niets doen.

Wat je probleem betreft, zit er een andere radio in? een versterker bijgebouwd?

Weet dat die com 2000 specifiek voor jouw wagen is, in hetzelfde bouwjaar kunnen er tot wel 3 verschillende gebruikt zijn in de fabriek, nummer moet dus volledig hetzelfde zijn.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Royboy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 10-04-2016

Gepost: 10 april 2016 10:54 PM
  [ # 2 ]

Hoi Paso,

Bedankt voor je reactie.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met die com2000 wel wat je ermee bedoeld maar begrijp niet dat het daaraan kan liggen, Alles daarvan werkt gewoon.
Alleen de ruitenwisser op de linkerachterdeur doet het af en toe wel en niet. Vrijdag heb ik het moertje van de wisser aangedraaid en toen deed hij het weer. Nu helaas niet meer.

ik heb het dashboard losgekoppeld en eruit gehaald. Een uurtje geleden nog even geprobeerd te starten maar hij was weer helemaal leeg.
Naar mijn idee kan ik dus uitsluiten dat er iets mis is met het dashboard.

Er zit inderdaad een andere radio in maar die had ik er als eerste al uitgehaald. (die speelde altijd nog even door als ik de auto uitzette) Ik dacht als eerste dat het misschien daaraan kon liggen. Als de radio eruit is heb ik nog steeds het probleem.

Naar mijn idee moet het dus iets zijn wat veel stroom nodig heeft, relais van de startmotor of de gloeispiralen of zoiets.

alvast bedankt voor je reactie, die is erg gewaardeerd.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 11 april 2016 02:16 AM
  [ # 3 ]

Die radio heeft misschien al wat stuk gedaan, goed dat hij eruit is maar misschien al te laat.
Meer dan waarschijnlijk zat die niet via de juiste tussenstekker.
De wagen heeft een can bus systeem, heel technisch, er zitten gewoon minder draadjes in de wagen dan er normaal nodig zijn, de BSI unit regelt dat allemaal maar het loopt allemaal via het doorgeefluik de com 2000.
Via die com 2000 geef je ook acties aan die BSI
Die com 2000 is redelijk complex-delicaat, door aftermarked spul in de auto te steken bvb. kun je hem kapot krijgen want hij is de eerste waar het signaal langs komt.
We lenen met veel dank bij de buren een link en proberen hem te repareren.
http://c5club.neerden.nl/c5/pdf/demontage-com2000.pdf

O ja die zekering die jij hebt aangeduid is geen zekering, dat is een shunt, werkt als een zekering (doorgeefluik) maar krijgt geen hoge stroom en vermits heel zwaar uitgebvoerd springt hij nooit,. Hij zet de BSI zonder spanning, veel veiliger als de accu los te gooien maar wacht ook altijd 15 minuten om hem terug te steken.

Haal altijd de sleutel uit het contact als je aan de elektriciteit werkt om geen problemen met de startonderbreking te hebben, je hebt het ingevuld codekaartje nodig om hem terug te deblokeren als het mis gaat, veel occasies hebben het er niet bij…..

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Royboy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 10-04-2016

Gepost: 11 april 2016 03:14 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor je reactie.

De radio heb ik er ingezet toen ik de auto 5 jaar geleden kocht. Ik hoefde toendertijd alleen de ISO stekkers erin te pluggen.
De originele stekker is weggehaald en daar de ISO stekkers op gemonteerd. Niet zoals het zou moeten maar het heeft in ieder geval gewerkt.
Als het stroomprobleem verholpen is denk ik dat ik even een draad met een zwevende zekering naar de accu trek en die op constante stroom aansluit.
Nadeel is dan wel dat ik niet moet vergeten om de radio uit te zetten.

Bedankt voor het linkje, ik ga vanavond de COM 2000 eruit halen en kijken of er wat mis mee is.
En anders koop ik wel gelijk een nieuwe bij de dealer.

Ik hou je op de hoogte.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 11 april 2016 09:53 PM
  [ # 5 ]

5 jaar, dan lijkt het toch goed te zitten.
Kan natuurlijk gewoon sleet zijn, 14 jaar oud ondertussen, dacht ook dat de eerste com’s te kleine contacten hadden, iets dat ze later veranderd hebben.

Als je hem eruit hebt, neem een foto van het typenummer, altijd handig moest je er toch eentje moeten bestellen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Royboy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 10-04-2016

Gepost: 12 april 2016 10:33 PM
  [ # 6 ]

Ik heb ‘m eruit gehaald en hij is een stuk simpeler als die van het linkje die je gepost had.
De rechter kant heb ik al uitelkaar gehaald en alvast schoongemaakt, ik moet alleen nog even contactspray kopen voordat ik het terug in elkaar zet.
Ik heb net even gekeken of de auto stroom had maar helemaal niets, dus ook als de com 2000 eruit is trekt hij ergens de stroom van weg.
Ik baal er best van, ik had gehoopt dat we het probleem gevonden hadden.

Heb je nog een suggestie wat nu te doen/testen?

Afbeelding Bijlagen
berlingo_2.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 12 april 2016 11:59 PM
  [ # 7 ]

Dat lijkt helemaal geen com 2000 te zijn, welk is de productiedatum van jouw auto? Orga nummer, 4 cijfers, staan op de sticker met je bandenspanning, ingeven bvb. http://www.drtheo.nl/CX/orga-number.htm

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 12 april 2016 11:59 PM
  [ # 8 ]

Dat lijkt helemaal geen com 2000 te zijn, welk is de productiedatum van jouw auto? Orga nummer, 4 cijfers, staan op de sticker met je bandenspanning, ingeven bvb. http://www.drtheo.nl/CX/orga-number.htm

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Royboy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 10-04-2016

Gepost: 13 april 2016 08:21 AM
  [ # 9 ]

25 mei 2001

Afbeelding Bijlagen
IMG_2391.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 13 april 2016 08:51 AM
  [ # 10 ]

Heb jij dan ook nog plat liggende koplampen? een type 1 Berlingo?
Geen multiplex-BSI dus maar een eigenwijze zekeringskast, nu ja eigenwijs, alles zit daar op een printplaat.
Die zekeringskast gaat ook wel eens stuk, kost een 100€, die heb ik in de 96er van mijn broer al eens vervangen, niet dat het bij jou ook zo hoeft te zijn.
Maar nu is het weer de vraag wat er stroom trekt, als je de shunt verwijdert is het weg, die dient daar volgens mij om de ecu (motor controle unit) te voeden. Wilde gok, het stuurslot geeft nog door, probeer eens de stekkers van het stuurslot eraf te halen en kijk of er nog stroom vloeit (vonken aan de accu).
In elk geval heb ik je voor niets bang gemaakt, dat is nog gewone techniek, je radio heeft er geen effect op, je kunt de accu nog gewoon loskoppelen (voor de zekerheid met de sleutel uit het contact al denk ik nu ook dat je geen startonderbreking hebt)

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Royboy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 10-04-2016

Gepost: 13 april 2016 09:26 AM
  [ # 11 ]

Ja ik heb nog het oude type, de enige optie is stuurbekrachtiging Smile
Nu je het stuurslot zegt…. Die was een tijdje niet soepel. Daar bedoel ik mee dat als ik de auto starte ik de sleutel met de hand iets terug moest draaien anders bleef de startmotor draaien. Dat is uiteindelijk vanzelf weggegaan. Ik kan me voorstellen dat het probleem daaraan kan liggen.

Ik ga de auto zo even met startkabels overstarten en een half uurtje laten draaien zodat er weer een beetje stroom in zit. Ik zal de stekker van het contactslot eruit trekken.
Of ik startonderbreking heb weet ik niet, ik heb wel eens een sleutel bij besteld die ingelezen moest worden. En op het dashboard heb ik een lampje met een sleuteltje.

Je hebt me niet bang gemaakt hoor, het is maar een auto. Ik heb de auto voor mijn bedrijf en heb hem niet echt dagelijks nodig. Maar het zou wel fijn zijn als ik ‘m nodig heb dat hij start…. Smile

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 13 april 2016 09:43 AM
  [ # 12 ]

Dan denk ik dat je niet verder moet zoeken, er loopt nog veel stroom over die contactsloten (met de BSI minder) , en ze gaan wel stuk. Ook de sloten op de deuren gaan met de tijd stuk.
Complete set kost wel een 250-300€

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Royboy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 10-04-2016

Gepost: 13 april 2016 10:00 AM
  [ # 13 ]

Als het daarmee opgelost is ben ik er blij mee. Moet het contactslot na montage ingelezen worden?
Als dat zo is kan ik het niet zelf monteren dan moet de dealer dat voor me doen.

De sloten in de deuren kan ik dan zelf wel.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 13 april 2016 10:06 AM
  [ # 14 ]

Dat inlezen ik moet je het antwoord schuldig blijven al denk ik van niet, volgens mij zit het aan het slot maar niet er in.
Je kunt specifiek op de auto bestellen, sleutels en alles blijven dan zelfde.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Royboy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 10-04-2016

Gepost: 13 april 2016 11:25 AM
  [ # 15 ]

Ik heb het contactslot inmiddels besteld, kost €168,- ex btw. levertijd van een paar dagen.
Inlezen hoeft inderdaad niet.

Ik hou je op de hoogte

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook