koelvloeistoftemperatuur
skylar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 28-03-2016

Gepost: 10 april 2016 03:27 PM

hallo allemaal,

na een week of 3 met mijn c4 1.4i uit 2006 te hebben rondgereden valt het mij op dat de koelvloeistof indicator het merendeel van de tijd gewoon uitblijft (geen enkel streepje dat oplicht) heel soms heb ik 1 streepje. ik heb het gevoel dat dit niet normaal is?

stationair toerental blijft meestal ook op 1000 - 1100 toeren draaien. en bij het rijden heb je soms het gevoel dat er iets of wat vermogen verlies is tijdens het optrekken. het voelt als het ware dat er even een elastiek aan de wagen hangt die je een beetje probeert terug te trekken. vanaf je in een hoger toerental beland (2000+) gaat het weer vlotter.

iemand een idee?

Citroen c4 1.4i

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1342
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 10 april 2016 05:32 PM
  [ # 1 ]

Heb je dat ook bij langere ritten? Lijkt op een defecte thermostaat, die blijft openstaan zo..

Profiel  
 
skylar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 28-03-2016

Gepost: 10 april 2016 05:38 PM
  [ # 2 ]

yep, bij “lange” ritten 20km+ met daarvan toch wel 15km snelweg tegen een gemiddelde snelheid van 120 tot 130 km/h hetzelfde. max 1 balkje dat oplicht. denk je dat dit ook de oorzaak kan zijn van het verlies aan trekkracht of staat dat er los van?

Citroen c4 1.4i

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 10 april 2016 05:53 PM
  [ # 3 ]

Om te bemerken dat het inderdaad de thermostaat is,
Start motor koud, en rijd klein stukje, 600 meter, en voel nu aan de slang die vanaf thermostaat, komt, (rechts van het blok) begint deze al warm te worden? Ja dan staat ie open,
Een tweede test is, zet de auto na een lange rit, plm 6 km, stil op een veilige plek, en laat de motor stationair draaien, de temperatuur, loopt nu op in het gehele blok, omdat er geen rijwind koeling meer is, de meter op je dachbord moet na 5 min gaan oplopen,  anders kan het ook aan de temperatuur sensor liggen, wat dan het rare rijden kan veroorzaken, je rijd dan de hele tijd op je choke, zeg maar, bij dit merk je dat de uitlaat heel lang blijft roken, (witte rook)

Profiel  
 
skylar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 28-03-2016

Gepost: 10 april 2016 05:55 PM
  [ # 4 ]

Thanx ga ik morgen eens uittesten Smile

Citroen c4 1.4i

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 10 april 2016 06:07 PM
  [ # 5 ]

Heb nog wat voor je, de 1,4 hebben volgens mij losse cilinder bussen, dit zegt je waarschijnlijk niks, maar het is dan verstandig de eerste 5 min rustig weg te rijden,
Omdat het losse bussen zijn, hebben deze als de motor koud is meer ruimte tussen de koppaking, en de bus en kop,  wat je hier ook vaak ziet is dat de koppaking het wel eens begeeft,

Profiel  
 
skylar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 28-03-2016

Gepost: 12 april 2016 01:55 PM
  [ # 6 ]

gisteren nog eens op en af naar brussel geweest, wel tottaal vergeten de thermostaat na te kijken. na een tijdje rijden kreeg ik 1 blokje op de meter. tijdens het file rijden ging het wel omhoog naar 3 blokjes. klinkt dan toch wel dat het normaal is zo.

vanmorgen wel weer gesukkeld bij het vertrekken. koppeling beetje laten opkomen resulteert onverbiddelijk in stilvallen. eerst gas geven dan koppeling wat loslaten is de enigem ogelijkheid. dan moet ik meteen wat bochten nemen. door de bocht aan 20km/h in tweede versnelling—> gas bijgeven en hij weigert gewoon na een seconde of 3 begint hij dan toch te accelereren; als de motor eenmaal op temperatuur komt gaat het weer wel beter. straks terug naar de garage bellen. ik heb tenslotee nog garantie.

ik begin mij af te vragen of het wel zo slim was om een 10 jaar oude wagen met slechts 42k km op de teller te kopen. ik lees overal dat het veel slechter is voor een oude om bijna niet te rijden dan om 30k per jaar te doen Sad

pikt al hellemaal dat ik er een perfect rijdende citroen c3 1.4 exclusive uit 2003 met 150k km op de teller voor heb weggedaan. ik mis hem al

Citroen c4 1.4i

Profiel  
 
skylar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 28-03-2016

Gepost: 12 april 2016 03:46 PM
  [ # 7 ]

daarjuist gebeld met de garage, donderdag of vrijdag gaan ze de boordcomputer een update geven.

Citroen c4 1.4i

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 12 april 2016 07:50 PM
  [ # 8 ]

Skylar, dus zoals ik al schreef,  bij stilstaan loopt de meter op, dan staat dus de thermostaat open, toen je weer ging rijden, gingen als het goed is, twee balkjes weer uit?
Dus het hoort niet zo,  de motor moet op temperatuur komen, om zijn werk naar behoren te kunnen werken, dank zij de huidige electronica, wordt het lucht benzine mengsel aangepast, zodat je gewoon kan rijden, al is dit dus met een ?.  Je kan natuurlijk altijd, even voor je naar garage gaat, even voelen aan de slang, je rijd even 5 straten ver, en zet dan even de auto aan de kant, 9tegen 1 dat ie al warm wordt, laat dan de thermostaat vervangen,  als je met dit door blijft rijden krijg je later nog meer elende,  om dat het vocht in het blok niet meer verdampt, en de olie werkt alleen 100%  als ie op temperatuur is,

Profiel  
 
skylar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 28-03-2016

Gepost: 13 april 2016 11:15 AM
  [ # 9 ]

idd, de thermostaat is stuk. als ik donderdag of vrijdag naar de garage ga voor de update ga ik erop staan dat deze vervangen wordt (onder garantie). ik zou het eventueel zelf doen maar ik heb gezien dat ik er niet aankan tenzij ik een hoop andere zaken eerst verwijder. ook het vullen en ontluchten wil ik niet echt aan beginnen aangezien ik hier nog totaal geen ervaring heb.

Citroen c4 1.4i

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 13 april 2016 12:07 PM
  [ # 10 ]

Sowieso, je hebt garantie, dus laten vervangen dat ding. Als jij zelf de thermostaat gaat vervangen kunnen ze in de toekomst gaan zaniken dat je er zelf aan hebt zitten hobbyen en dan ben jij je garantie kwijt.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
skylar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 28-03-2016

Gepost: 19 april 2016 07:23 PM
  [ # 11 ]

vandaag de software update gekregen. half uurtje geleden de auto gaan halen in koude toestand. wereld van verschil, rijdt zeer soepel nu, houdt niet meer in kortom een plezier om mee te rijden. koelvloeistof temp stond op 2 blokjes toen ik thuiskwam, wel maar een rit van een 7 - 8 km gedaan. morgen vroeg de grote test. om 7u vertrekken voor een rit van 20km naar het werk, hart vasthouden Smile

Citroen c4 1.4i

Profiel  
 
skylar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 28-03-2016

Gepost: 04 juli 2016 01:28 PM
  [ # 12 ]

nog geen 3 maanden verder of ik heb weer dezelfde problemen; de software update was precies maar een tijdelijke oplossing, sinds een week of 2 weer af en toe problemen met het vermogen ‘s morgen (inhouden, bokken, stilvalen) en soms tijdens het rijden ineens een “dip” gas geven maar toch vertragen alsof er even een elastiek vanachter aanhangt. koelvloeistof wel in orde sinds de vervanging van de thermostaat. 13 juli moet hij weer binnen. ben aan het twijfelen om hem gewoon weer weg te doen. veel te veel last mee.

Citroen c4 1.4i

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 04 juli 2016 06:38 PM
  [ # 13 ]

laten ze in iedergeval maar even de temperatuur-sender, vervangen, na 7km had ie toch echt wel al op 3 blokjes moeten staan.
deze sender regelt het koud start systeem. reageert ie niet goed, te bemerken dat de blokjes niet komen, dan blijft de motor benzine inspuiten, en je lambda moet dit dan weer tegen werken, je krijgt dan een raar manegment, waar door de motor raar reageerdt

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook