Beide rem-trommels niet te verwijderen
Sirius
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 13-04-2016

Gepost: 14 april 2016 04:49 PM

Hallo iedereen,

Bij de keuring bleek dat de voetrem achter niet of nauwelijks werkt. Nu wilde ik dit zelf gaan onderzoeken wat het probleem is (cilinder of remschoenen). Maar nu zit ik met het probleem dat de trommel er niet af krijg. Ik heb geprobeerd om heb los te tikken met een hamer maar zonder succes, ook heb ik geprobeerd om de rem te ontspannen, maar daar krijg ik geen beweging in.

Heb uiteraard de 32mm moer en het plaatje verwijderd

Dit is aan beide kanten het geval.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik ben er uren mee bezig geweest en wil er niet mee naar de garage vanwege de hoge kosten.

Alvast bedankt.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 april 2016 05:04 PM
  [ # 1 ]

Voor de eend heb ik daar een trekker voor gemaakt. Je neemt een oude velg en last een moer in het midden vast. Dan kan je daar een bout indraaien Neem een M20 setje oid . Met de velg op de trommel vast draai je de bout naar binnen.
Dan moet de trommel met velg naar buiten komen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 april 2016 05:22 PM
  [ # 2 ]

Gaat in dit geval niet lukken.
Saxo heeft namelijk zelfstellende achterremmen.

De trommels willen er waarschijnlijk niet af, omdat er naast de voering een dikke roest/slijtrand is ontstaan.

Toch proberen het zelfstellende mechanisme te ontgrendelen, dit lukt mogelijk door het gat van de wielbout.
Als dan ook de remcilinders niet vastgerot zijn, komen de remschoenen wellicht wel terug en krijg je de trommels er alsnog af.

Zo niet, dan wordt het echt grof geweld.
En bestel dan maar een volledige reparatieset, dus cilinders en schoenen.

Been there, done that.
Weliswaar bij een AX, maar is dezelfde constructie.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 april 2016 05:32 PM
  [ # 3 ]

ik snap het. De eendremmetjes zitten ook wel eens vastgerot en hebben altijd zo’n roestrand.. Het enige dat dan helpt is die trekker en lomp geweld.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 14 april 2016 07:03 PM
  [ # 4 ]

is het niet dat je hoogte regelaar vast zit, deze laat het remvloeistof door naarmate de auto duikt, deze zit ergens verbonden op de draagarm, met een stangetje, je vind hem door de remleidingen te volgen, deze dan gangbaar maken.

normaal zijn of je remmen versleten, een enorm gekrijs tijdens het remmen,
of je cilinders zijn lek.
of de boel zit muurvast, dus je wielen draaien dan zwaar,(dan weet je ook gelijk waarom je zoveel benzine verbruikt)

een foefje om toch de remtrommel eraf te krijgen, is door op de achterkant van de remplaat, de 2 pennen door te knijpen,
deze zitten op kwart voor drie, dus links en rechts.
neem wel aan dat er al ruimte zat in de trommels, anders zit gewoon het lager vast,

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 14 april 2016 08:18 PM
  [ # 5 ]

Hier moet gewoon door het oog in de trommel het stelmechaniek van de handrem worden gelost. Met een drevel een tik erop en hop!
Kijk even met een lampje naar de exacte positie. Na terugstellen van de handrem kan de trommel er zonder schade af.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 april 2016 08:57 PM
  [ # 6 ]
GW-tje schreef:

Hier moet gewoon door het oog in de trommel het stelmechaniek van de handrem worden gelost.

Dat zeg ik!

Maar als de zuigertjes in de remcilinders vastgerot zitten, ben je terug bij af.

Van een hoogteregelaar is bij een Saxo geen sprake.
En van een remdrukregelaar ook niet volgens mij, zijn al cilinders met interne remdrukcompensatie.

De truck met de velg is bij een Saxo ook wat lastiger vanwege het grote naafgat, je moet er dus eerst een brug inlassen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Sirius
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 13-04-2016

Gepost: 15 april 2016 12:17 AM
  [ # 7 ]

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb geprobeerd om met een schroevendraaier door één van de wielboutgaten de handrem los te maken maar deze lijkt vast te zitten. Zelfs met veel kracht was het niet mogelijk om hem los te krijgen. En een trekker heb ik niet maar dan is ook de kans dat je alles meeneemt waarmee die vast zit.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 april 2016 01:43 AM
  [ # 8 ]

Op zijn hoogst neem je de remschoenen mee. Ik neem aan dat je die toch al wil vervangen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
martin23
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 05-07-2015

Gepost: 17 april 2016 07:42 PM
  [ # 9 ]

ik heb er er af gekregen dmv reserve wiel er op te draaien dan kun meer kracht zetten

Citroen saxo 1.4 8v sport bj.1999

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook