1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
How to: nokkenas keerring vervangen Douvrin (bakzijde)
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 21 april 2016 11:59 PM

Omdat ik nergens op het forum een duidelijke omschrijving kon vinden van hoe de nokkenaskering te vervangen van een douvrin motor aan de bakzijde maar besloten zelf een ‘‘how to’’ te maken. Deze willen namelijk vaker dan eens lekken en ieder die zo,n motor in zijn of haar cx heeft zal die keerring vroeg of laat moeten vervangen.


Komt dit je bekent voor???

Dan is je nokkenaskeerring lek!!, maar die kan je makkelijk zelf vervangen!
Nu volgt hoe…

 

 

 

 

 

 


Verwijder je reservewiel en de beschermkap boven de v-snaar, maak de bouten van de hogedrukomp los zodat je de v-snaar kan ontspannen en verwijderen….

 

 

 

 

 

 

 

 

Maak nu de bout van de nokkenas poelie los door je ratel er zo op te zetten, en er een flinke tik op te geven met de hand zodat deze bout los’‘schrikt’‘. (de bout gaat dus gewoon linksom los zoals de meeste bouten)

 

 

 

 

 

 

 

 

Verwijder die poelli door met een beetje beleid te wrikken, let op dat de spie er niet uit valt!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verwijder de verdeelkap en de rotor en maak een merkteken

 

 

 

 

 

 

 

 

Draai nu de 3 bouten van het Lagerhuis los

 

 

 

 

 

 

 

 

En verwijder het Lagerhuis (soms blijft het lager op de as zitten, soms gaat ie met het huis mee.
Dit ligt eraan of het spietje nog op de as zit…

 

 

 

 

 

 

 

 

Bij mij zat het spietje stevig in de as geklemt en kon met beleid en dit gereedschap makkelijk verwijderd worden

 

 

 

 

 

 

 


Hier zie je het spietje los komen..

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu kan het lager van de as geschoven worden, waarna je het ontstekingshuis kan verwijderen waar de keerring in zit. Soms kan het ontstekingshuis wat vastgeplakt aan de motor zitten. Geef er dan een lichte tik op met een kunststof hamer oid.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aan de andere kant van het ontstekingshuis zit een pakking, deze is meestal verhard of gescheurd en dus ook een bron van olielekkage. Als je een nieuwe heb vervangen. Of verwijderen en vloeibare pakking gebruiken.

 

 

 

 

 

 

 

 

Verwijder alle oude pakkingresten, maak de pasvlakken goed schoon en ontvet deze met remmenreiniger oid

 

 

 

 

 

 

 

 

De nieuwe keerring

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik had zelf geen nieuwe pakking dus heb ik dit gebruikt, bij mijn andere cx die ik eerder al gedaan had ook.
Werkt prima!

 

 

 

 

 

 

 

 

De oude keering uit het ontstekingshuis drukken en de vloeibare pakking aanbrengen..

 

 

 

 

 

 

 

 

Plaats het ontstekingshuis terug op het blok, Let hierbij goed op het aangebrachte merkteken!!!!
verdraai zonodig de rotoras om deze weer op de goede plek te krijgen. Druk het ontstekingshuis nu goed aan en fixeer deze op het motorblok door er 2 bouten een stukje in te draaien

merkteken.

 

 

 

 

 

 

 

 

Maak van de nieuwe keerring de binnenste rand vet(waar het veertje zit) met een beetje olie en plaats hem voorzichtig in het ontstekingshuis

 

 

 

 

 

 

 

 

Schuif het lager over de as…..

 

 

 

 

 

 

 


Houd het ontstekingshuis met 1 hand goed op zn plek terwijl je met de andere hand de bouten waarmee het ontstekingshuis ‘‘gefixeerd’‘is weer verwijderd…
..en plaats het Lagerhuis door deze over het lager te schuiven.
(ik weet niet of het echt nodig was maar ik heb het pasvlak voorzien van een beetje vloeibare pakking…
Draai nu de 3 bouten er weer in en zet ze vast. Vast=vast!

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu kunnen de rotor en verdeelkap ook weer op hun plek terug

 

 

 

 

 

 

 

 

Neem het spietje en plaats deze terug in de gleuf waar ie in hoort…

 

 

 

 

 

 

 

 

Bij mij ging dat met behulp van..

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu kan de poellie er weer op en de bout goed vast zetten. Gewoon met de ratel aandraaien. Als ie vast zit nog een flinke tik met de hand na geven.

 

 

 

 

 

 

 

 

V-snaar er op en spannen!. Deze mag redelijk strak anders gaat ie slippen!.
(als de v-snaar gespannen is, controleer dan of de wartel van de stalen leiding op de hogedrukpomp nog goed vast zit, deze kan namelijk door het heen en weer bewegen van de pomp wat los gekomen zijn! Draai deze zonodig dus weer vast.

 

 

 

 

 

 

 

 

Beschermkapje plaatsen, reservewiel erin en klaar!

Succes! Het is in ongeveer een uurtje te doen.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 22 april 2016 10:55 AM
  [ # 1 ]

Leuke bijdrage. Kan zo in het clubblad.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 22 april 2016 08:24 PM
  [ # 2 ]

Dankje!, ik hoop dat iemand er nog wat aan heeft.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Wimlex
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 04-01-2016

- Ami 8 berline
- CX 20re
Gepost: 22 april 2016 10:28 PM
  [ # 3 ]

Vorig jaar ook moeten doen vanwege lekke oliekeerring, 200.000km. Met jou uitleg moet iedereen dit kunnen.

Gr wimlex

Ex visa club 1983, Ex bx 14 e 1986
Ex. Cx 20re 1987, Ami 8 1974, berlingo 1.8 1999


Liever een oude franse, dan een nieuwe japanse!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 22 april 2016 10:56 PM
  [ # 4 ]

Ook al heb ik geen Douvrinblok, ik waardeer het delen van je kennis en het maken van de how-to enorm!
Kennis delen = vooruitgang in het behoud van auto’s. Chapeau!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 23 april 2016 01:56 PM
  [ # 5 ]

Mooie beschrijving Art!
Is inderdaad een dikwijls voorkomend euveltje.

Wel goed uitkijken dat je die spie niet verliest. Ik sprak laatst iemand die dit was overkomen en dan ben je dus in een uurtje niet klaar. Sad

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 23 april 2016 09:29 PM
  [ # 6 ]

Bedankt iedereen! Was best leuk om eens een keer een how to te maken.
Al ga ik het lang niet met alles doen want het houdt wel op tijdens het sleutelen Laughing
Maar voor dit soort klusjes is het reuze handig lijkt me om de mede cx hobbyist te helpen.
Zo,n lekkage is gewoon smerig en als je er niets aan doet wordt de bovenste radiateurslang zompig van de olie
en zal gaan scheuren. Ook de v-snaar van de hd pomp kan op den duur gaan slippen, zompig worden en breken.
En dan heb ik niet eens gehad over de vette bende in de machinekamer!

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 08 mei 2016 10:42 PM
  [ # 7 ]

Dank voor je bijdrage!
Ik moet dit ook eens doen, al lekt het niet heel erg.

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 09 mei 2016 08:05 PM
  [ # 8 ]

graag gedaan!

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 11 mei 2016 10:12 PM
  [ # 9 ]

@Art, mooie foto reportage !!!

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 16 mei 2016 11:16 PM
  [ # 10 ]

Mooie fotorapportage, Art!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 16 mei 2016 11:49 PM
  [ # 11 ]

Bedankt iedereen voor de reacties. Een volgende how-to is al in de planning…..........

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 12 juni 2016 12:18 AM
  [ # 12 ]

Even een schopje omhoog, zou jammer zijn als deze onvindbaar word…

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 12 juni 2016 11:21 AM
  [ # 13 ]

Tip voor betere vindbaarheid: titel aanpassen….. staat nu: nokkenaskering, is makkelijker te vinden als je dit wijzigt in: nokkenaskeerring (je weet hoe je de titel aanpast?)

Verder topartikel! Heb geen douvrin, anders zou ik het zeker durven met zon’ omschrijving!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 12 juni 2016 11:29 AM
  [ # 14 ]

Nee… Hoewel keerring correct lijkt, blijft hypercorrect toch fout. Omdat de pakking en de dichting hun werk zonder extra letters doen, kan ook de kering dat prima met één e en één r.

PS Wie keerring wil blijven schrijven, zou eigenlijk ook paakking en diichtting moet schrijven, en natuurlijk ook stoorrmvloeoeddkeerring Very Happy.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 juni 2016 01:45 PM
  [ # 15 ]

Toch is keerring niet zo vreemd. Hij is ringvormig en keert de olie.
Ik krijg bij het typen van het woord ook geen rode kringeltjes er onder.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook