Dynamo DS/ID 19 lage spanning
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 10 mei 2016 01:03 PM

Dag, mijn dynamo werkt, in die zin hij laadt op gewoon 12V. Maar sinds ik er een radio en tomtom aanhang verbruik ik meer dan dat de dynamo kan laden. Bij meting met alles aan laadt ze maar 11v, sons iets meer, soms iets minder. Na een lange rit met de lampjes aan, tomtom voor de richting de de radio met heerlijke Franse chansons is aan het eind van de rit de accu aardig leeg en krijg ik de dame niet meer gestart. Wat ik nu doe is, voordat ik aankom alles uit en dan laadt de accu weer wat op.
Bij navraag kan ik een nieuwe dynamo kopen, kost 200,- euro. Deze laadt op tot 14V. Moderne dynamo als het ware. Ik las ergens op internet dat ik de dynamo ook uit elkaar kan halen en eens goed schoonmaak met de hoop dat ie meer voltage laadt dan nu. Od iets met de spanningsmeter?  Of gewoon de hulpmiddelen niet meer aanzetten. dat laatste wil ik niet, dus nu is de vraag:
-wie heeft de oplossing?

Graag jullie reactie.
PS, ik heb een ds/id19b uit 1967 met een gelijkstroom dynamo.

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 mei 2016 01:53 PM
  [ # 1 ]

uitelkaar halen kan inderdaad helpen. Je hebt koolborstels die de stroom vervoeren van het anker naar de accu. Die slijten. Als die nagenoeg op zijn heb je jouw euvel..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 10 mei 2016 01:56 PM
  [ # 2 ]

12V laden is wel wat weinig.
Hoort toch wel tussen 13,5V en 14,0V te zijn (Bij verhoogd toerental want gelijkstroomdynamo).
Je zou de spanningsregelaar kunnen testen eventueel kunnen bijstellen?
Komt ie zonder verbruikers ook niet boven de 12V?

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 10 mei 2016 03:26 PM
  [ # 3 ]

12V is geen laden.

Lees eens een stukje over de techniek, bv http://www.nsu4.nl/artikelentechniek/4g0504gelijkstroomdynamo.html

Wellicht is de riemspanning te laag, koolborstels klemmen of versleten.
Simpele oorzaken eerst uitsluiten, een nieuwe is zo gekocht.

knuffel

Profiel  
 
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 10 mei 2016 04:44 PM
  [ # 4 ]

Zonder alles aan tikt ie net de 12v aan.

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 10 mei 2016 04:56 PM
  [ # 5 ]
vlietmansje schreef:

12V is geen laden.

Lees eens een stukje over de techniek, bv http://www.nsu4.nl/artikelentechniek/4g0504gelijkstroomdynamo.html

Wellicht is de riemspanning te laag, koolborstels klemmen of versleten.
Simpele oorzaken eerst uitsluiten, een nieuwe is zo gekocht.

Dank voor je tip en link, ik ga eens testen doen. Ik zal de resultaten weer melden

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 10 mei 2016 04:57 PM
  [ # 6 ]
bogaard77 schreef:

uitelkaar halen kan inderdaad helpen. Je hebt koolborstels die de stroom vervoeren van het anker naar de accu. Die slijten. Als die nagenoeg op zijn heb je jouw euvel..

Hartelijk dank, ik ga wat controles doen.

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 19 mei 2016 02:34 PM
  [ # 7 ]
H@ns schreef:

12V laden is wel wat weinig.
Hoort toch wel tussen 13,5V en 14,0V te zijn (Bij verhoogd toerental want gelijkstroomdynamo).
Je zou de spanningsregelaar kunnen testen eventueel kunnen bijstellen?
Komt ie zonder verbruikers ook niet boven de 12V?

Ik zat je post nogmaals te lezen en ik was benieuwd, of je inderdaad gemeten hebt bij verhoogd toerental en ook op de dynamo zelf? Wat is het bereik….tot…. Ik heb er zelf ook een keer perikelen gehad met een gelijkstroom dynamo en bij mij was het een massa probleem. Scheelde zo 1 volt.
Ik heb destijds rondgevraagd en je kunt deze dynamo vast ook goedkoper laten reviseren. Maar ik zou eerst meten en dan het eerst uit elkaar halen om te kijken, is niet heel complex.
-Deze tool ligt altijd in mijn dash kastje want dan kun je makkelijk tijdens het rijden zien wat er gebeurd. http://nl.aliexpress.com/item/free-shipping-DC-12V-24V-LED-Display-Cigarette-Lighter-Electric-Voltage-Meter-tester-For-Auto-Car/1763220059.html?spm=2114.010208.3.10.3Dn7hW&ws_ab_test=searchweb201556_8,searchweb201602_4_10017_10021_507_10022_10020_10009_10008_10018_10019_101,searchweb201603_6&btsid=3c5f8b08-7e68-48cb-b424-0353a0592b46

Veel sleutel plezier!

https://afbeelding.im/nsB5DjLD

Profiel  
 
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 26 mei 2016 12:34 PM
  [ # 8 ]

The story continuous. Vorige week naar Haarlemmermeer gereden, had de spanningsregelaar even uit elkaar gehaald (de gelijkstroom wel te verstaan) en vervolgens in elkaar gezet. Echter mijn rode dashboardlamp brandde continue. Na een paar minuten ging deze uit en ik dacht:‘probleem opgelost’. Bij thuiskomst (na 220 km) startte hij nadien niet meer. Motorkap open en een rare lucht(verbrand bakeliet en rubber) kwam mijn neus tegemoet. Dynamo gloeiend heet. Accu gemeten, 6V. Boel weer opgeladen met de auto en een rondje gereden. Geur bleef. Opnieuw gemeten, 12V, prima. Ook maar eens de spanningsmeter gemeten. Zitten 3 aansluitingen op, de DYN, de Exc en de BAT. op de DYN 12v spanning. De dynamo gloeiend heet (kon er een ei op bakken!). Bij het nazien van de draden bleek dat ik de DYN en BAT had verwisseld! Geluk bij een ongeluk, want de rit naar Haarlemmermeer kon anders verlopen (brand was een optie). De spanningsmeter is dus stuk en de dynamo, tja, niet meer getest,maar bij het ruiken van het geheel mogelijk stuk.
De boel eruit gehaald.

Ik heb inmiddels een wisselstroomdynamo ‘type duccelier 7530B’. Ook heb ik een nieuwe regelaar via Stevens-Uden aangeschaft (zie ook ander forum http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/230725/). Deze ga ik nu aansluiten. Moet wat aanpassingen doen,maar gaat vast lukken.
Hierbij sluit ik voor nu dit forum. Dank voor alle medeleven.

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 14 juni 2016 07:49 PM
  [ # 9 ]

toch nog een kleine opmerking, ook nav de andere post.
Inmiddels zit de gelijkstroom er weer in, ook een nieuwe spanningsmeter en een nieuwe accu.
Alles werkt weer, lekker 13 volt of meer , dus laadt als de beste.

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 24 juni 2016 06:45 PM
  [ # 10 ]

Helaas was alles van hiervoor tevergeefs gemeld.
Vorig weekend stond ik weer met lege accu. Ik was er klaar mee. Gelijkstroom dynamo eruit en spanningsregelaar eruit, naar revisie bedrijf. Spanningsregelaar bleek stuk. Oude regelaar meegenomen en door laten meten. Deze was nog goed!(dat in tegenstelling tot wat ik dacht uit mijn eerdere post waarin ik schrijf dat ik de BAT en DYN om had gedraaid). Enfin, dynamo werkt ook prima, dus oude regelaar en bestaande gelijkstroomdynamo net weer geplaatst.
Voorheen de BAT(rood) en DYN(geel) goed met kleurtape ingewikkeld, moet niets fout gaan zou je denken.
Maar het volgende gebeurd: vonkenregen op de massapool bij aansluiten. En dus heb ik wederom jullie hulp nodig.

Wat nu te doen?
Overigens de dikke draad dynamo(rood tapje) meet ik door en zie dat deze met de gele tape draad een circuit vormt. Ook de excen vormen 1 circuit, de rode draad kan ik niet meten.

Ik had dus de rode draad op de BAT aangesloten en de gele op de DYN aan de spanningsmeter. Nu dacht ik na meten, shit…de rode is een circuit met de gele tape draad, dus die gele moet op de BAT ipv DYN, maar dat maakt geen logica.

Nu meet ik de spanningsmeter door, de BAT en de DYN en wat zien ik, die maken ook een circuit, een lusje als het ware.
Ook brand het indicatielampje constant op het dashboard.

Ik weet t ff niet meer.
Wie o wie?

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook