Probleem versnellingsbak(?) DS3 1.6 VTI 120
Matt S
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 20-05-2016

Gepost: 20 mei 2016 10:25 PM

Hallo,

Ben sinds 6 maanden de eigenaar van een Citroen DS3 1.6 Vti 120 uit 2011.
Leuke auto, krijg veel leuke reacties en hij rijdt lekker.
Ben wel al sinds de aankoop denk ik al 5 keer bij de dealer geweest voor allerlei dingen die niet helemaal jofel waren.

1. Motorstoring lampje - Sensor cylinder luchtinlaat laten vervangen
2. Waterpomp poulie laten vervangen
3. Spanrol riem laten vervangen
4. Aandrijfriem laten vervangen
5. Lampje laten vervangen (kleinigheidje)

Gelukkig is dit allemaal netjes onder garantie verholpen, maar vrolijk werd ik er niet van.

Nu heb ik weer iets raars met iets wat waarschijnlijk uit de versnellingsbak komt, maar wat ik niet zeker weet.
Als ik mijn auto start, dan loopt de motor wat harder om warm te worden (loopt dan even rond de 1000-1200rpm)
Na een 20-30 seconden gaat hij weer terug naar ongeveer 750rpm.
Als ik weg rijd in mijn 1e versnelling, dan gaat het goed, maar als ik naar mijn 2e versnelling ga, dan hoor ik na even in de 2e versnelling te zitten een harde tik komen uit (wat ik denk) de versnellingsbak, maar gek genoeg voel ik die tik ook in het gaspedaal.
Het rare is eigenlijk als ik verder rij ik er verder helemaal geen last van heb.
Geen gekke tik als ik terugschakel naar mijn 2e versnelling of iets dergelijks, rijd gewoon oke.
Ik heb het eigenlijk alleen nadat ik de motor start na een tijdje niet gereden te hebben.

Ik heb ook geprobeerd om de auto in de eerste versnelling te zetten voordat ik de motor uitzet en na een tijdje de auto te starten met de eerste versnelling al erin (met voet ingetrapt op het koppelpedaal) en te kijken of er dan geen harde tik uit het blok komt als ik hem al rijdend in zijn 2 zet, maar dit leverde geen positief resultaat op.
De harde tik klonk weer.

Ik vraag me af of er misschien anderen zijn die ook zoiets hebben meegemaakt of misschien een idee hebben wat dit zou kunnen zijn.

Profiel  
 
ReBro
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 26-09-2019

Gepost: 04 oktober 2019 11:46 AM
  [ # 1 ]

Even een Bump op dit oude topic in de hoop dat TS nog meeleest…

Sinds een paar weken heb merk ik bij mijn DS3 (1.6 e-HDi 90 So Chic uit 2012) ook een eenmalige tik bij het weg rijden. precies zoals hier boven omschreven in de laatste regels.
“Als ik weg rijd in mijn 1e versnelling, dan gaat het goed, maar als ik naar mijn 2e versnelling ga, dan hoor ik na even in de 2e versnelling te zitten een harde tik komen uit (wat ik denk) de versnellingsbak, maar gek genoeg voel ik die tik ook in het gaspedaal.
Het rare is eigenlijk als ik verder rij ik er verder helemaal geen last van heb.
Geen gekke tik als ik terugschakel naar mijn 2e versnelling of iets dergelijks, rijd gewoon oke.”

Het geluid lijkt linksvoor onder uit de auto te komen maar ik kan het niet precies lokaliseren.

Is TS er al uit wat dit geluid is of misschien iemand anders die hier bekend mee is?

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 04 oktober 2019 01:56 PM
  [ # 2 ]
ReBro schreef:

Even een Bump op dit oude topic in de hoop dat TS nog meeleest…

Laatste bezoek
20 mei
2016  10:59 PM 

Ik denk het niet.

 

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 13 oktober 2019 07:22 PM
  [ # 3 ]

Mijn auto heeft het ook. Al sinds ik hem heb (ruim 2 jaar), in die tijd is het niet veranderd of erger geworden.
De tik is niet heel hard, passagiers merken het niet eens geloof ik.
Het kan ook in de eerste versnelling voorkomen maar alleen als ik daar na wegrijden langer in door rijd, bijvoorbeeld om mijn eigen straatje uit te komen. Ik let er al niet eens meer zo op maar ik geloof niet dat het altijd is. Als het al gebeurd is dat inderdaad nadat de auto langer heeft stil gestaan en nooit vaker dan 1x per rit.

Ik ga er van uit dat het een koppelingsprobleem is. Het zal ooit wel een keer een probleem worden maar dat zien we dan wel weer. Zal er nog eens naar vragen als mijn auto binnenkort voor een servicebeurt langs mag bij de garage. Ik had het al eens gevraagd maar uiteraard trad het probleem toen niet op in de tijd dat de auto bij de garage was… Typisch.

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
glopper
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 15-09-2010

- DS 3 1.6 VTi So Chic
Gepost: 28 oktober 2019 01:32 PM
  [ # 4 ]

Herkenbaar, heb het zelfde!

Peugeot 206 1.6 16V QuickSilver - Citroën DS3 1.6 VTI So Chic

Profiel  
 
blue dolphin
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011

- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Gepost: 31 oktober 2019 09:52 PM
  [ # 5 ]

Hier ook hetzelfde.

Heb de DS3r nu vanaf 2011 en altijd al gehad.

Voor een ander probleem begin 2012 al een compleet nieuwe versnellingsbak gehad maar dit punt blijft.

Zal wel zo horen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook