‘de koppeling zit eraan te komen’
VonV
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-04-2015

Gepost: 24 mei 2016 03:11 PM

Dat zei de garage net na het uitvoeren van de APK.
Want ze hoorde iets..en daarom wisten ze het.
Ik heb geen radio in mijn auto en ken ieder geluidje. Wat horen zij dan wat ik niet hoor?
Mijn auto is van juni 2001 en heeft 105.000km gereden..
Ik ben een vrouw dus ben bang dat de garage me in de maling probeert te nemen…
Graag jullie hulp Wink

Profiel  
 
VTRrider
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015

- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Gepost: 24 mei 2016 03:43 PM
  [ # 1 ]

Ik heb pas een Saxo gekocht, 1.6 VTS, en die liep toen heel mooi. Nu gisteren hoorde ik wat toen ik ernaast liep terwijl de motor draaide, net of er iets een beetje zachtjes rammelde of tikte.

Ik trapte de koppeling in en het geluid was weg. Drukgroeplager. Ik hoor hier helemaal niks van binnen, en ik merk er ook niks van, Koppeling slipt niet en pakt goed op.

Het kan dus wel. Start de auto een keer, open het portier, ga er naast staan zodat je het vooronder het beste kan horen (kap open helpt ook) en trap de koppeling eens in en uit, daarna heel rustig in en uit. Drukgroeplager hoor je als de koppeling gekoppeld is (dus geen koppeling in getrapt) en het toplager hoor je als je hem ingetrapt heb.

Das een snel “truucje” om te bepalen of je koppeling herrie maakt, en misschien een onderdeeltje aan vervanging toe is. Als het drukgroeplager kapot is vervang je meteen het beste de koppelingsplaat en toplager ook, ookal is de plaat nog goed.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 24 mei 2016 04:12 PM
  [ # 2 ]

je kan natuurlijk altijd blijven rijden totdat de koppeling het echt op geeft .

Onze XM met bijna 300.000 km maakt soms ook het ratelende geluid van een slecht druklager ,

een keer koppeling intrappen en terug lossen lost het probleem gewoonlijk wel op ,

en zo zijn we nu al 50.000 km verder geraakt .

Walter   nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
VonV
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-04-2015

Gepost: 24 mei 2016 04:56 PM
  [ # 3 ]

Thnx allebei Smile

Het enige dat ik me kan herinneren is een tik terwijl ik rij (en dus geen koppeling ingetrapt heb).
Het klinkt dan aan de bestuurderskant, vrij laag, het lijkt wel ter hoogte van de wielkas alsof er een touwtje hangt met een dopje ofzo die tijdens het rijden door de wind af en toe ergens tegenaan tikt.
Maar dat klinkt echt als een plastic geluid.
Zou misschien de fuseekogel kunnen zijn geweest. Daar was aan die kant vorig jaar al speling op en vandaag vervangen ze een hele arm, want alleen fuseekogel kon niet.
Ohja en een stangetje wat weer aan die arm zit zou afgebroken zijn…
Heel gek.
Ik weet totaal niet wat ik zie als ik onder mijn auto lig, maar ik kijk regelmatig of alles nog droog, schoon en heel is.
Tevens schijnt mijn koppakking opeens te zweten.
Heel gek, 3 weken geleden nog gekeken, alles droog en geen druppel olie verbruikt (rij al sinds de vorige APK met die olie! 5000km gereden)
Ik heb gewoon het idee dat ik genaaid wordt en ik vind het nog niet eens lekker haha Wink

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 24 mei 2016 05:01 PM
  [ # 4 ]

De garagist kan je dat geluid toch laten horen en dat zweten laten zien?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
VonV
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-04-2015

Gepost: 24 mei 2016 05:03 PM
  [ # 5 ]

Ik ga m’n auto om 17:00 ophalen, dan mag ie het laten zien en horen.
Echter ben ik zo’n leek op dit gebied dat ie me van alles op de mouw kan spelden

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 24 mei 2016 06:24 PM
  [ # 6 ]

Dit is waarschijnlijk een TU blok en daarvan wil de koppakking idd wel eens beginnen met zweten. Meestal links vooraan. Dat hoeft niet meteen om grote hoeveelheden olie te gaan en het is ook niet gelijk een ramp, het is alleen wel een aanwijzing dat de koppakking minder wordt. Het komt veel voor bij blokken die een ton of meer hebben gelopen en vaak gaan ze nog rustig een halve ton verder voordat het echt een probleem wordt.

Fuseekogels vervangen kan wel maar dat is ingewikkelder dan de hele draagarm vervangen. En manuren zijn duur, dus waarschijnlijk is dit goedkoper. Na wat zoeken op ‘stabilisatorstang saxo gebroken’ kom ik meerdere forumdraadjes tegen, dus dat komt blijkbaar wel eens vaker voor.

En het lager van de peug 206sw van m’n ouders (technisch vergelijkbaar) liet ook van zich horen (fluitgeluid bij schakelen) maar daar hebben ze nog twee jaar mee rond gereden en toen was de plaat ‘gewoon’ versleten en moest de boel alsnog worden vervangen. Volgens mij stond er toen 120.000 op de teller.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
VonV
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-04-2015

Gepost: 24 mei 2016 06:30 PM
  [ # 7 ]

Hahaha ik moet even lachen.
Al minstens 6 jaar maakt deze auto een piepend geluid wanneer stationair draait. Koppeling in en het is weg. Niemand heeft ooit kunnen ontdekken wat het was. 100x naar de garage geweest want ik werd gek van het geluid.
Nu is dat volgens de garage iets met de koppeling.
Na 6 jaar weten ze me te vertellen dat dat de drukgroeplager moet zijn.
Jaja. Nou. Hij doet het prima.
En die zwetende koppakking is minimaal. Is geen kleppendekselpakking dat is allemaal droog.
Ik ga de koppakking droog maken en ff in de gaten houden.

Profiel  
 
VTRrider
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015

- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Gepost: 24 mei 2016 07:14 PM
  [ # 8 ]

Je kunt er ook wel goed mee rijden, en je hoort het niet eens van binnen. Details Razz

Die tik waar jij het ook over had ervaar ik ook. Laatst met open ramen gereden met mooi weer, willekeurig af en toe zon geluid, net een een eikel of steentje tegen je spatbord aan tikt in eerste instantie maar na een paar keer hoor ik wel dat het mechanisch is. Ik herinner me nog met mn Ford Transit T23 dat de stuurpomp ook willekeurig een mechanische tik gaf wat van buiten nog best luid was. Bij de bus was het heel normaal, alle transits hadden het maar met de Saxo weet ik het niet wat dat is. Je bent in elk geval niet de enige, en ook ik weet het fijne daar niet van helaas.

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 24 mei 2016 08:53 PM
  [ # 9 ]

Ik heb vorige week de koppeling van mn ouders hun Saxo 2001 180.000km moeten vervangen.
Het pedaal had opeens nog maar 10cm slag van de een op de andere dag en ik hoorde flink wat druklager geluid bij intrappen.
Schakelen ging al bijna niet meer, toen het pedaal wat hoger gesteld, hij ontkoppelde weer goed maar het lagergeluid nam enorm toe.
Slippen deed ie niet. Mijn vader is een echte pedaalridder dus ik vermoede ingesleten druklager en drukgroepvingers.
Brugje gehuurd, alles losgemaakt, bak er af. En ja hoor, druklager zo ver ingesleten dat ik de kogeltjes zag zitten en de vingers van de diafragmaveer op die plaats ook ver ingesleten en twee waren er al afgebroken.
Nieuw koppelingsetje gemonteerd 75,- en nieuwe olie 8,- in de bak. Hij schakelt/rijd weer als een nieuwe.

Gr. Wim.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9127
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 mei 2016 11:01 PM
  [ # 10 ]
Midfriesland schreef:

Dit is waarschijnlijk een TU blok en daarvan wil de koppakking idd wel eens beginnen met zweten. Meestal links vooraan.

Rechts vooraan bedoel je waarschijnlijk, we kijken altijd in rijrichting.
Dat is de beruchte hoek van de koppakking van een TU-blok.
De hoek dus boven de dynamo.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook