AX 1.1 Spirit uit 1989
Rupert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 22-05-2016

Gepost: 26 mei 2016 12:28 AM

Hallo allemaal!

Ik ben sinds kort eigenaar van een mooie AX op leeftijd.

Motorisch gezien lijkt hij tot nu toe in orde (het is een blok met carburateur, waarmee ik nooit eerder gereden heb, dus tips zijn welkom!). Hij had qua exterieur en interieur wat liefde nodig, maar hij is al flink opgeknapt!
(Een aantal foto’s hier: https://www.flickr.com/photos/141245738@N03/)

Het enige echte “storende” wat ik heb gevonden zijn lekkages bij de zij(/achter)ramen. Deze ramen zijn niet origineel meer, ze zijn namelijk vervangen door klapramen door de vorige eigenaar. Nu sijpelt er een klein beetje water langs de onderkant, op mijn gordelspanner, wat zorgt voor een natte riem na een regenbui. Hieronder wat foto’s van onder het raam/de rubbers. Aan beide kanten lijkt er een inkeping in het metaal te zitten op de plek waar het water erlangs druppelt. Ligt het hier aan? De rubbers zijn verder in goede staat, niet uitgedroogd o.i.d. en ze lijken goed te sluiten.
Als iemand advies heeft, ik hoor het graag!



Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 26 mei 2016 07:21 PM
  [ # 1 ]

Mooi om te zien dat zo’n leuke AX type 1 in goede handen is!!
De type 1’s worden echt super zeldzaam inmiddels Smile
Heel veel plezier ermee, maar dat moet vast wel lukken!

doei

Profiel  
 
C-Eend
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 15-05-2007

- Dyane 6 Confort
Gepost: 26 mei 2016 09:23 PM
  [ # 2 ]

Hoi,

Leuke AX, en inderdaad worden de eerste types erg zeldzaam… Goede herinneringen aan, was mijn eerste auto Smile

Wat betreft de lekkage; kan me nog herinneren van mijn AX 11 RE (zonder klapraampjes) dat de ramen echt ín de rubbers zaten, bij de klapraampjes liggen ze er tegenaan. Dat lijken dus ook een ander soort rubbers te zijn.
Die uitsparing lijkt me origineel, misschien dat de rubbers voor de vaste raampjes op een andere manier in de sponning zitten dan die voor de klapraampjes… Blijft gissen want kan het niet meer controleren, mijn AX’je is er al lang niet meer…
En anders een beetje automotive kit rond de sponning doen en het rubber erin drukken, dan lekt het niet meer.


Gr, Dennis

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 mei 2016 10:04 PM
  [ # 3 ]

Volgens mij heb ik nog ergens een setje andere rubbers.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 26 mei 2016 11:21 PM
  [ # 4 ]

Mooi wagentje hoor! Blijft leuk, een phase 1 AX.

Er lijkt wat corrosie te zitten onder je rubbers, dus daar komt het vocht inderdaad onderdoor. Ik zou het eerst even opschuren en in de antiroest zetten, daarna het rubber opnieuw aanbrengen - ik heb me laten vertellen dat Vaseline ertussen ook goed werkt. Kit onder raamrubbers durf ik zelf niet zo goed aan.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 27 mei 2016 08:45 AM
  [ # 5 ]

Jij ziet zeker andere foto’s, koen Laughing Ik zie nergens roest. Gok gewoon dat je rubbers niet zo lekker tegen het raam aan zitten. Nieuw rubbertje erop en klaar very good

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 27 mei 2016 09:08 AM
  [ # 6 ]
tim1993 schreef:

Jij ziet zeker andere foto’s, koen Laughing Ik zie nergens roest.

Het zijn maar heeeeeeeeeeeeeeeeeele kleine plekjes, maar in combinatie met die afbladderende lak kan daar heel goed vocht onderdoor. De lekkage bij de achterklep van mijn BX is exact zo namelijk. Wink

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
Rupert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 22-05-2016

Gepost: 27 mei 2016 03:16 PM
  [ # 7 ]

Bedankt voor de reacties!
Ik heb ze al met wat siliconenspray behandeld, ik kan Vaseline eventueel ook nog proberen.
Ik zal eerdaags dan ook maar proberen die roest op te schuren en te behandelen. Als het allemaal niet werkt denk ik toch met wat kit die rubbers er vast op te zetten, het is niet ideaal, maar dat doe ik liever dan dat de regen naar binnen sijpelt.

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 28 mei 2016 11:16 AM
  [ # 8 ]
Rupert schreef:

Ik heb ze al met wat siliconenspray behandeld

Mijn ervaring met siliconenspray is juist dat het lekkages in de hand werkt.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 28 mei 2016 10:40 PM
  [ # 9 ]

klopt dat het lekkage in de hand werkt, water ligt in druppels op die silicone en door de rijwind kruipt het water makkelijk omhoog.
Nu behandelen na silicone…. koop maar eerst een siliconeverwijderaar of er komt niets goed van.

Knappe auto en in goede handen blijkbaar, doe zo voort.
Die carburateur is niet anders om mee te rijden dan een injectie al mag je hier tijdens het starten wel wat gas geven.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Rupert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 22-05-2016

Gepost: 29 mei 2016 02:25 PM
  [ # 10 ]

Oh, bedankt voor de tips, siliconen spray was dus geen goede zet.. Maar vaseline kan wel op die rubbers gesmeerd worden (als ik die siliconen eraf weet te krijgen)?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 29 mei 2016 02:45 PM
  [ # 11 ]

Vaseline geen probleem, wel zuurvrije he

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 29 mei 2016 07:36 PM
  [ # 12 ]

Als ik de foto’s goed bekijk, kruipt het water tussen het rubber en het metaal door.
Dat kan ook het beetje roest verklaren.
Dan is de enige mogelijkheid naar mijn idee: het rubber “in de kit” monteren op het metaal.
Spuit op die plek over een lengte van ongeveer 10 cm. de uitsparing in het rubber vol met kit. (Geen siliconenkit!!!!), en druk het rubber op z’n plaats.
Welke kit? Ga naar de automaterialenzaak, leg uit waarvoor je het wilt gebruiken, en je krijgt het goede spul.
Je hebt een hele fraaie auto, zonder poespas, zonder electronica, en een probleemloze motor.
Pleeg regelmatig onderhoud en je hebt nog jaren plezier van deze AX. Vergeet daarbij de distributieriem e.d. niet en controleer regelmatig op roest, vooral bij de voorste binnenschermen, en de binnenschermen bij de kofferbak.

Profiel  
 
Rupert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 22-05-2016

Gepost: 21 juli 2016 11:20 PM
  [ # 13 ]

Bedankt voor het advies Dirk! Ik ben nog niet aan de slag gegaan met de rubbers (aangezien het weer mee zit en ik een paar projectjes voor heb getrokken), maar ik zal je advies mee nemen als ik eraan begin.

Kleine update:
Luchtfilter was aan vervanging toe, hij was pikzwart:

Daarnaast wat kleine dingen gedaan zoals olie vervangen, maar alles aan de auto zit muurvast. Ik heb een bougiesleutel gesloopt en de bougies zijn nog steeds niet los. Ik heb een week met de carterplug geworsteld om smerige olie te vervangen en het oude oliefilter heb ik er ook niet af kunnen krijgen. Binnenkort volgt een revanche…

Ik heb de raamstijlen opgeknapt, before:


en after:

Dat ziet er weer strak uit!

Dan eindig ik dit verhaal met een vraag; wie weet wat dit is?
Het zit links van de carburateur, er gaat een slang naartoe vanuit het luchtfilter, maar er komt verder niets vandaan. Één rubberen slang keert terug naar het geval, een ander is afgedopt. Ik heb geen flauw idee waar het voor dient en wat eraan mankeert, en in Haynes heb ik geen beschrijving gevonden. Wie weet het?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook