Moeizaam starten en protesteren bij lage toeren
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 03 juni 2016 04:50 PM

Al zo lang ik d’r heb is mijn Dyane 6 moeilijk te starten. De positie van de choke steekt heel erg nauw, anders gaat ze niet aan. Zodra ze aan slaat gaat ze eerst laagtoerig en met zeer weinig plezier rond. Bokkend, hortend, stotend, puffend enz. Gas geven = meteen uit. Choke iets verder uittrekken = meteen uit.

Eenmaal wakker loopt het blokje stationair vreemd genoeg heel erg mooi. En ze haalt met tegenwind rustig 120 en met de wind mee gaat ze, mocht ik dat willen, de schaal uit. Maar als ik kracht vraag terwijl ze laag in toeren zit, dan krijg ik hetzelfde gestoot en gebok als bij het starten, inclusief hoesten uit de carburateur.

Warm start ze een stuk makkelijker maar ook niet zoals ik dat graag zou willen.

Wat heb ik al gedaan:
1. Choke en mengsel afgesteld. Dat klopt allemaal.
2. Bougiekabels en bougies vervangen. Geen verschil.
3. Carburateur schoongemaakt. Geen verschil.
4. Kleppen gesteld. Geen verschil.
5. Contactpunten en condensator vervangen. Geen verschil.
6. Timing, puntafstand en elektrode-afstand nog eens gecontroleerd. Allemaal ok.

Wat zie ik over het hoofd? Mijn 10 jaar oudere Dyane met 21pk blokje loopt meteen bij de eerste slag, dat moet deze ook kunnen zou je zeggen ...

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 juni 2016 06:27 PM
  [ # 1 ]

Vlotterhoogte te laag = te arm.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 973
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 03 juni 2016 08:33 PM
  [ # 2 ]

En vergeet de acceleratiepomp niet. Komt het heveltje netjes terug en is het membraam nog heel?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 03 juni 2016 10:28 PM
  [ # 3 ]
bogaard77 schreef:

Vlotterhoogte te laag = te arm.

Als het goed is heeft Wouter dat al gecontroleerd.
Bovendien is het vreemd dat het uittrekken van de choke de motor ook laat afslaan.
Tenzij de carburateur eerst alleen de gasklep wat openzet en bij verder opentrekken pas de chokeklep dicht laat gaan.
Je zou “handmatig” de choke kunnen nabootsen, daarmee bedoel ik dat je de hand op de instroomopening van de carburateur houdt en zo een “chokeklep” creëert.
Mocht dat helpen en het vlotterniveau is okee, dan is er kennelijk iets verstopt…

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 03 juni 2016 11:01 PM
  [ # 4 ]

Vlotterhoogte is goed. Er stond ook voldoende benzine in de kamers toen ik ‘m open maakte. Accelleratiepomp en sproeier zijn ook goed en de chokeklep gaat eerst, daarna pas gas, zoals dat hoort.
Ik heb de sproeiertjes er weer even uit gehad maar die waren nog mooi schoon en open. Daarna overal nog weer even wat benzine doorheen geperst maar dat maakt allemaal geen verschil.

Vanuit stationair gas geven gaat ook niet geleidelijk maar met horten en stoten naar hogere toeren. Een andere (extreme) instelling van de mengselverhouding verandert niets aan dat gedrag. Bij te rijk begint ie te niezen en bij te arm slaat ie uiteindelijk gewoon af maar blijft het gedrag hetzelfde. Ik kan de motor dus wel langzamer laten draaien of af laten slaan door het mengsel armer of rijker te maken, dus dat werkt allemaal gewoon.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 03 juni 2016 11:36 PM
  [ # 5 ]

Heb je wel eens goed gekeken naar de mechanische vervroeging? Zijn de nokjes van de onderbreker beide nog even hoog?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 04 juni 2016 12:06 AM
  [ # 6 ]

Tsja, alle logische dingen heb je al gehad…
Misschien dat er een veertje van de vervroegingsgewichtjes is gebroken?

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 04 juni 2016 02:30 AM
  [ # 7 ]

Toen ik de puntjes verving heb ik ze eruit gehad, schoongemaakt en wat nieuwe naaimachineolie op de asjes gegeven. Dat zag er allemaal nog prima uit. De omschreven klachten waren er toen al en ik had verwacht dat het met nieuwe puntjes en goed afgestelde ontsteking wel beter zou zijn, ook al zagen de oude puntjes er nog vrij nieuw uit. Dat bleek helaas dus niet het geval.

Allee, toch de boel er maar weer een keer voor weg om alle ontstekingsdingen nog eens te dubbelchecken. Het zou ook zomaar kunnen dat dit blokje zich beter thuis voelt bij een iets afwijkend ontstekingstijdstip ...

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 05 juni 2016 12:19 AM
  [ # 8 ]

Vanavond de ontstekingsboel nog maar eens gecontroleerd. Alles ziet er zo goed als nieuw uit en voelt ook degelijk aan.

Dus maar ‘ns wat gestoeid met de timing. Volgens de boekjes staat ie nu een slag te vroeg afgesteld (puntjes iets verder uit elkaar en het bakje hangt wat naar rechts) maar nu start ze dus wél bij de eerste slag en wil ze meteen ook toeren maken. De choke iets te ver uittrekken resulteert ook niet meer in gespuug en uitvallen. Het motortje lijkt dit dus prettiger te vinden.

Doch, het is niet conventioneel en ook niet geheel zonder risico’s natuurlijk, dus de komende tijd de oren goed open om te horen of er geen detonatie plaatsvindt.
Bij de eerste testrit leek alles vooralsnog goed te zijn: mooi starten, geen gebok meer, geen pingelen waargenomen en nog net zo vlot, zo niet vlotter, naar de 120 ...

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 05 juni 2016 09:09 AM
  [ # 9 ]

Mooi dat je geëxperimenteer gelijk al resultaat oplevert. very good

Mijn Eend op puntjes is met starten ook zinniger dan de acadiane die een 123 ontsteking heeft.
Bij de laatstgenoemde word bij koude motor de ontsteking verzet en nu blijkt dus waarom Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook