veel storingen in de maanden mei en juni
pokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-12-2015

- ID/DS D Super 5
Gepost: 03 juni 2016 04:54 PM

Hallo allemaal,
het valt mij op dat er op dit forum in deze tijd veel storingen en defecten besproken worden van
onze geliefde DSen. Mijn vraag is zijn dit allemaal wagens die alleen in de zomer gebruikt worden?
Mijn D Super 5 rijdt het hele jaar en (gelukkig) krijg ik alleen te maken met onderhoud , grote beurt
en eventuele vervanging van bewegende delen vanwege normale slijtage.Is het hele jaar door rijden dan
toch beter?

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 03 juni 2016 11:16 PM
  [ # 1 ]

Vanuit mijn eigen ervaring ( 6 jaar dagelijks DS gereden met 25.000 - 35.000 kilometer per jaar ) kan ik je zeggen dat je ook als je het hele jaar door rijdt te maken krijgt met storingen. Meestal een paar achter elkaar en dan gaat het weer een hele tijd goed.

Wat een zekerheid is bij het hele jaar doorrijden in het Nederlandse klimaat is dat je erg zuinig moet zijn op je chassis en je plaatwerk. Dat zijn toch wel de delen die het meest onderhoud/zorg nodig hebben aan je dagelijkse DS. Zeker als je regen en winterse ongein ook niet vermijdt.

Profiel  
 
pokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-12-2015

- ID/DS D Super 5
Gepost: 03 juni 2016 11:30 PM
  [ # 2 ]

De vraag ontstond doordat vrienden van mij hun oldtimers goed rijdend in de winterstalling hadden
gezet en nu geconfronteerd werden met slecht startende en rommelig lopende wagens.Ben het met je eens dat chassis en plaatwerk te lijden hebben onder winterse omstandigheden. Mijn auto is gelukkig vooral
qua chassis knalhard en goed beschermd.

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 03 juni 2016 11:39 PM
  [ # 3 ]

Mijn DS staat de laatste drie jaar op stal in de winter. Start na de winter gewoon goed ( laad wel de accu af en toe bij ) en loopt ook goed na de winter. Ik moet er wel bij zeggen dat ik dat de eerste start altijd op LPG is en ik ook overwegend op LPG rijdt. Wellicht dat de veroudering van de benzine in de tijd dat de auto stil staat een rol speelt bij jouw vrienden.

Profiel  
 
pokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-12-2015

- ID/DS D Super 5
Gepost: 03 juni 2016 11:46 PM
  [ # 4 ]

Verouderd benzine zo snel? In de tank? Of gebeurd dat eerder in de vlotterkamer of in de sproeiers
van de carburateur.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 juni 2016 12:02 AM
  [ # 5 ]

Die benzine verouderd misschien wel, maar dat is na 3 maanden vaak niet het grootste probleem: Het probleem van een carburateur is vaak dat er residu als de benzine verdampt die normaliter “zwevend blijft… en dus achterblijft als je auto lang stilzet op een slechte plaats ( stationair sproeier bijvoorbeeld) en zich vastzet. Ook de benzinepomp die droog staat ( als het nog een mechanische is, doet er erg lang over om weer op gang te komen) is een bekend probleem.
Vocht in de ontsteking kan ook omdat je klassieker meestal redelijk fris staat maar wel temperatuurschommelingen dag/nacht krijgt.
Rust roest zei men vroeger…

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 12 juni 2016 10:07 AM
  [ # 6 ]

benzine veroudert wel degelijk binnen een paar maanden. Een andere oldtimer van een ander merk heb ik 3 maanden in stalling gehad en hij startte en liep slecht (carburateur). na de volgende tank verse benzine liep ie weer als vanounds. plus inderdaad het residu dat overal achetbrlijft. in je filters, in je leidingen, in je pomp en in alle mogelijke plekken van je carb. dat lost soms wel weer op in verse benzine maar niet als het echt een soort van gom geworden is

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 12 juni 2016 11:27 PM
  [ # 7 ]

Tip: voor het wegzetten, indien voor langere tijd, even bij Firezone tanken. En dan voor de performance 102 gaan. Hoog octaan, kan nooit kwaad maar vooral: geen biologische toevoegingen (geen ethanol!). Deze benzine blijft veel langer goed. Firezone is nog goedkoop ook. Kunt er alleen niet voor lpg terecht.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook