Startmotor draait heeeel langzaam
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 04 juni 2016 12:44 PM

Hallo mede-forummers,

Na een aantal werkzaamheden wil de startmotor niet vlot draaien. Ik heb een DS20 pallas carbu uit sept ‘69.

i.v.m. aantal werkzaamheden de dynamo losgehad, accu eruit. Vandaag wilde ik ontluchten, stuurhuis rechtuitstand afstellen, maar helaas, auto wil niet starten.

Ik heb een accuschakelaar er tussen gezet, dat is de enige wijziging. Als ik de hendel overhaal schakelt het relais keurig in. De startmotor draait erg langszaam. Bij de accu begint het te roken en stinken, ik moet aan gierlucht denken… Over de startmotor lees ik een weerstand van 1 ohm, maar misschien is dat wel normaal. Ding trekt toch veel stroom. Als ik de plus aansluiting van de startmotor afhaal, schakelt de startmotor netjes in.

Ik weet ff niet wat ik nu moet doen. Ding moet vrijdag naar de apk…

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 04 juni 2016 12:51 PM
  [ # 1 ]

Accu onbelast 13 volt (hang aan druppellader)
Accu met startmotor ingeschakelt zakt naar 6v

Ik denk dat mijn accu dood is.

Edit: er zit ook een kijkglaasje in de accu (varta) met een groen balletje, die is ver naar onderen gezakt. Geen dopjes op de accu.

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 04 juni 2016 03:06 PM
  [ # 2 ]

Nieuwe accu gehaald voor de zekerheid, staat nu op te laden.

Met een iets betere multimeter meet ik 0,5 ohm over de dikke massakabel en de plus van de startmotor. Is dat kortsluiting of klopt dat wel?
12/0,5=24A.

Profiel  
 
bergkoning
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 18-01-2007

- SM 2.7 carb airco
Gepost: 04 juni 2016 04:11 PM
  [ # 3 ]

Ik verdenk de massa aansluiting. Rook is waarschijnlijk de voering van een massa die heet wordt door de hoge stroom.
Makkelijk te testen ff parallel een massa naar het blok of startmotor te leggen en dan nognaals starten.

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 04 juni 2016 05:35 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor jouw reactie. Dat zou heel goed kunnen, neem ik mee. De accuschakelaar zou ook wel eens de oorzaak kunnen zijn. Rook kwam ook uit die hoek. Niet bepaald een hele wolk, maar wel duidelijk te zien. Zo’n ding van iets boven de 5 euro van Citromobile. Lag al wat jaartjes in de garage.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 juni 2016 06:18 PM
  [ # 5 ]

0,5 ohm is veel te veel voor die dikke kabel. Bij een startstroom van 100 ampere zou je dan een spanningverlies hebben van 50 volt!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 04 juni 2016 06:47 PM
  [ # 6 ]

0,5 ohm is inclusief de startmotor. Dus de ohmmeter meet dit circuit: minkabel-motorblok-startmotor-pluskabel. Die massa onderbreker/ accuschakelaar nog niet meegemeten, kan ik ook nog checken.

Ben morgen weer in de gelegenheid om eraan te beunen. Kan ook een combi van factoren zijn. Viel me op dat de accu minder snel opgeladen was als de aan de druppellader lag. Accu is een Varta, zat er al in toen ik de wagen 10 jaar geleden kocht.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 juni 2016 10:10 PM
  [ # 7 ]

Je meet onzin. De startmotor plus is niet verbonden als de bendix niet aangrijpt.
Je moet met startkabels de huidige bedrading overbruggen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 05 juni 2016 12:34 AM
  [ # 8 ]

Er zijn maar weinig relais die startstroom aankunnen. Tijdens het starten zit je in de piek zomaar op 200A en dat is behoorlijk veel. Als het dus geen monster van een relais is, haal dat er dan eerst maar eens tussenuit.

En anders: is er geen massakabel naar de startmotor en/of het blok vergeten aan te sluiten? Als dat het geval is dan zal de stroom een andere weg zoeken, bijvoorbeeld via een veel te dun draadje of een circuit dat niet bedoeld is voor dergelijke hoge stromen ...

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 05 juni 2016 10:24 AM
  [ # 9 ]

Bedankt heren, ik weet weer wat ik kan klussen vannavond.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 05 juni 2016 10:49 AM
  [ # 10 ]

Wat zijn de specs van je startonderbreker?
Die is nu vermoedelijk verbrand.

knuffel

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 05 juni 2016 01:26 PM
  [ # 11 ]

Valt wel mee hoor, is geen startonderbreker. Gewoon zo’n schakelaartje, werkt met een dikkere koperen bout met een draaidop erop. Gewoon om je circuit uit te zetten tijdens onderhoud.

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 05 juni 2016 09:19 PM
  [ # 12 ]

Verse accu, opgeladen met druppellader. Nog een keer de massakabel losgehaald en stevig vastgeschroefd op de aansluiting bij de accu voor de zekerheid. Starten die handel.

Bedankt allen!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook