CX 25 Pallas IE : Bougiekabels en bougies vervangen
mmmeijer0
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 10-02-2013

- CX 25 Pallas IE (Automatic)
Gepost: 08 juni 2016 05:46 PM

Hallo mede CX-fanaten ,

sinds kort heb ik een klein probleempje met mijn CX .Tijdens het reden en dan plank-gas geven houdt hij erg in en omdat het een automaat is heeft hij bij het stil staan bij een stoplicht ook de neiging om uit te vallen (in zijn D ,in z’n N niet echt .Komt natuurlijk omdat hij in z’n D belast wordt) .Nu is vlak nadat ik de wagen kocht al het 1 en ander vervangen (waaronder volgens mij ook de bougies) maar om het klusje grondig aan te pakken wil ik graag de bougie-kabels en de bougies vervangen .De wagen heeft een zogeheette electronische ontsteking (2 modules met beide 2 bougiekabels eraan) .Nu kom ik op Winparts als ik mijn kenteken in vul (LX-DV-71) een bougiekabel-set voor 190euro tegen of een rij met wel betaalbare kabels waar niet echt duidelijk van is of ze passen ja of nee (de juiste aansluiting en lengte etc) .Ook qua bougies heb ik begrepen dat de diode afstand vaak na aanschaf nog bijgestelt moet worden .Heeft iemand advies voor mij waar ik de bougiekabels en de bougies kan bestellen/kopen (liefst die al gelijk passen en goed afgestelt zijn) en niet al te prijzig (Bij winparts kost me een set bougiekabels die volgens hun 100% passen 190euro ,het zijn dan wel NGK kabels maar whoaa wat een geld .

Bestaan er kabelbomen voor de CX? Of werd vroegen vanuit de fabriek alle draden getrokken en met kabelschoentjes verbonden? De ontstekings-modules worden bij mij bijvoorbeeld door 3 losse draden met kabelschoentjes van stroom voorzien ,het kan origineel zijn maar het is wel knullig gedaan dan Very Happy

Alvast bedankt voor het advies ,eventuele links etc zijn heel erg welkom

Groetjes ,Martin

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 juni 2016 05:58 PM
  [ # 1 ]

Bel eens naar chyparse in Almere.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
mmmeijer0
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 10-02-2013

- CX 25 Pallas IE (Automatic)
Gepost: 08 juni 2016 07:05 PM
  [ # 2 ]

Hey ,dat is nog eens een snelle reactie Smile Super zeg .Ik ga ze morgen gelijk bellen

Profiel  
 
Gepost: 12 juni 2016 11:17 PM
  [ # 3 ]

Volgens mij hebben die overwegend DS onderdelen Jan, maar je weet nooit.

Dan nog wat antwoorden op je vragen (ik lees ze nu pas hoor, vandaar late reactie:

Hoewel het nooit kwaad kan, vermoed ik niet dat bougiekabels of bougies in dit geval de boosdoeners zijn.

Kabels zijn inderdaad duur voor die types, maar 190 is wel een hoge prijs.
Valeo maakte ze ooit en CX Basis verkoopt ze voor minder dan de helft van dat bedrag:
http://cx-basis.de/eshop/product_info.php?cPath=44020&products_id=4089
Die van Valeo hebben nummer 346163 (bij de automaterialenboer melden) maar ik zie dat die toch ook nog 126,25 ex BTW kosten…

Over de bougies (en nu quote ik mezelf even heel gemakzuchtig uit Rubrique Technique van april 2013 hahaha):
“Hier kan gekozen worden voor bijvoorbeeld de Eyquem C62S of de Valeo R88N. Standaard staat de elektrode juist afgesteld (de elektrode-afstand), maar heeft iemand de bougie (of het doosje) ooit laten vallen dan kan deze verbogen raken. De afstand tussen de elektrode en het puntje waarop hij overvonkt moet bij een systeem met volledig elektronische ontsteking 0,8 - 0,9 mm zijn. U kunt dit nameten met een voelermaatje en de elektrode indien nodig voorzichtig wat buigen met een platte schroevendraaier. “

Over NGK hoor ik ook altijd goede verhalen, maar ik weet zo even het nummer niet wat daarbij hoort, maar is ook een goede keuze qua merk.

Monteer ze altijd met een beetje keramisch vet (géén kopervet, dat gaat overvonken!!) zodat je ze later ook weer makkelijk los krijgt.

mmmeijer0 schreef:

Tijdens het reden en dan plank-gas geven houdt hij erg in en omdat het een automaat is heeft hij bij het stil staan bij een stoplicht ook de neiging om uit te vallen (in zijn D ,in z’n N niet echt .Komt natuurlijk omdat hij in z’n D belast wordt)

Deze twee zaken hoeven niet persé gerelateerd te zijn. Maar zeer dikwijls zit het inhouden bij vollast in de ontsteking. Dit is -helaas- bij ale 25 IE CX’en een zwak punt. Brakke bedrading, gare stekkertjes, slechte kwaliteit bobines (kom ik zo op terug) BDP-sensoren die uitvallen als ze heet worden, een modulator die in de garantieperiode al kuren gaf…. ja, het is soms tobben. Maar áls het rijdt, loopt het fantastisch, dat dan weer wel.

mmmeijer0 schreef:

Bestaan er kabelbomen voor de CX? Of werd vroegen vanuit de fabriek alle draden getrokken en met kabelschoentjes verbonden?

Er bestaan geen aftermarket kant-en-klare kabelbomen voor de CX, was het maar waar!!!
En nee: er werd nooit met losse kabelschoentjes gewekt, behalve de originele, die vierkante stekkertjes in al die leuke kleurtjes. Maar alle Amp aanknijpstekkertjes die je treft heeft een andere monteur (of als je pech hebt: beunhaas) erin gezet. Dit hoeft niet slecht te zijn, als ze maar stevig zitten en goed geïsoleerd zijn.

Helaas is de (originele) bedrading ook al dikwijls een bron van problemen, zodat je dus zelf moet gaan uitpellen en uitvogelen in geval van een storing. (of dit laten doen, maar kan kostbaar worden, want soms arbeidsintensief)
Er zijn wel adressen die hele kabelbomen custom voor je na kunnen maken, maar dan moet je daar de hele auto brengen, want die bouwen het dan ook voor je in (en des te beter maar, want dit is een specialistisch werkje). Maar misschien voert dat hier veel te ver!!

Kom ik op je volgende punt:

mmmeijer0 schreef:

De ontstekings-modules worden bij mij bijvoorbeeld door 3 losse draden met kabelschoentjes van stroom voorzien ,het kan origineel zijn maar het is wel knullig gedaan dan Very Happy

Ik merk uit de tekst op, dat je eigenlijk de bobines bedoelt nietwaar?
Deze horen te zijn aangesloten met een 3-pins combistekker. Echter, deze was van brakke kwaliteit en had vaak de neiging los te gaan zitten als het blok bewoog (en ziedaar: een stotterende auto), dus misschien zijn die 3 losse stekkertjes wel als verbetering aangezet.

Een tip is echter: bespaar jezelf de irritatie en twijfel en het risico op stilstaan en vervang de originele bobines door nieuwe. Niet de originele natuurlijk, want dat was een zeer matig product (shit man, wat klink ik weer zuur vanavond). Hé het spul is ook al 30 jaar oud, dus wat kun je nog verwachten?
Maar stiefel beter naar je automaterialenboer en bestel bobines voor een Renault Megane (geen grap hoor, ik stuur je niet om een doosje bougievonkjes ofzo!).

En kies dan niet de Valeo’s want die passen slecht, maar bijvoorbeeld Facet.
Het nummer is 9.6175 en bestel dan elders op het interweb een set van twee Bosch Junior stekkertjes met 3 pinnetjes, die passen perfect en klemmen top!
Het framepje van de bobines moet je wegens afwijkend formaat wel iets aanpassen (gaatje bij boren en twee boutjes laten vervallen), maar dit is geen probleem en wijst zichzelf.

Zie ook dit topic, waar ook iemand met bobines tobde:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/228697/P45/#1958420


Voor wat betreft het schokken: lastig te analyseren zo vanaf een afstand, maar het kan zoals je inmiddels vast al kunt raden, in vele dingen zitten. Bougies + kabels is altijd een goede start, maar ik vermoed dat het euvel eerder in de vaste componenten moet worden gezocht. Het zou zelfs nog kunnen dat het nokje dat op je vliegwiel zit beschadigd is, dat voor de vervroeging zorgt (via de 2e BDP-sensor!)

Heb dit zelf een al een paar keer meegemaakt. Je kunt dit nokje inspecteren als je de auto opkrikt, aan de voorzijde op assteuntjes plaatst, of zet ‘m op een brug, helemaal mooi. En dan het afdekplaatje onder het vliegwiel verwijderen en dit ronddraaien. Dan komt het nokje vanzelf een keer voorbij.
Ik heb 2x meegemaakt dat het beschadigd was en ook dan gaat de auto schokken en inhouden bij accelereren.

Maar goed, de modulator (ontstekingscomputer dus) en de bobines gaan beslist nog niet vrijuit en ook de luchtmassameter kan nog een versleten koolstofbaantje hebben, al resulteert dit meestal in inhouden bij een bepaald constant toerental.

Hè hè en nu zijn mijn vingers beurs van het tikken hahaha!

Succes en houd ons op de hoogte van je vorderingen!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook