1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
DS-TT film: Lekzak vervangen
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 12 juni 2016 11:18 AM

 

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 12 juni 2016 11:42 AM
  [ # 1 ]

Hele mooie toevoeging op de serie. Vond de “WD40 voor de puristen” wel grappig.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 12 juni 2016 02:21 PM
  [ # 2 ]

Weer een duidelijk filmpje!

Nou heb ik zelf aan één kant een vastgeroest borgveertje gehad.
Stukje blijft natuurlijk zitten in de draagarm hmz
Ik heb met allerlei kwaliteiten boortjes geprobeerd om het uit te boren maar dat originele veertje is zo hard dat dat niet lukt! WD40 lang laten intrekken, meppen met drevel (dun, dus echt hard slaan gaat niet), niets helpt.
Ik heb nog een diepte van een paar millimeter kunnen inboren met een “David” boortje (Widia, maar kopje smelt eruit), nieuw veertje afgezaagd en ik buig nu het andere stuk op de veerstang maar een stukje krom.
Heb je misschien een tip om dat oude stuk eruit te krijgen?

Profiel  
 
JGA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 12-12-2009

- ID/DS DS20
Gepost: 12 juni 2016 03:29 PM
  [ # 3 ]

sla met een dikkere drevel en een moker aan de achterkant van de veerstang/kogelgewricht het kogelgewricht er uit. Je slaat daarmee het borgijzer dus in 3 stukken. De beide kleine stukken die nu nog in de “houder zitten kun je er makkelijker uitslaan met een passende drevel/slagpen.
Zo heb ik er al meerdere weer los gekregen.

auto’s:

DSuper5
DS 21 pallas
DS 21 IE H
DS 21 Break

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 12 juni 2016 04:21 PM
  [ # 4 ]

Ik had er laatst ook een vastzitten die afbrak, ik heb er toen een aantal dagen kruipolie op gespoten.
WD40 is geen kruipolie, en daarna met een goede drevel toch los gemept met gepast geweld.
Je weet geweld lost alles op cheese

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7271
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 12 juni 2016 04:57 PM
  [ # 5 ]

Het hele zwikje opwarmen (stoken). Het zet uit waarna je de pen er met een drevel kunt uitslaan.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 12 juni 2016 06:16 PM
  [ # 6 ]

De geweld methode van JGA is bij mij ook een keer de oplossing geweest. Hou er rekening mee dat je misschien een nieuwe kogel houder waar je op slaat nodig hebt.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 12 juni 2016 10:11 PM
  [ # 7 ]

Bij mij zat die borgveer helemaal vastgeroest in de kogelhouder.
Warm stoken, WD40 en kruipolie hielpen in mijn geval niet.
Uitboren was ook geen optie omdat de borgveer harder is dan de houder.
Mijn oplossing was toen om zoveel mogelijk van de borgveer te verwijderen, zodat de veerstang weggenomen kan worden.
Daarna met een drijver op de achterzijde van de kogelhouder geslagen en met een paar klappen kwam de houder eruit.

Om even terug te komen op Tie-Wraps vs Ligarex.
Ik geef je 100% gelijk Ligarex is dé manier, maar ik had er zelf toen zelf nog geen ter beschikking.
Bij zitten er dus Tie-Wraps om zowel in als rond de lekzak.
Je moet inderdaad voorzichtig zijn met het afgeknipte stukje dat er altijd over blijft.
Maar door voorzichtig met een breekmesje de Tie-Wrap vlak aan de houder af te snijden en eventueel de rest nog af te vijlen, werkt het voor mij nu toch al 5jaar zonder één enkel probleem

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 12 juni 2016 10:32 PM
  [ # 8 ]

Als je geen ligarex hebt,kun je beter ijzerdraad gebruiken. Wel eerst textiel tape rond doen

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 13 juni 2016 11:02 AM
  [ # 9 ]

Leuk om de Zuid-Afrikaanse lekzak op het filmpje te zien! Ik heb de link doorgestuurd naar de producent (ik ken hem goed; heb mijn eerste DS bij hem gekocht en bezoek hem nog elk jaar wanneer ik in de buurt van Stellenbosch ben) Deze man zou ook goed in het DS-TT team passen; kent heel veel slimme truukjes om de DS rijdend te houden en neemt altijd de tijd om het helemaal uit te leggen. Vorig jaar nog een cursus deurbak vervangen/inlassen gekregen van hem toen ik onaangekondigd langskwam. Hij maakt trouwens ook zeer nette fiberglass kofferbakkleppen en polyurethaan veerbolmembraamen. Hij en zijn vrouw rijden rond in een DS pick-up als dagelijkse auto. Hij heeft trouwens ook een schitterende manier gevonden om 2 volwassenen en 4 kinderen in een gewone DS te krijgen door een soort stapelbed frame voor kinderzitjes te maken; Alle kinderen netjes vastgesnoerd; zeer stevige en veilige oplossing.

Die groene harmonika lekzak is echt een aanbeveler!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 13 juni 2016 06:57 PM
  [ # 10 ]

Bij de originele staat de aansluiting van de lekleiding een beetje schuin.
Is dat bij de Afrikaanse (rechte aansluiting) niet een beetje geforceerd of kan die dat makkelijk hebben?

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 13 juni 2016 10:46 PM
  [ # 11 ]

Het veertje is gemakkelijk te verwijderen door met een dunne electrode en een hoog amperage het veertje er gewoonweg uit te branden. Werkte bij mij prima. Op deze manier kun je ook lagers die vast zitten doorbranden.

Succes Martin

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 13 juni 2016 11:20 PM
  [ # 12 ]

De groene lekzak kan je in Nederland kopen bij:

garage Johan Dekker,
Driestedenweg 138
1661 BL De Weere

Hij is zo aardig geweest om de in de film getoonde groene lekzak ter beschikking te stellen aan DS-TT

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
snoekhuizen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 20-01-2015

Gepost: 13 juni 2016 11:43 PM
  [ # 13 ]

Na het bekijken van het filmpje ook de lekzakken van moi Ds gecontroleerd want hij staat toch al omhoog want ben de velgen aan het opknappen voor de nieuwe banden. Blijkt dat de lekzakken ook aan vervanging toe zijn. Heeft iemand al ervaring met die nieuwe groene lekzak ?

Citroën Dspecial 1972
Citroën C-Crosser 2,2HDi
love

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 14 juni 2016 09:00 AM
  [ # 14 ]

Yep, ik gebruik de groene lekzakken al jaren op mijn dssen (nu 3e in 6 jaar) Ik heb er altijd minstens een op voorraad (want zelfde voor voor en achter) en elke keer wanneer er een originele lekzak lekt vervang ik hem door een groene; tot nu toe probleemloos. Werkt echt goed!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 14 juni 2016 07:12 PM
  [ # 15 ]

Helaas kan Johan Dekker de groene lekzakken tijdelijk niet leveren.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook