Onstekingstijdpunt BX 16 TRS
jeanluc72
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 28-04-2016

Gepost: 20 juni 2016 12:08 PM

Stond gisteren nogal dom voor mijn nieuw gekochte BX 16TRS.
Waar kan je het onstekingstijdpunt meten met de strobo?
Heb in de diy manuals gezocht, maar dat wordt nergens beschreven waar dat zit.
Het is een 16TRS MK2 van december 86 met karburateur.
Voel me een beetje dom erbij Wink))))
Dank!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 20 juni 2016 12:29 PM
  [ # 1 ]

Al zou je het ontstekinstijdstip meten, je kunt er niets aan afstellen.
Waarom wil je het meten? Is er een storing?

Ow, en welkom hier. Foto’s doen wonderen, goede verhalen ook Wink
Veel plezier met je BX en hier op het forum!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 20 juni 2016 01:27 PM
  [ # 2 ]

Natuurlijk kun je het ontstekingstijdstip afstellen Wink het enige wat je niet kunt afstellen is de contactpunten want die heeft ie niet…. Verder zit er gewoon een te verdraaien verdeler op.
Het ontstekingstijdstip moet zijn: 10 graden voor bdp bij 850 toeren en met losgenomen en afgedopte onderdrukslang.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jeanluc72
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 28-04-2016

Gepost: 20 juni 2016 01:47 PM
  [ # 3 ]

Inderdaad, daar was iemand sneller als ik Wink
De vraag is dus: waar zit de OT markering waar ik met de strobo op kan Smile
Groet + dank

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 20 juni 2016 02:09 PM
  [ # 4 ]

De OT markering zit op het vliegwiel. Je kunt hem vinden via het gat in het koppelingshuis, aan de bovenzijde, zo’n beetje onder de stroomverdeler.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 20 juni 2016 04:22 PM
  [ # 5 ]

Misschien ten overvloede, maar het is handig om je luchtfilterbox te verwijderen, dan kom je er wat gemakkelijker bij.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
jeanluc72
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 28-04-2016

Gepost: 20 juni 2016 04:52 PM
  [ # 6 ]

Dankjewel! Dat met de luchtfilterbox had ik al gedacht dat dat helpt om het te vinden. De opening schijnt bij de BX in tegenstelling tot bv. een golfje of zo lekker verstopt Wink Nou kan ik’m vanavond effe uit elkaar halen en kontroleren. Jongens bedankt! Ben benieuwd of hij goed staat. De reden waarom ik het wil kontroleren is omdat hij nogal “nadieselt”. Als ik de sleutel omdraai dan ploft hij soms nogal erg na, en da’s nie goed. Ik ga eerst de ontsteking kontroleren en dan de karburateur. heb ook de indruk dat hij nogal vet staat, want de bougies worden altijd nogal zwart… heb hier spijtig genoeg op dit moment geen co meter, maar dat regelen we nog wel. keep u posted Wink

Luc

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 20 juni 2016 05:14 PM
  [ # 7 ]

Ik schaam mij diep. Ik was in verwarring met het elektronisch zijn van de ontsteking.

Om het goed te maken: zo ziet het eruit bij die opening. Hoewel dat plaatje weleens verdwenen wil zijn.

Succes!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 20 juni 2016 11:04 PM
  [ # 8 ]

Bij mijn 16 TRI ‘87 zit ie onder de verwarmingsslang. Lastig te vinden
En het is een blokje ipv een gradenboogje.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 21 juni 2016 10:34 AM
  [ # 9 ]

Bij jou ziet het er hetzelfde uit, alleen zat er maar 1 inkeping in, zonder tekst erbij Smile.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 juni 2016 07:53 PM
  [ # 10 ]

Bril was vies zeker… 4eyes

Maar nog even terugkomend op het nadieselen, dat gebeurt wel vaker bij carburateur motoren omdat de brandstof niet wordt afgesloten bij het uitzetten van de motor.
Vaak zit er daarom een elektrisch bediende stationairsproeier op die de toevoer wel afsluit.

Profiel  
 
jeanluc72
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 28-04-2016

Gepost: 23 juni 2016 02:49 PM
  [ # 11 ]

Effe nog een dankjewel aan iedereen.
Ik heb er de luchtfilter uitgekiepert, en dan werd het duidelijk waar het te vinden is…
Hij stond nog wel juist ingesteld, maar ik wou even op nummer zeker gaan.
Dus dankjewel nogmaal voor de tips!

BTW: Dat met dat nadieselen heb ik ook, vooral als het warm is.
Ik ben overgestapt van 95 op 98 oktaan. En ziedaar. Geen nadieselen meer…
Ik heb een 171C motor en ik herinerde me aan hetvolgende:

Als ik in 1991 mijn eerste BX kocht (een 14RE) was het nog normaal dat er benzine met lood was.
Hoeveel oktaan die had weet ik niet meer, maar daar had ik zulke problemen nooit.
Als ik een paar jaar later een 16RS kocht, was de omzetting van de loodvrije benzine er.
In mijn garage vertelden ze me 95Oktaan loodvrij geen probleem.
Na een paar tankbeurten: slecht starten bij warme motor, nadieselen, ...

Ik heb toen weer omgeschakeld naar loodbenzine. Probleem opgelost.
Nu tank ik dus 98 en doe er een beetje loodvervangingsvloeistof (liqui moli) in.
Ik weet niet of het “placebo” is, maar het nadieselen heeft hij niet meer tot nu toe Wink

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 23 juni 2016 04:27 PM
  [ # 12 ]

Nadieselen gebeurt vooral als de carb te rijk staat afgesteld. Getuige ook je zwarte bougies.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 juni 2016 12:07 AM
  [ # 13 ]
H@ns schreef:

Bij mijn 16 TRI ‘87 zit ie onder de verwarmingsslang. Lastig te vinden
En het is een blokje ipv een gradenboogje.

Klopt inderdaad niet H@ns!
Het is een soort gradenboog met in het midden een inkepinkje met een vaag nulletje erboven.
Bij de 10 gr (?) verspringt het boogje, misschien om het merkteken wat beter zichtbaar te maken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook