Timing wel goed na vervangen distributieriem?
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 20 juni 2016 11:55 PM

Gisteren heb ik met Jeroen Vermond de D-riem van mijn BX 16TRI vervangen.
Goed gekeken naar merktekens op de riem en de pasgaten in de nokkenas-en krukastandwielen.
Als blokkeerpen hebben we boor 9,5 gebruikt omdat 10 niet voorhanden was.
4x rondgedraaid en we waren ervan overtuigd dat alles okee was.
Nadat alles weer gemonteerd was liep de motor stationair ineens veel sneller.
En bij de eerste proefrit pingelde de motor enorm.
De ontsteking bleek veel te vroeg te staan…
Ontsteking afgesteld en de motor liep weer okee.

Toch zit het me niet lekker. Het verschil in afstelling op de verdeler is ongeveer 1 tand.
De motor liep in de oude stand goed, en in de nieuwe stand na afstellen van het ontstekingstijdstip ook goed. Ik heb het sterke vermoeden dat de nokkenas en dus ook de ontsteking één tand vervroegd is.
Qua vermogen voelt het ongeveer hetzelfde als voorheen.
Kennelijk is de kleptiming niet zo heel kritisch…
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?

Ik neem aan dat alle merken riemen allemaal volgens dezelfde voorschriften gemaakt worden.
De oude was een Gates, de nieuwe weet ik even niet meer, maar zat in een piece d’origine Citroen/Peugeot verzegelde verpakking.

Als er inderdaad 1 tand verschil is ontstaan is natuurlijk de vraag hoe dat kan.
1. Jeroen en ik hebben het niet goed gedaan ondanks de controle van de merktekens en de pasgaten (wel met 9,5 mm ipv 10mm pen, geeft toch een kleine speling)
2. Een voorgaande monteur heeft een foutje gemaakt.

En dan heb ik nog een vaag probleem erbij (heb ik altijd, zelden maar één probleem tegelijk hmz)
Op de terugweg na enige kilometers op de snelweg begon de auto te hikken (overslaan).
Dus met samengeknepen billen een parkeerplaats opgezocht.
Niets bijzonders te vinden, stationair prima lopen…
Het probleem treedt op zo vanaf 3500 rpm, daaronder eigenlijk niet.
Nou zag ik tijdens het haperen de toerenteller ook iets verspringen, het zit dus hoogstwaarschijnlijk in de ontsteking.
Ik vermoed zelf de module, die is al eens vervangen, maar dat was ook een gebruikte.
Ik denk dat het toeval is.

Enig idee iemand?
Heeft iemand zoiets meegemaakt?
Voor zover ik weet heeft een 180Z motor dezelfde D-riem als de overige 16 modellen…

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9127
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 juni 2016 12:11 AM
  [ # 1 ]

Even een redenatie van mijn kant, ervan uitgaande dat jullie het werk volgens de regels der kunst hebben uitgevoerd.

Elke tandriem rekt iets tijdens gebruik, dus ook de distributieriem.
De krukas trekt aan de nokkenas.
Bij een nieuwe riem wordt de lengte van het riemdeel tussen krukas en nokkenas fractioneel korter, je bent de nokkenas daardoor aan het vervroegen t.o.v. de krukas, dus ook de verdeler, die op de nokkenas zit.
Als gevolg daarvan moest je de ontsteking iets later zetten.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 juni 2016 12:24 AM
  [ # 2 ]

Ik heb begrepen dat een riem juist niet rekt, een ketting kan wat uitlubberen…
(bron o.a. ANWB: https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/be070c01-e610-44b7-bb0e-7cfdc616a164/wat-zijn-voor-en-nadelen-van-een-distributieriem-en-distributieketting

Beide soorten hebben hun eigen voor- en nadelen. Een distributieriem is stil, licht en rekt niet. Wel moet de riem op een bepaald moment vervangen worden. De ketting is duurzaam en hoeft niet op een vooraf bepaald moment vervangen te worden. Hij maakt wat meer geluid dan een riem. Op termijn kan door slijtage de ketting wat rekken, waardoor de kleptiming niet meer optimaal is. Sommige merken zweren bij de ketting (BMW, Mercedes-Benz), andere merken voorzien hun motoren van een riem of een ketting, afhankelijk van het model of soort motor.

Maar als ie wel wat rekt of inslijt lijkt me een hele tand verschil wel veel…

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 21 juni 2016 08:40 AM
  [ # 3 ]

Het enige wat ik me voor zou kunnen stellen dát gebeurd kan zijn, is dat ik de blokkeerpin in het onderste riemwiel in het vakje ernaast heb geduwd (in het blok), zie onderstaande afbeelding. Het lijkt me niet waarschijnlijk, en weet ook niet of het überhaupt mogelijk is. Het lijkt me verstandig om dat nog een keer 100% vast te stellen, en dan moet het gewoon goed zijn. De riem is ook op de tekens goedgelegd op de riemwielen, en ik kan me niet voorstellen dat hij tijdens het tornen versprongen is. Maargoed, alleen boven en onder moeten 2 kapjes los en je kan het nog vaststellen dat de riem helemaal goed staat. Onder hoeft alleen die spatbescherming eraf, in de plastic kappen achter de poelie zit precies 1 gat waar de blokkeerpin doorheen kan. Spelingen zoals 0.5mm op het boortje geloof ik wel, dat levert geen problemen op.

Profiel  
 
Gepost: 21 juni 2016 12:31 PM
  [ # 4 ]

Dat kan, de pen in het verkeerde gaatje steken. Bij achterdocht altijd controleren, om verder zonder onrust achter het stuur te zitten. Wat het haperen betreft, je draait aan de ontsteking en daarmee heb je waarschijnlijk alle bedrading in de de omgeving wel geroerd. Een gescheurd kabeltje, een bougiekabel die zijn beste tijd heeft gehad, de stekkers op de bobine, stekker van de module en natuurlijk kan het toevallig ook de module zelf zijn. Heb ik ook altijd: je lost het een op en creëert daarmee het volgende probleem… Succes met zoeken.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 juni 2016 12:26 AM
  [ # 5 ]

Vandaag weer even bezig geweest met de ontsteking.
We hadden de ontsteking afgesteld op de inkeping ongeveer in het midden van het gradenboogje.
Nou had Hilko een mooi plaatje gepost van hoe het heurt… bij 850rpm 10 gr voorontsteking

Zo’n mooi boogje heb ik dus niet…
Bij mij is wel een inkepinkje te zien, ongeveer in het midden. De 10 gr heb ik niet.
Maar na goed poetsen van m’n bril zag ik wel iets wat op een nul lijkt.
Ongeveer bij 10 gr (?) verspringt de boog wel een stukje. Ik ga er maar vanuit dat dat het stationaire afstelpunt moet zijn. Daar heb ik hem exact op afgesteld


Excuses voor de slechte foto, met een camera kom je er niet bij.
Dit is gefotografeerd met een Lidl endoscoop.
Het lijkt trouwens omgedraaid t.o.v. de tekening, maar als je voor de auto staat draait het vliegwiel naar je toe.

Tevens heb ik voor de zekerheid de module vervangen, weer door een gebruikt exemplaar bij gebrek aan beter.

De motor pakte goed op, lijkt vooral in het middengebied beter dan ooit.
En een vervelend fenomeen is ook verdwenen, namelijk dat de motor erg ver terugzakt in toeren bij het gas loslaten. En het gas bleef vaak ook een beetje hangen op 1200 rpm. Ook opgelost. huh
Het kan ook wel eens meezitten.

Helaas was het nog niet perfect. Want op de snelweg pingelt de motor heel licht boven de 90-100.
Ik heb de ontsteking daarom maar weer een paar graden later gezet, ik schat nu op een graad of 7.
Rond de 2000 rpm bij constante snelheid schokt de motor heel lichtjes bij optrekken en heuvel op, maar dat heeft ie vroeger ook al eens gehad.
Het zou ook kunnen zijn dat het mengsel een beetje te arm is.

Eerst maar eens wat langere proefrit op de snelweg maken.
Nog geen hikken gehad, maar ik durf pas te zeggen dat het okee is als ik minimaal een uur op de snelweg heb gereden.

Profiel  
 
Gepost: 26 juni 2016 12:41 AM
  [ # 6 ]

Goed bezig!

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook