1991 BX 1.4 Deauville -Elektronische Ellende-
JarnoS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 17-02-2014

Gepost: 21 juni 2016 11:21 PM

Hallo heren, (daar ga ik voor het gemak even vanuit)

Met het lekkere weer van de afgelopen dagen is mij iets bijzonders opgevallen tijdens het rijden. Op het moment dat de motor toeren gaat maken gaan ook de ruitenwissers in de ‘overdrive’ stand. Sta ik echter voor het stoplicht en loopt de motor stationair, dan daalt de snelheid weer naar het normale niveau.

Ook de achterruitwisser gaat een stuk rapper als ik aan het rijden ben en als mijn ogen me niet bedriegen branden de lampen in het dashboard tijdens het rijden ook een stuk feller dan tijdens stilstand.

Wat sinds twee weken ook het geval is, is dat er bij het gas geven naast het motorgeluid ook een jankend bijgeluid te horen is. Dit geluid is direct afhankelijk van het aantal toeren dat de motor draait. Mogelijk enige samenhang?

Ik heb al gezocht naar mogelijke verklaringen maar heb nog geen sluitend antwoord kunnen vinden. Mijn vermoeden is de dynamo of een onderdeel daarvan. Heeft een van jullie wel eens met bovenstaande zaken te maken gehad?

Voor alle duidelijkheid, dit is wat er de laatste tijd aan de auto gerepareerd of vervangen is:
- dynamo: september vorig jaar
- accu: oktober vorig jaar
- koppakking: april dit jaar
- distributieset: april dit jaar
- aandrijfhoes: april dit jaar

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 21 juni 2016 11:43 PM
  [ # 1 ]

Is de dynamo destijds vervangen door een nieuw exemplaar? Ik gok namelijk op de spanningsregelaar die de spanning niet binnen de perken kan houden.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 22 juni 2016 07:49 AM
  [ # 2 ]

Meten = weten
Boordspanning met motor op toeren mag niet hoger zijn dan 14,4V

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 22 juni 2016 09:41 AM
  [ # 3 ]

in combinatie met het jankende geluid zou ik zeggen dat de v-snaar niet strak genoeg gespannen staat of dat die aan vervanging toe is. Als ie strak genoeg staat dan zou een lager van je dynamo gaar kunnen zijn maar dat lijkt me sterk aangezien die nieuw is.
Als je die v-snaar strakker gaat zetten let er dan op dat je hem niet té strak zet want dan slijten de lagers van alles wat door die snaar wordt aangedreven sneller.

v-snaar is iets anders dan distributie riem of ketting, v-snaar drijft je HD-pomp, dynamo, evt. airco e.d. aan terwijl je distributieketting of riem alleen de nokkenas aandrijft vanaf de krukas. V-snaar kun je normaal gesproken zo zien zitten en is in een wip te vervangen en af te stellen

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
JarnoS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 17-02-2014

Gepost: 23 juni 2016 10:36 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de reacties!

@Felice: dynamo is destijds inderdaad in zijn geheel vervangen maar over de spanningsregelaar had ik ook gelezen, is het eenvoudig te vervangen?

@H@ns: altijd handig ja, zal het morgen checken!

@hen123drik: bij het starten hoor je niet het kenmerkende slippende V-snaar geluid, maar hij is sinds ik hem in mijn bezit heb nog niet vervangen dus ook dat ga ik morgen even rustig bekijken.

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 24 juni 2016 08:42 PM
  [ # 5 ]

Bij de meeste dynamo’s wel, bij de standaard dynamo pp mijn BX niet. Kijk aan de achterkant van je dynamo of er zwart blokje zit, zit meestal met 2 kruiskopboutjes vast. Als je dat hebt is het heel gemakkelijk te vervangen.

Profiel  
 
JarnoS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 17-02-2014

Gepost: 27 juni 2016 01:31 AM
  [ # 6 ]

Ok, de dynamo is niet meer standaard en de regelaar is wel het probleem ben ik inmiddels achter. Bedankt voor de info!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook