1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Schudden voorkant bij 110 km: hulp gevraagd!
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 24 juni 2016 04:35 PM

Beste forummers, ik ben ten einde raad !
Ik schreef al eens over trillen van mijn DS 23 IE (oord cabrio) 1973.
Diverse adviezen werden gegeven. Iinmiddels staat mijn auto bij garage Jansen in Bennekom, die ik erg hoog acht.
Maar ook zij komen er tot nu toe niet uit.
Samenvattend : bij ca 100-110 km /u schudden van de auto aan de voorzijde, spatborden trillen fors mee. Niet leuk meer. Soort constante laag frequente trilling. Er boven en er onder geen centje pijn, rijdt prima.

Inmiddels vervangen en gecheckt :
Stuurinrichting nieuw (citrotech)
Binnen en buiten spoorstangen nieuw, neiuwe kogels.
Hulpstuurhuizen gereviseerd, via DS club, ook afgesteld met richtapparaat
Sporing gecontroleerd
Nieuwe fusees rechts en links. Nieuw lagerblok links wgs hoorbaar lager.
Halve voorbruggen gecontroleerd, rechts door hen iets aangedraaid
Nieuwe banden en nieuwe (!) velgen, die ook nog eens uitgewisseld
Aandrijfassen uitgewisseld, maakte niets uit
Tripoiden gecontroleerd, een kant vernieuwd (kleine speling)
Bussen chassis doorgelast, zaten scheuren in
Nieuwe lagerschalen stabilisatorstang

Volgens de garage is de hele voortrein nu ape strak en spelingsvrij.
Wat ze ook bedenken, alles lijkt goed !

De versnellingsbak ik gereviseerd via een andere partnergarage, maar vertoont toch speling. Merk je bij rijden niets van : schakelt en rijdt goed.

Wie geeft uitkomst ? Er is nu niet leuk meer mee te rijden door dit schudden. Heeft echt uitlijnen (niet alleen sporing) er iets mee te maken ? Lijkt mij niet alleen bij deze km problemen te geven en de banden slijten niet scheef.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 24 juni 2016 04:55 PM
  [ # 1 ]
Rogier23 schreef:

Nieuwe banden en nieuwe (!) velgen, die ook nog eens uitgewisseld

Ik vraag het toch maar voor de zekerheid: zijn deze ook gebalanceerd?

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 juni 2016 04:59 PM
  [ # 2 ]

De Ds moet toespoor hebben. Is dat goed ingesteld?
Welk merk banden? zijn de velgen op hoogteslag gecontroleerd? Waqar komen die nieuwe velgen vandaan?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 24 juni 2016 07:51 PM
  [ # 3 ]

Hoe is het gesteld met de ophanging van de versnellingsbak aan de voorkant ??? en dan bedoel ik de rubbers 5 en 8 in het onderdelenboek. (ook rubbers nummer 4 dragen bij aan de ophanging).
Motorsteunen in orde ???

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 25 juni 2016 09:09 AM
  [ # 4 ]

@ boogaard : toespoor en de banden en velgen zijn gecontroleerd, en daarnaast voor ook nog eens uitgewisseld met een set van een ds, die geen trilling heeft. Ook tov mijn eigen wielen geen enkele verandering. Daarom concluderen we dat het in de banden/velgen niet meer kan zitten

De rubbers van de motor zijn nog goed, zij het dat 1 motorsteun wat tegen de grondplaat aankomt. Die voel je een beetje dreun geven, maar dat is niet het enorme schudden wat de auto doet. De vresnellingsbakrubbers lijken me goed.

We gaan nog proberen : uitwisselen lagerblok /fusee rechts (links al gewisseld)  en bouten controleren, waar de halve voortreinen op vast zitten. Deze heb ik wel vlgs het WPH aangedraaid, maar misschien toch losgekomen ?

De veerbollen ook gewisseld voor de zekerheid, maar geen enkel effect.

Het lijkt me theoretisch niet van de versnellingsbak komen : belasting en ontkoppelen hebben geen enkel effect, het is puur snelheidsafhankelijk. Zomaar ff een bak wisselen doe ik ook niet zomaar, zonder dat we een aanwijzing in die richting hebben.

Bovendien is het echt een enorm schudden, zodanig dat je er niet mee wilt rijden ! Bizar toch ?

Wie nog andere ideen ? Waterman ???
Kan de hoogteregelaar voor en of vervuiling daarvan bij montage er iets aan bijdragen ? Deze heb ik ook vernieuwd. De auto komt goed omhoog , remt goed en veert goed

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 25 juni 2016 10:27 AM
  [ # 5 ]

Goedemorgen Rogier,
Ik heb je eerdere. bericht niet gelezen, maar is het trillen spontaan ontstaan na verloop van tijd?

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 25 juni 2016 10:31 AM
  [ # 6 ]

Enorm lastig probleem, ik zou er ook niet mee kunnen leven.

Door de loop der tijd blijkt alles kapot te kunnen gaan. Ik zou het toch gaan zoeken bij de draagarmstelbevestiging. Je schrijft dat de bussen al gelast zijn, maar ook aan de draagarmstelzijde? Daar voor moeten deze stellen gedemonteerd worden. Mijn gedachten gaan naar een scheur in het chassis in de buurt van deze draagarmstellen.

Axiale speling op de onderste draagarm geeft ook een schuddende voorkant bij 110 km/u. Maar ik neem aan dat dit bij Garage Jansen gecheckt is.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 25 juni 2016 11:04 AM
  [ # 7 ]

Toch blijft het lijken op onbalans van de wielen.
Het schijnt heel erg moeilijk te zijn om het balansapparaat perfect te centreren vanwege het ontbreken van een centraal gat in de velg.
Als de nieuwe banden bij dezelfde garage zijn gebalanceerd zou je dat ook nog in gedachten kunnen houden.
Misschien kan je de wielen op de auto laten balanceren.
Vaak genoeg gezien vroeger. Net zo lang gasgeven tot de trilling begint.
Is alleen wel een aanslag op het differentieel met één wiel op de grond…

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 25 juni 2016 12:29 PM
  [ # 8 ]

Ook mijn diagnose!
Je staat er van te kijken hoe slecht er gebalanceerd wordt door de grote clubs.
Met name het balanceren van blinde wielen blijkt lastig voor die categorie.
In elke regio is wel een echte specialist, die zijn apparatuur perfect op orde heeft en personeel dat toegewijd balanceert.
Meer dan pakweg 50 gram aan een wiel duidt al op slordigheid. Lucht er uit, band een kwartslag draaien en opnieuw proberen is dan het devies.

Zo heb je hier in de buurt ABC in Bunschoten en Karelse in Soest. Een grote omweg waard.


En ten tweede: ALLE ophangpunten van motor en bak dienen in goede conditie te zijn.
Ook een leuke als dat niet op orde is: Als een je met maximale stuuruitslag een keertje stevig optrekt is de kans groot dat een tripiodkoppeling “uit de kom schiet”. Vooral erg leuk als je een U turn maakt in druk verkeer (done that).

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 25 juni 2016 01:03 PM
  [ # 9 ]
repelsteeltje schreef:

Door de loop der tijd blijkt alles kapot te kunnen gaan. Ik zou het toch gaan zoeken bij de draagarmstelbevestiging. Je schrijft dat de bussen al gelast zijn, maar ook aan de draagarmstelzijde? Daar voor moeten deze stellen gedemonteerd worden. Mijn gedachten gaan naar een scheur in het chassis in de buurt van deze draagarmstellen.

inderdaad: zijn ze wel aan beide kanten gelast ?? Indien je het goed wil hebben zullen de draagarmen eraf moeten.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 26 juni 2016 11:21 PM
  [ # 10 ]

Ik heb inderdaad beide kanten laten lassen door een professional met MIG. Daarvoor heb ik de motor er uitgehaald en de halve voortreinen er ook afgehaald, en later weer gemonteerd.
De bouten werden aangehaald vlgs WPH door mij, maar later niet nog eens aangetrokken na wat rijden.
Enige wat we nog kunnen bedenken is dat de bouten zijn losgelopen, gaan ze checken.
Doordat al het wisselen van banden/velgen geen enkel effect heeft gehad, zoeken we nu daar niet meer.
Je hoort ook van trillingen door slechte difstukken, maar dat lijkt me bij elke snelheid, en niet zozeer het echte schudden wat mijn ds doet.

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 26 juni 2016 11:21 PM
  [ # 11 ]

Rogier,

ik heb je eerdere bericht nog even opgezocht en een van de reactie destijds was ook om de ophanging van de motor goed na te kijken.
Als ik lees wat je allemaal al gedaan hebt, zijn dit redelijk eenvoudige klusjes die je zelf kan doen (of jansen natuurlijk). Maar de ophanging is zeker belangrijk gezien de massa van de motor + versnellingsbak.

Een vraag die ik niet voorbij heb zien komen; het is een van oord cabrio; heb je al eens nagegaan of het chassis (nog) recht is? Bij een schadebedrijf kunnen volgens mij vrij eenvoudig meten of het niet krom is.

Succes.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 juni 2016 11:23 PM
  [ # 12 ]

Wat een lastig probleem… je hebt eigenlijk alles al gedaan… toch moet je je niet vergissen in trillingen die uit je bak komen. Bij mijn sm was de meest irritante trilling in eens weg nadat ik de bak en het dif gereviseerd had.

Eigenlijk zou ik het zelf wel eens willen voelen/meemaken hoe die trilling zich voordoet.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
roland
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-01-2004

Gepost: 26 juni 2016 11:39 PM
  [ # 13 ]

Is de speling van de uitgaande assen van je versnellingsbak binnen de normen?
Daar zat bij mij de veroorzaker van de trillingen.

Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 28 juni 2016 12:54 AM
  [ # 14 ]

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Nu heb ik het met de hulp van Janssen het voor 95% weg kunnen krijgen. Ik had een nieuwe tripode laten reviseren met nieuwe schalen en kogels en toen begon het ‘gelazer’. Er worden dus trillingen doorgegeven en uiteindelijk weer een oude tripode er op gezet en het probleem was de helft minder uiteraard niet de oorzaak.

-Ik zat me later te bedenken in hoeverre zou je de trillingen ten positieve kunnen beïnvloeden door trillingsdempers op de assen te plaatsen?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 juni 2016 11:52 AM
  [ # 15 ]

Ik heb ooit eens iets gehad wat hier op leek. Maar toen ontbrak er 1 kogel uit de tripoide….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook