15 van de 31
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
   
Nieuwe Citroën C3 III (2016)
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 09 december 2016 08:56 PM
  [ # 211 ]

Van de voorpagina

De nieuwe C3: ander karakter!

Na de C4 Cactus krijgt de nieuwe C3 ook een paar - iets bescheidener - Airbumps mee. We hebben een hele week de beschikking over de C3, met recht kunnen we dus spreken over een duurtest. Rijd gerust een weekje met ons mee!

Maandag: de eerste indrukken

We halen de pers-C3 op bij de kortgeleden tot Van Mossel Citroën Amsterdam omgedoopte dealervestiging in de hoofdstad. Na overhandiging van de sleutels draaien we maar meteen de ringweg A10 op. Invoegen op de drukke stroom hoofd- en randstedelijk verkeer gaat vol overtuiging. In een nieuwe auto rijden, vooral de eerste meters, vergt toch altijd wel wat aanpassingen. Echter, meteen valt op dat de e-THP er lekker aan sleurt. 110 paardenkrachten hebben geen moeite met het bescheiden gewicht van de C3: zo’n 1050 kilo. De driecilinder snerpt en gromt en trekt gretig door in de toeren. Dan zetten we hem in z’n vijfde verzet. En wat is hij plots stil! Het zicht rondom is prima. De raam- en deurstijlen zijn wat dik, maar over de schouder naar achteren kijkend blijkt de C3 erg overzichtelijk. De stevige neus bakent de voorzijde goed af en het dashboard is aangenaam laag en vlak. De testauto is voorzien van een dodehoekdetectiesysteem: een aardigheidje om achter de hand te houden, maar op een compacte auto als de C3 wellicht een wat overbodige feature. Toch zul je zien dat het systeem je een keer behoedt voor een aanrijding, en in dat geval betaalt de extra investering zich zo terug. Nog meer veiligheid: een lane departure warning-systeem. We vragen ons eerst een paar keer af waar die piepjes voor zijn voordat we ons realiseren dat het syteem ook waarschuwt bij het bijna doorkruisen van een wegmarkering. We blijven maar braaf richting aangeven. De maandag staat verder in het teken van boodschappen, korte ritjes en veel stop-startverkeer. De C3 lijkt er geknipt voor!

Dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag: woon-werkkilometers door het Groene Hart

Buiten de snelweg, in de polder en door kleine dorpjes blijkt hoe volwassen het onderstel van de C3 is. Het is comfortabel zonder week te zijn: er zit best wat beweging in de koets. Citroën’s Advanced Comfort Lab is hier flink aan de gang geweest. Maar vooral de rust in de wielophanging valt op. Zelfs op zeer slecht wegdek is er geen rammeltje of kraakje te bespeuren. Drempels neemt de C3 moeiteloos, alleen voelt de achtertrein nét iets te licht. Vooral bij het kort in- en uitveren is de C3 wat onrustig achter. De stoelen van de C3 zijn comfortabel, maar wel erg klein van formaat. De zitting is smal en kort, de rugleuning vooral niet lang genoeg. De knik in de rugleuning zit te laag en als je de hoofdsteun omhoog trekt komt deze te snel tegen je hoofd aan. Verder valt op dat de passagiersstoel niet in hoogte verstelbaar is, en dat de bestuurdersstoel dat slechts in beperkte mate is. Het stuur daarentegen komt voldoende naar je toe. De meeste mensen zullen in de C3 een goede zithouding kunnen vinden, maar voor echte lange ritten is een stevige rug een vereiste. Het is jammer dat de Fransen niet gewoon wat grotere stoelen toepassen! Iets soortgelijks kun je zeggen over de versnellingsbakbediening. Waarom moeten de slagen zo lang, en de inleg van de versnellingen zo weinig trefzeker zijn? We zouden serieus de zestraps EAT6 overwegen, ondanks de meerprijs en concessie aan prestaties en verbruik.

Zaterdag: tijd voor herfst en reflectie

De C3 wisselt van duurtester en mag in het weekend mee op trip naar de Belgische Kempen. In de bossen tussen Alphen en Chaam parkeren we de C3 tussen de bomen voor een herfstige fotoshoot. De C3 past met z’n iets verhoogde koets prima in het huidige straatbeeld van crossovers en met grijs bumperwerk opgedirkte stadsauto’s. De vorm van de C3 is speels en robuust, ánders en vrolijk, zonder meteen radicaal of aanstootgevend te zijn. Potentiële Polorijders zullen wellicht niet overwegen een C3 aan te schaffen, maar een concurrent voor de Clio, Corsa of nieuwe Micra is de C3 zeker.

Het interieur doet, ondanks het gebruik van hardere kunststoffen, mooi afgewerkt en hoogwaardig aan. Het is ook mooi gestileerd, met de terugkeer van de ‘cirkante’ vormtaal van het exterieur in het dash, de stoelen en deurpanelen. De afwezigheid van een knoppenwoud heeft wel een nadeel: de bediening van vrijwel alles gaat via het centrale display, en dat scherm blinkt niet uit in overzichtelijkheid. Ook al is het maar één druk op de knop naar de klimaatregeling heb je toch steeds het gevoel op zoek te zijn. Misschien went dat na een tijdje, maar een aantal basisfuncties (interieurtemperatuur, binnencirculatie) zouden sneller te vinden moeten zijn. Bergruimte is er voldoende, maar alleen het handschoenvak in het dash is afsluitbaar. We missen een met klep te sluiten armsteun in de middenconsole, we zouden graag het gammele opklapbare armsteuntje hiervoor inruilen.

Op de bochtige wegen tussen de bossen en meren die dit stukje Midden-Brabant zo mooi maken toont de C3 zich een gewillige vriend. Het stuurgevoel is licht en precies, met voldoende feedback van de voorwielen. Hij hangt aan het gas in elke versnelling, een inhaalactie op een tweebaans provinciale weg is afgemeten risicovol. Beetje afstand houden, tandje terug, vaart maken, en met een minimaal gebruik van de linkerbaan passeer je de nét iets te 70 rijdende voorganger. In bochtige stukken toont ‘AFIL’ zich iets te ijverig: het systeem piept, terwijl we echt niet van zins zijn van baan te wisselen, zelfs niet onbewust. Het systeem kan overigens uitgeschakeld worden en deze uitschakeling is semi-permanent: ook na het uit- en opnieuw aanzetten van het contact blijft deze instelling bewaard. Een passagier die naar de handgreep grijpt doet dit vergeefs: ook een C3 zonder panoramadak (wél te blinderen, in tegenstelling tot de C4 Cactus) heeft géén houvast aan de dakrand.

De kofferruimte is met dik 300 liter best riant te noemen, maar ligt wat ‘diep’ door een relatief kleine kofferklep (waak tijdens openen bij nat weer voor een plens water in de nek) en bijbehorend hoge tildrempel. Ondanks bepakking voor twee gedurende één nacht is er nog voldoende ruimte wat dranken in te slaan bij De Biergrens in het aandoenlijke enclavedorp Baarle Nassau/Hertog. We weten voor al het overige niet hoe snel we weer uit deze ‘tourist trap’ weg moeten: tanken doen we wel op de eindbestemming. De C3 lijkt op een testverbruik van 1 op 15 af te stevenen, wat gezien onze rijstijl niet heel gek is, maar evenmin indrukwekkend bescheiden.

Zondag: een lange, vlotte rit huiswaarts

Vandaag alleen maar snelweg, lijkt het. Bijna twee uur aan een stuk en dat is eigenlijk net teveel van het goede voor uw redacteur, die met 1,90 meter lengte niet onhollands van lengte is. De stoelen zijn, ondanks de eerder gememoreerde, redelijk goede zithouding, echt niet geschikt voor dit soort ritten. De rest van de auto kan het prima aan: het klimaatsysteem werkt consequent (sommige auto’s worden kouder of warmer gedurende een lange rit), de auto is stil, het geluidssysteem adequaat en de aangegeven brandstofdorst relatief bescheiden. De C3 is koersvast, de nervositeit die we met flinke (zij)wind ervaarden tijdens de eerste kilometers lijkt veel minder. Misschien omdat de banden (Bridgestone Ecopia in 205/50R17) nog een beetje moesten inslijten?

Nog een aardige functie is dat de camera die gebruikt wordt voor de rijbaanoverschrijdingswaarschuwing óók verkeersborden kan lezen en interpreteren. Maximumsnelheden worden vervolgens op het centrale display weergegeven. Ook kaartgegevens uit de navigatie worden voor dit systeem gebruikt. Wat helemaal aardig is, is dat je met één druk op de knop de cruisecontrol deze aangegeven snelheid kunt over laten nemen. De cruise control is overigens op een niet onprettige manier lui: bij het instellen van een snelheid wordt deze in alle rust benaderd. Als het sneller moet, geef je maar wat gas bij. Verder komt het voor dat je kilometers lang 99 kunt rijden, terwijl de CC toch echt op 100 is ingesteld. Een beetje, niet eens heel erg hinderlijke, misschien zelfs wel frivole eigenwijsheid.

Maandag: wat zit daar onder de binnenspiegel?

De C3 kent een bescheiden primeur: Citroën claimt als eerste fabrikant een geïntegreerde dashcam aan te bieden: een camera die, eenmaal ingeschakeld, automatisch video’s van de auto, en hetgeen zich ervoor afspeelt opneemt. Met een druk op de knop kan de bestuurder bovendien een foto nemen, of zelf een video opnemen. Met een op de smartphone te installeren app óf met een ouderwets kabeltje kunnen deze beelden vervolgens gedownload en gedeeld worden. In het geval van incidenten (een noodstop, of indrukken van de SOS-knop) neemt het systeem ook beelden op. Deze zijn bovendien voorzien van de locatiegegevens. Wij vinden het een opmerkelijke move, je zou verwachten dat omwille van aansprakelijkheid een fabrikant zich niet zou wagen in het domein van de dashcam, tot nu toe echt alleen iets voor de ‘aftermarket’. Dat het in ieder geval bijdraagt aan het privacyvraagstuk is een feit, wij troffen op de camera ook beelden aan die vóór het aan ons uitlenen van de auto gemaakt waren..

En dus, aangekomen bij de voormalige importeurs-dealervestiging, wissen we braaf de beelden van de dashcam, verwijderen we telefoonprofielen én opgeslagen contacten en bestemmingen uit het infotainmentsysteem, en leveren we de sleutels weer in. Zonder gemengde gevoelens. De C3 heeft ons weten te overtuigen van zijn eigen karakter, bezien als comfortabele stadsauto. Dat we op sommige vlakken misschien ook wat teleurgesteld waren (die stoelen bijvoorbeeld) kan ook een compliment zijn: de C3 voelt aan als veel meer dan een stadsauto, en dat is misschien niet goed voor het verwachtingspatroon. Wij zijn echter overtuigd van de relevantie van de nieuwe C3 en hopen hem, liefst getooid met Airbumps, grote wielen en kekke kleuren, vaak tegen te komen!

Tekst en foto’s: 2d, medewerking en veel input van Waterman. Met dank aan Anne Lobbes en Citroën Nederland!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 09 december 2016 10:00 PM
  [ # 212 ]

vanaf 2017 in het WRC Wink


https://youtu.be/x__44CJLgFg

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
Lien1975
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 09-12-2016

Gepost: 09 december 2016 10:14 PM
  [ # 213 ]

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum. Morgen mijn C3 ophalen! De 110 S&S Shine, Noir Perla Nera, Black Cross 17"velgen, extra getinte ramen, panoramadak. Kortom: The Black Edition!

Foto’s volgen:)

Profiel  
 
matey
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 18-10-2016

Gepost: 09 december 2016 10:39 PM
  [ # 214 ]

Lien, veel afhaalplezier Smile

Ik ben benieuwd naar de foto’s en ervaringen. Ik bestel de mijne pas in januari/februari dus qua kleuren er nog niet helemaal uit. Zwart lijkt me ook wel leuk om eens in ‘levende’ lijve te zien Smile

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 10 december 2016 08:36 AM
  [ # 215 ]

Ik begin het karretje hoe langer hoe mooier te vinden. Misschien over een paar jaar als onze huidige C3 aan vervanging toe is. Lien alvast veel plezier met jou nieuwe bolide, foto’s zijn altijd welkom.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Mar V
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 06-07-2016

Gepost: 10 december 2016 02:09 PM
  [ # 216 ]

2d compliment voor het uitgebreide/informatieve stuk,ook de foto,s zijn mooi scherp ik heb het met plezier gelezen.Wat betreft het stukje over de stoelen heb ik persoonlijk een andere mening,en ik denk dat ik wel weet hoe dat komt, ik ben namelijk maar 171 cm en heb relatief korte benen,dus kon ik mijn zit positie perfect instellen en had ik geen probleem met de korte zitting,ook de knik in de rugleuning zat voor mij op de goede hoogte dus het was voor mij aangenaam (weliswaar maar 1 uurtje) sturen.Het zal er ook mee te maken hebben dat ik het vergelijk met mijn zit positie in mijn DS3,daar schuif ik telkens iets naar voren/onderuit (leer) zodat ik na een half uur last krijg van mijn onderrug,daar had ik in de C3 totaal geen last van.Ik kan niet wachten tot die van mij in feb (automaat) geleverd wordt.

Voor de mensen die hun c3 nu al hebben of binnenkort krijgen die wens ik veel rijplezier en veilige kilometers toe.

Profiel  
 
MLVC
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 02-12-2016

Gepost: 10 december 2016 04:53 PM
  [ # 217 ]

Wat een heerlijke auto! Vanmiddag afgehaald, stukje getoerd door het Limburgse heuvelland daarna. Geen klachten (vooralsnog ook niet over de stoelen, 1m86 hier).

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 10 december 2016 05:35 PM
  [ # 218 ]
XTR schreef:

vanaf 2017 in het WRC Wink

Dus ook in het forumtopic WRC-Nieuws van Citroën.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
kurk_droog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 22-08-2016

Gepost: 10 december 2016 07:58 PM
  [ # 219 ]

Nachtdiertje Very Happy


Ik ben eigenlijk nog nergens ontevreden over. Comfort staat echt voorop bij deze C3 en dat bevalt prima. En het gaat alleen maar verbeteren als ik straks die middenarmsteun heb.

Wel een vraag over die Citroen Box en connectnav? Heeft de C3 ook een Wifi functie dat je kan delen en daardoor internet in het buitenland hebt?

Profiel  
 
MLVC
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 02-12-2016

Gepost: 10 december 2016 08:52 PM
  [ # 220 ]

Daar staat ie dan braaf op de oprit Smile. Hopelijk laat het dievengilde deze staan (hakt er toch onbewust in, zo een gestolen auto van je oprit, benieuwd hoe ik slaap vannacht, maar ja, je kan moeilijk in de auto gaan slapen)

Profiel  
 
MLVC
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 02-12-2016

Gepost: 10 december 2016 08:55 PM
  [ # 221 ]


ConnectedCam fotootje in het donker Smile

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 11 december 2016 07:40 AM
  [ # 222 ]

Leuk om te zien dat ze nu ook bij bosjes uitgeleverd worden!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
matey
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 18-10-2016

Gepost: 11 december 2016 09:54 AM
  [ # 223 ]

Ik ben gisteren nog eens gaan kijken naar een andere Citroën dealer. Praatje gemaakt, prijslijst eens laten maken en een ritje gedaan met een EAT6. Was wel niet de 110pk, had hij niet staan, maar een 130pk in de C4 Picasso. Reed zeer lekker en heb ik zo een idee hoe de automaat werkt, feilloos! Staat helemaal vast nu, in januari bestel ik een C3.

Verkoper zei me dat de EAT6 eind maart/begin april leverbaar zou zijn. Nog even geduld dus.

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 11 december 2016 11:18 AM
  [ # 224 ]

Mooi verslag!

Waar ik me wel zou kan irriteren. Is zo’n touchscreenscherm.. wat is er mis met knoppen?

Zal wel aan mij liggen…

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 11 december 2016 11:30 AM
  [ # 225 ]
GWHENDRIKS2 schreef:

Mooi verslag!

Waar ik me wel zou kan irriteren. Is zo’n touchscreenscherm.. wat is er mis met knoppen?

Zal wel aan mij liggen…

‘t Is vooral goedkoper Gert. Knoppen maken kost meer dan een scherm waar je de software alles laat aansturen.

Overigens hebben de versies met airco maar zonder klimaatregeling wel een radiobak en een ‘normaal’ paneel voor de ventilatie, configureer maar eens een schrale versie en bekijk dan de interieurplaatjes.

 

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
15 van de 31
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook