Aansluiten radiateur Xsara 1998
Napel600
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 26-06-2014

Gepost: 01 juli 2016 08:46 AM

Hallo forum bezoekers,

Ik ben bezig met het vervangen van de radiateur van mijn Xsara n2 uit 1998.

Nu lukt het me niet om de slang die links onder zit weer vast te maken, ook bij de oude radiateur lukt het me niet meer. Ik kan ook slecht bij door weinig ruimte.

De o-ring blijft knellen op de rand wnneer ik hem erin wil drukken. Dit gebeurt wanneer de o-ring in de radiateur plaats, maar ook andersom, wanneer ik de o-ring plaats op het zwarte met de banjonet sluiting en dan er wil schuiven.

Heeft iemand tips voor het monteren?

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 01 juli 2016 02:47 PM
  [ # 1 ]

Het kan zijn dat de o-ring hard geworden is of opgezwollen door ouderdom. Dan heb je dus een nieuwe nodig. Sowieso vaseline oid gebruiken, gaar het makkelijker. Goed recht ervoor houden en flink duwen. Ook zou je nog kunnen proberen om de slang helemaal los te maken en dan te monteren als de radiateur los op tafel ligt. Mits mogelijk natuurlijk.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Napel600
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 26-06-2014

Gepost: 09 juli 2016 10:09 PM
  [ # 2 ]

Dag BoukeWerff,

Bedankt voor je reactie. Een nieuwe ring zal ik gebruiken en het nogmaals proberen. Het aanduwen is erg lastig, omdat het onderaan zit en onder een lastig hoek. Hoever gaat de slang eigenlijk? Misschien is het een betere optie, door al het geprutst komt de nieuwe radiateur er niet beter uit te zien ivm beschadigde koelribben.

Groet,
Maarten

Profiel  
 
Napel600
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 26-06-2014

Gepost: 17 juli 2016 09:59 PM
  [ # 3 ]

Goedendag BaukeWerff

Ik heb nogmaals geprobeerd , helaas is het niet gelukt want hij ging lekken. Ook zuurvrije vaseline gebruikt voor montage.

Ik heb de oude o-ring gebruikt, de nieuwe bleek te dik, 1 mm te dik denk ik.

Het monteren gaat erg moeizaam( zacht uitgedrukt).  2 man job. 1 ste keer hebben we de ring om het zwarte gedeelte gedaan en toen erin geduwd. tweede keer de ring in het witte gedeelte gelegd en toen erin geduwd.
Wat is hierin de betere optie? Beide hadden geen goed resultaat, maar kan ook door oude ring komen.

Ik ga sowieso andere nieuwe o-ring kopen, want de nieuwe die ik nu heb is naar mijn idee te dik.

Frustrerend klusje Sad

Groet

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 17 juli 2016 11:15 PM
  [ # 4 ]

Ik zou de slang even volgen en dus eventueel alles op tafel monteren. Aan de andere kant van de slang zit een normale klem zover ik weet. Waarschijnlijk net achter het blok, bereikbaar vanuit de wielkuip.
Kan inderdaad lastig gaan. In het gat in de oude radiateur even groot als de nieuwe? Zo ja dan moet die ring gaan passen. Veel meer kan ik van hieruit ook niet bieden.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Napel600
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 26-06-2014

Gepost: 08 augustus 2016 02:32 PM
  [ # 5 ]

Hoi,

De Citroen rijdt weer. Ik heb de auto weggebracht naar de garage en zij hebben de slang aan gesloten.

Ze hebben het gedaan zoals jij het beschreven hebt,dus de slang er onder weg. Ik zag het niet zitten om hetzelf te doen, misschien maak ik dan onnodig dingen stuk. Kostte me bijna honderd euro en ze zijn er 1,25 uur mee bezig geweest (met brug)

Bedankt voor de tips.

mvg
Maarten

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook