1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Octaangehalte tanken Fiat 242
karin
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 31-07-2009

Gepost: 02 juli 2016 11:37 AM

WE hebben nu een Fiat 242 benzine en vlg het boekje loopt hij op Normale benzine, nu is mijn vraag welke benzine kan ik het beste tanken en welke eventuele toevoegingen?
Er zit loodvervanger bij de bus maar ook octaanverhoger. Hoe hoog was het octaangehalte in gewone benzine in 1979?

na 16 jr Citroën C32 diesel 1978 kampeerbus nu een
Fiat 242 benzine 1979 kampeerbus

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 02 juli 2016 11:58 AM
  [ # 1 ]

98 voor de super.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 02 juli 2016 12:03 PM
  [ # 2 ]

hoger octaan maakt niet uit, lager wel. persoonlijk zou ik gaan voor de duurdere benzine, hier zitten geen alcohol houdende stoffen in, ethanol. deze lossen de oude keringen op, bij een hogere octaan is de verbranding beter, dus meer trekkracht, en dus bij een rustige rijsstijl zuiniger, wat het verschil in benzine prijs compenseert. vroeger was de normale benzine octaan 91.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 02 juli 2016 12:06 PM
  [ # 3 ]

Normale benzine is het equivalent van Euro 95 tegenwoordig. Het lijkt me dat de bus daar prima op zal lopen. Echte 98 is in Nederland al wat moeilijker te krijgen, en let op: in een aantal ‘premium’ brandstoffen zit bio-ethanol bijgemengd, en dat wil je echt niet.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 02 juli 2016 12:17 PM
  [ # 4 ]

karin neem wel aan dat de onsteking al is aan gepast, vaak was dit vroeger erg vroeg, omdat de benzine niet wou fikken, ontsteken.
soms worden ze dan nu wat later gezet. dit dan even na pluisen. klinkt de motor als een zak schuddende knikkers. als je optrekt, of flink gas bij geeft in een hogere versneling, terwijl je nog zacht rijd, dan de onsteking na laten stellen.

Profiel  
 
karin
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 31-07-2009

Gepost: 02 juli 2016 12:47 PM
  [ # 5 ]

Hier kan ik wat mee, bedankt mannen!

na 16 jr Citroën C32 diesel 1978 kampeerbus nu een
Fiat 242 benzine 1979 kampeerbus

Profiel  
 
karin
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 31-07-2009

Gepost: 02 juli 2016 12:57 PM
  [ # 6 ]
beremans schreef:

hoger octaan maakt niet uit, lager wel. persoonlijk zou ik gaan voor de duurdere benzine, hier zitten geen alcohol houdende stoffen in, ethanol. deze lossen de oude keringen op, bij een hogere octaan is de verbranding beter, dus meer trekkracht, en dus bij een rustige rijsstijl zuiniger, wat het verschil in benzine prijs compenseert. vroeger was de normale benzine octaan 91.


Dat meer trekkracht zou goed van pas komen pfff hij haalt de 90 km maar net, terwijl met de C32 diesel we best wat gas overhadden maar 90 km reden ivm de herrie!

na 16 jr Citroën C32 diesel 1978 kampeerbus nu een
Fiat 242 benzine 1979 kampeerbus

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 02 juli 2016 01:24 PM
  [ # 7 ]

weet niet wat normaal de top zou moeten zijn voor deze wagen, maar als dit beduidend lager is dan kan het natuurlijk zijn dat het blok is dicht geslibd,  vastzittende veren, waardoor de compressie te laag is, en dat de kleppen vol zitten met kool aanslag, de doorgang is dan nog zo klein, dat er geen vermogen meer mogelijk is. de brandstof wordt immers nog aan gezogen,
als je dan bv op ultimate 98 van bp gaat rijden, waar ook reiniging spul in zit en daar bij ook nog een additief toe voegt van wynn,s pro kleppenreiniger,A25-euro (alleen verkrijgbaar bij automaterialen zaak,)maar doe dit dan voor je een lange rit gaat maken, op ritjes van 30 km heeft dit geen nut. je moet dan echt gaan denken aan een rit van 200km.het liefst langer. rondje nederland.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 juli 2016 01:28 PM
  [ # 8 ]
beremans schreef:

weet niet wat normaal de top zou moeten zijn voor deze wagen, maar als dit beduidend lager is dan kan het natuurlijk zijn dat het blok is dicht geslibd,  vastzittende veren, waardoor de compressie te laag is, en dat de kleppen vol zitten met kool aanslag, de doorgang is dan nog zo klein, dat er geen vermogen meer mogelijk is..

Nou nou, niet gelijk aan het ergste denken. Het is een camper, in het gunstige geval zit er een 2 liter motor in van Citroën met 65 pk, in het ongunstige geval een 1600 van Fiat met nog veel minder power. Ik denk dat 90 helemaal zo slecht nog niet is hoor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
karin
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 31-07-2009

Gepost: 02 juli 2016 02:39 PM
  [ # 9 ]
beremans schreef:

weet niet wat normaal de top zou moeten zijn voor deze wagen, maar als dit beduidend lager is dan kan het natuurlijk zijn dat het blok is dicht geslibd,  vastzittende veren, waardoor de compressie te laag is, en dat de kleppen vol zitten met kool aanslag, de doorgang is dan nog zo klein, dat er geen vermogen meer mogelijk is. de brandstof wordt immers nog aan gezogen,
als je dan bv op ultimate 98 van bp gaat rijden, waar ook reiniging spul in zit en daar bij ook nog een additief toe voegt van wynn,s pro kleppenreiniger,A25-euro (alleen verkrijgbaar bij automaterialen zaak,)maar doe dit dan voor je een lange rit gaat maken, op ritjes van 30 km heeft dit geen nut. je moet dan echt gaan denken aan een rit van 200km.het liefst langer. rondje nederland.

Hij heeft pas een ton gelopen maar ik hou dit zeker in mijn achterhoofd als we naar Friesland gaan dat is rondje Nederland genoeg Wink. Hij gaat over een week naar onze Citroen man die ons met de C32 heeft geholpen (andere versnellingbak inbouwen ed) die kan hem ook doormeten.

na 16 jr Citroën C32 diesel 1978 kampeerbus nu een
Fiat 242 benzine 1979 kampeerbus

Profiel  
 
karin
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 31-07-2009

Gepost: 02 juli 2016 02:42 PM
  [ # 10 ]
waterman schreef:
beremans schreef:

weet niet wat normaal de top zou moeten zijn voor deze wagen, maar als dit beduidend lager is dan kan het natuurlijk zijn dat het blok is dicht geslibd,  vastzittende veren, waardoor de compressie te laag is, en dat de kleppen vol zitten met kool aanslag, de doorgang is dan nog zo klein, dat er geen vermogen meer mogelijk is..

Nou nou, niet gelijk aan het ergste denken. Het is een camper, in het gunstige geval zit er een 2 liter motor in van Citroën met 65 pk, in het ongunstige geval een 1600 van Fiat met nog veel minder power. Ik denk dat 90 helemaal zo slecht nog niet is hoor.

Eh….dat laatste dus, een 1600 van Fiat hmmm In het boekje staat 105 km.
We reden met de C32 Diesel ook 90 km ivm de herrie maar konden wel een vrachtwagen inhalen hahah of dat met deze lukt….

na 16 jr Citroën C32 diesel 1978 kampeerbus nu een
Fiat 242 benzine 1979 kampeerbus

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 02 juli 2016 03:09 PM
  [ # 11 ]

waterman, ja ik wist natuurlijk niet, dat die Italianen, zo,n kleine motor erin hadden gehangen, snap hem wel is lekker goedkoop in de wegenbelasting, want dat was zo in italie. kan natuurlijk geen kwaad zo,n reinigings beurtje.
anders gewoon ouderwets, een dubbele weber erop en sportuitlaat, met spageti-spruitstuk.  Mr. Green

bbbrrrroooooooaaaaappphh

Profiel  
 
karin
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 31-07-2009

Gepost: 02 juli 2016 03:51 PM
  [ # 12 ]
beremans schreef:

waterman, ja ik wist natuurlijk niet, dat die Italianen, zo,n kleine motor erin hadden gehangen, snap hem wel is lekker goedkoop in de wegenbelasting, want dat was zo in italie. kan natuurlijk geen kwaad zo,n reinigings beurtje.
anders gewoon ouderwets, een dubbele weber erop en sportuitlaat, met spageti-spruitstuk.  Mr. Green

bbbrrrroooooooaaaaappphh

Laughing

na 16 jr Citroën C32 diesel 1978 kampeerbus nu een
Fiat 242 benzine 1979 kampeerbus

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 02 juli 2016 04:19 PM
  [ # 13 ]

Wat leuk om hier een eens een keer een Fiat met Fiat-motor tegen te komen. Citroen-motoren blijken het prima zonder loodvervanger te kunnen, maar of dat voor dit Fiat blok ook geldt, geen idee. Verder lijkt het me allemaal niet zo kritisch. En voor wat betreft het vermogen en de snelheid: onze C35 zou 110 moeten kunnen en de vorige eigenaar haalde dat naar eigen zeggen ook. Mijn ervaring is dat bij het minste of geringste dat de weg omhoog gaat of een flinke tegenwind, meer dan 90 niet echthaalbaar is. Alleen op vlakke weg ‘vliegen’ we soms met iets meer dan 100 een vrachtauto voorbij. En dat zou die van jullie dan toch ook moeten kunnen, verwacht ik. Benieuwd naar jullie ervaringen, is het benzineblok minder lawaaiig op snelheid?

Profiel  
 
karin
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 31-07-2009

Gepost: 02 juli 2016 05:32 PM
  [ # 14 ]
break23m schreef:

Wat leuk om hier een eens een keer een Fiat met Fiat-motor tegen te komen. Citroen-motoren blijken het prima zonder loodvervanger te kunnen, maar of dat voor dit Fiat blok ook geldt, geen idee. Verder lijkt het me allemaal niet zo kritisch. En voor wat betreft het vermogen en de snelheid: onze C35 zou 110 moeten kunnen en de vorige eigenaar haalde dat naar eigen zeggen ook. Mijn ervaring is dat bij het minste of geringste dat de weg omhoog gaat of een flinke tegenwind, meer dan 90 niet echthaalbaar is. Alleen op vlakke weg ‘vliegen’ we soms met iets meer dan 100 een vrachtauto voorbij. En dat zou die van jullie dan toch ook moeten kunnen, verwacht ik. Benieuwd naar jullie ervaringen, is het benzineblok minder lawaaiig op snelheid?

16 jaar een C32 Diesel gereden en sinds een week de Fiat 242 Benzine. Wat jij beschrijft was bij ons net zo. Berg af cafe in zicht veel dorst haalde hij de 110 zeker hahaha maar… 90 rijden anders kwamen we niet meer boven het kabaal uit, een dikke deken op de kap binnen hielp wel of oordopjes. Nu denk ik steeds dat de bus is afgeslagen bij de stoplichten zo stil en op snelheid kan zelfs de radio aan!!!! En starten zonden een dikke zwarte rookpluim maar….de Diesel reed toch wel heel anders, beter vlg mij maar de nieuwe moet nog even nagekeken worden. Afscheid nemen van de C32 wordt nog moeilijk hoor ondanks dat de Fiat strak in de lak zit. Je hecht je toch aan dat ouwe beestje.

na 16 jr Citroën C32 diesel 1978 kampeerbus nu een
Fiat 242 benzine 1979 kampeerbus

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 02 juli 2016 08:46 PM
  [ # 15 ]

Die diesel had niet veel vermogen, maar wel een redelijke bak koppel. Nu heb je geen van twee meer. Die bak koppel is wat je wilt bij de gewichten van deze bedrijfswagens, het vermogen is heel wat minder belangrijk.

Ik vermoed dat jullie gewoon zullen moeten wennen aan het andere karakter van de benzinemotor.
Zorg wel dat alles optimaal is: klepspeling, ontsteking, maar ook zoiets banaals als het luchtfilter kan allemaal enorm verschil maken in performance.

Veel plezier verder met de Fiat camper Smile

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook