Hardnekkige motorstoring C4 Cactus
BartL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 02-07-2016

Gepost: 02 juli 2016 05:00 PM

Ik heb sinds twee maanden een C4 Cactus diesel BlueHDI 100 (business plus uitvoering). Op zich ben ik heel tevreden over de auto, hij rijdt heel lekker en ook nog zuinig. Ik heb alleen een probleem: iedere keer na het tanken geeft de auto een Motorstoring aan. (“laat de auto repareren”). Soms gaat de storing spontaan weg als de tank meer dan half leeg is, meestal niet.

Inmiddels is de auto al minstens drie keer een dag bij de garage geweest, maar het is nog niet verholpen. Volgens de dealer heeft het te maken met het AdBlue systeem, dat is gisteren dan ook vervangen (zonder resultaat dus). De onderdelen moesten daarvoor speciaal besteld worden.

Op zich word ik heel correct geholpen door de dealer (Dijkstra in Heerenveen), maar ik koop geen nieuwe wagen om hem vervolgens iedere week wel een dag kwijt te zijn. Hoewel ik het nog steeds het een hele mooie auto vind, begin ik een beetje te twijfelen over de techniek ervan. Of heb ik gewoon een maandagmorgen auto?

Wie herkent dit probleem?
Ik zie wel een paar soortgelijke problemen in dit forum met de catalysator, maar dat was volgens mij bij de benzine versie. Op zich rijdt de auto ook met de storing prima en volgens de dealer kan doorrijden ook geen kwaad. Maar het mag nu wel eens een keer opgelost worden.

Bart

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 02 juli 2016 05:41 PM
  [ # 1 ]

bart, als je tankt, stop je dan ook als het vulpistool is afgeslagen, of ga je dan nog door, door iedere keer de handel in te knijpen tot de tank helemaal vol zit?

Profiel  
 
BartL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 02-07-2016

Gepost: 02 juli 2016 05:47 PM
  [ # 2 ]

Ik stop zodra de pomp afslaat.
En het probleem treedt ook op als ik de auto niet helemaal vol tank, dat maakt niet uit.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 03 juli 2016 03:29 PM
  [ # 3 ]

Wagen daar laten totdat het probleem helemaal is opgelost, eerst eens fatsoenlijk diagnose stellen.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
BartL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 02-07-2016

Gepost: 05 juli 2016 10:41 PM
  [ # 4 ]

De auto staat morgen alweer drie dagen bij de garage. Ze zeggen de oorzaak nu wel gevonden te hebben (maar dat zeiden ze de vorige keer ook): naast een AdBlue-tank en pomp blijkt de Cactus nog een additief voor het roetfilter te hebben. Daar schijnt de pomp van defect te zijn. Die wordt morgen vervangen.

Profiel  
 
BartL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 02-07-2016

Gepost: 07 juli 2016 09:31 PM
  [ # 5 ]

Helaas bleek ook na de vervanging van de 2e additief pomp de storing nog niet verdwenen. Na de nodige telefoontjes met o.a. de Citroën klantenservice, waarbij ik nog eens flink mijn ongenoegen heb geuit, lijkt er nu toch een oplossing.
Dat wil zeggen: volgens de garage is de storing weg. Maar dat zeiden ze de afgelopen drie keer ook.
Ik wacht het af, ik geloof het pas na een aantal keer getankt te hebben.
Overigens heb je aan de klantenservice van Citroën NL bar weinig. Die zeggen alleen maar dat zij de storing zelf niet kunnen oplossen en verwijzen terug naar de dealer. Gelukkig heb ik aan Citroen Dijkstra in Heerenveen een goeie, die altijd klaar hebben gestaan om me te helpen. Terwijl ik de Cactus daar niet eens heb gekocht..

Profiel  
 
PPL
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 130
Geregistreerd: 30-06-2011

- C3 Aircross Shine 1.2 PureTech 130-PK S&S
Gepost: 13 juli 2016 11:13 AM
  [ # 6 ]

Ik heb iets soortgelijks.
Van alles al gehoord.
Bobine, Bougies, Firmware en defecte sensors.

Begin van de week bij garage geweest voor de beurt.
Nu blijkt het de katalysator te zijn en er is wederom overleg met Frankrijk.
Wordt vervolgd (einde fabriekgarantie na deze maand…)

(C4 Cactus ETG82 / Benzine)

Ook bij mij heb ik overigens niet het gevoel dat het aan de (kundigheid van de) garage ligt.
Die doen hun stinkende best om het lek boven water te krijgen, maar zijn blijkbaar nogal afhankelijk van de importeur en Frankrijk die tegenstrijdige informatie geeft vanuit hun Knowledge Base.

Ipsa Scientia Potestas Est

Profiel  
 
BartL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 02-07-2016

Gepost: 13 juli 2016 01:41 PM
  [ # 7 ]

Even afkloppen, maar de storing lijkt nu echt te zijn opgelost. Ik heb vandaag ook weer getankt, zonder problemen.

Profiel  
 
robertjan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 30-07-2016

Gepost: 30 juli 2016 09:54 AM
  [ # 8 ]

Best Bart,

Ik heb hetzelfde probleem deze week ondervonden met mijn, nog geen week oude, Citroen C4 Cactus PureTech 110 Shine (Benzine).

Na het tanken kreeg ik na een paar kilometer de melding: “Motorstoring, laat de auto repareren.” Ik kon niet harder dan 50 km/h en de motor begon enorm te blazen.

Toevallig heb ook ik de auto bij Dijkstra in Heerenveen gekocht, maar de monteur had dit probleem nog nooit gezien. Zeker niet bij een nieuwe auto.

Wat was uiteindelijk het probleem? Ik ga er van uit dat dit ook bij mij terug komt de volgende keer als ik ga tanken.

Profiel  
 
BartL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 02-07-2016

Gepost: 30 juli 2016 10:51 AM
  [ # 9 ]

Ik heb dus een diesel. Bij mij bleef de auto normaal rijden, alleen de melding bleef steeds terugkeren.

Volgens Dijkstra was het uiteindelijk zowel een kapotte AdBlue pomp als een kapotte pomp van het dieseladditief (dat voor de verbranding wordt ingespoten). Een redelijk zeldzame combi van storingen dus. Of beide iets met elkaar te maken hebben, is niet duidelijk.
Alles lijkt nu - na een hoop gedoe - verholpen en ik rij alweer een paar weken zonder problemen.
Bij mij had het probleem dus duidelijk een relatie met de dieselmotor, ik denk dat er bij jou iets anders aan de hand is.

Mijn ervaringen bij Dijkstra zijn goed, terwijl ik de auto daar niet eens gekocht heb: ze zijn net zo lang doorgegaan totdat ze het probleem echt opgelost hadden en ze baalden er zelf ook van dat ze het niet meteen konden vinden. Ik heb al die tijd netjes (en gratis) een leenauto gehad, dat valt onder de garantie.

Sterkte ermee!

Profiel  
 
stormnl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 01-01-2011

Gepost: 25 oktober 2016 10:00 PM
  [ # 10 ]

helaas met een ds5 1.6 blue hdi gelijksoortige ervaring

eerst een garage bezoek nav “storing emissie controle, starten verboden na 1150 km”  foutmelding. Bij Motorhuis Den Haag op de binckhorst.

na een dag garage, en de “oplossing” adblue bijvullen en resetten, wederom een motor storing “motor storing verhelp bij dealer” oid (na 15 km)

weer terug naar garage en nu wordt er een nieuwe adblue unit geinstalleerd, met nieuwe kabel boom etc (>2000 Euro aan onderdelen), en een week levertijd (importeur heeft onderdelen niet op voorraad!) op onderdelen.

Hoop dat dit de oplossing gaat worden, maar heb zo m’n twijfels.

Een, twee maal een leenauto ivm garantie, maar zit hier helemaal niet op te wachten.

Profiel  
 
stormnl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 01-01-2011

Gepost: 31 oktober 2016 06:38 PM
  [ # 11 ]

Een update,
Na een week wachten op de adblue tank (inderdaad de onderdelen komen van ver).

Kreeg ik na 7 km.. weer een storing in de motor waarschuwing. Bizar het lijkt wel heel erg op het bovenstaande. Nu is de lambda sonde besteld, gaat weer lang duren..
Twijfel nu toch echt aan de diagnose kennis van het Motorhuis in Den Haag.
Wat me eerder al is opgevallen is dat een garantie klus zwaar wordt aangepakt. Goede voor de dealer, en als klant kan je wachten.
Erg vervelend.

Profiel  
 
stormnl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 01-01-2011

Gepost: 05 november 2016 06:09 PM
  [ # 12 ]

Het is opgelost, geen lambda sonde maar een NOX sonde. weer drie nachten bij de dealer ivm langzame levering onderdelen.

Profiel  
 
lameryckx
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 06-02-2011

- ID/DS Dspecial dy2 motor en vijfbak
- BX Biarritz turboD
- 2CV Special
Gepost: 05 juni 2019 01:49 PM
  [ # 13 ]

Ik heb met de cactus Blue hdi100 hetzelfde probleem.21000 km, 7 maand in mijn bezit heb gelukkig nog garantie.Blijft motorstoring issueproblemen urea en service flikkeren, de adblue is aangevuld.Hoor verhalen : pomp stuk, urea sproeier verstopt, hele tank te vernieuwen Ben benieuwd hoe de garage in Tielt het zal in orde maken.

Profiel  
 
PhoenixNL
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 29-04-2007

- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
Gepost: 22 januari 2024 06:30 PM
  [ # 14 ]

Even een oud topic afstoffen Wink

Elders is te lezen dat ik per 8 december jongstleden een Cactus eHDi rijd.
2 weken terug kreeg ik een motorstoring in het display met het motorstoringslampje, de melding “service” en Aurea.
Allereerst daarop AddBlue getankt maar de meldingen verdwenen niet dus heb ik het uit laten lezen. Er was NO3 gemeten en daarom zou het blijven staan. De storingen zijn gereset met de opmerking dat deze mogelijk terug zou komen.

Afgelopen donderdag begon het “service” lampje weer te branden in combinatie met de melding van motorstoring op het display dus dacht “daar gaan we weer”. Vanmiddag weer uitgelezen maar de storing is nu van een andere aard namelijk P1434. Er is contact geweest met PSA en de foutcode met het kenteken van de auto betekend dat de additiefpomp (niet AddBlue) en het reservoir vervangen dient te worden.

Ik hoop dat het hierna opgelost is maar het zijn wel jammerlijke kosten als je de auto net hebt gekocht.

Citroën C3 1.6 e-HDi 2011

Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG

Profiel  
 
PhoenixNL
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 29-04-2007

- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
Gepost: 05 februari 2024 09:35 PM
  [ # 15 ]

Additief pomp en reservoir is vervangen. Bleek dat ook de computer opnieuw ingeleerd moest worden omdat hij de nieuwe pomp niet herkende, man! wat verlang ik terug naar de BX/Xantia tijd waarin je niet of weinig met computers te maken hebt! Tot op heden geen nieuwe lampjes in beeld Smile.

Citroën C3 1.6 e-HDi 2011

Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook