1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
start
fredenjuan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 05-04-2012

Gepost: 04 juli 2016 07:33 PM

het zal ongetwijfeld ooit al eens benoemd zijn, maar hoeveel lhm gaat er in het systeem met stuurbekrachtiging?

na 10 jaar stilstand, nu eindelijk bijna alle onderdelen om onze bx nieuw leven in te blazen, waaronder een nieuwe octopus.

nu wil ik eerst het hele systeem reinigen en dan weer opvullen.
om te reinigen wil ik hydraurincage Total a 5 liter bestellen, iemand hier ervaring mee?
maar hoeveel en welk merk lhm kan ik het beste nemen?
ook wil ik de motorolie en filter vervangen, maar welke type olie kan ik het beste voor een 19tzi nemen? of gewoon 15w40?

verder weet ik wel het eea van auto’s maar ook de distributie is aan vervanging toe, zo ook de pomp.
nu heb ik ooit een trukje gezien, waarbij ze de oude riem in de lengte doorsneden en het voorste gedeelte eraf haalde en vervolgens de nieuwe er aan de voorkant op legde en dan de oude weer door knipte. iemand die dat al eens zo gedaan heeft?

tips en trukjes ijn welkom
ook hulp mocht er iemand in de buurt wonen

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 04 juli 2016 11:30 PM
  [ # 1 ]

3 liter in het vat + nog in de bollen, met een liter of 5 zit je wel goed. Heb zelf altijd Total LHM gebruikt. Olie zou ik 10w40 semi-syntheet gebruiken van een wat beter merk. Distributie zou ik gewoon op de normale manier doen, zo moeilijk is een BX niet. Daarnaast moet je je waterpomp en spanrol ook vervangen, zeker na 10 jaar stilstaan…

Oh, en waar is ‘in de buurt’?

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 04 juli 2016 11:35 PM
  [ # 2 ]
fredenjuan schreef:

het zal ongetwijfeld ooit al eens benoemd zijn, maar hoeveel lhm gaat er in het systeem met stuurbekrachtiging?

Officieel 4,2L. Maar omdat je het systeem nooit helemaal leeg krijgt zal het een liter of 3 zijn bij verversen.
Je kan eerst es (na leegkieperen van de oude olie natuurlijk Wink ) 2,5 L erin doen, op druk laten komen, bijvullen ,auto in hoogste stand, nog meer bijvullen tot de indicator okee is.
Te vol is vervelend.

fredenjuan schreef:

om te reinigen wil ik hydraurincage Total a 5 liter bestellen, iemand hier ervaring mee?
maar hoeveel en welk merk lhm kan ik het beste nemen?

Rincage hoeft niet persé. Als je olie nu nog redelijk van kleur is is verversen genoeg.
Als je dan geen problemen hebt met snel inzakken of snel aanslaan van de pomp is het okee.
Alleen als het echt gele drab is kan je de rincage overwegen.
Merk LHM maakt volgens mij niet uit, sommige zweren bij Pentosin.

fredenjuan schreef:

ook wil ik de motorolie en filter vervangen, maar welke type olie kan ik het beste voor een 19tzi nemen? of gewoon 15w40?

10W40, 15W40 kan ook als je voornamelijk in de zomer rijdt.
Er gaan hele discussies over het soort/merk olie. Verdiep je er maar es in en maak dan een keuze.
Meestal is er door de dealer synthetisch gebruikt, dus dat zou ik dan ook blijven doen.

fredenjuan schreef:

verder weet ik wel het eea van auto’s maar ook de distributie is aan vervanging toe, zo ook de pomp.
nu heb ik ooit een trukje gezien, waarbij ze de oude riem in de lengte doorsneden en het voorste gedeelte eraf haalde en vervolgens de nieuwe er aan de voorkant op legde en dan de oude weer door knipte. iemand die dat al eens zo gedaan heeft?

Lijkt me erg onhandig dat doorsnijden. Vreselijk taai zo’n riem, alhoewel ik nog nooit geprobeerd heb om hem in de lengte door te snijden…
Veel handiger is gewoon met pen in het bijbehorende gat fixeren.

fredenjuan schreef:

tips en trukjes ijn welkom
ook hulp mocht er iemand in de buurt wonen

Waar is dat?

Profiel  
 
fredenjuan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 05-04-2012

Gepost: 04 juli 2016 11:56 PM
  [ # 3 ]

bedankt voor de tips zover.

in de buurt bedoel ik terneuzen zvl.

heb best wel wat ervaring in sleutelen, maar distributie nog nooit gedaan, dus ben met de nodige research bezig.
ik begin het gevoel te krijgen dat het niet de moeilijkste wagens zijn, maar wel lastige.
na al die tijd verdiend hij de juiste aandacht, maar helaas kan ik geen garagekosten betalen, dus moet ik het zelf doen.
kan er voor evt hulp wel een kratje bier en onkosten tegenover zetten.
de olie wilde ik tegelijk bestellen met de lhm bijde van total

Profiel  
 
Gepost: 05 juli 2016 01:53 PM
  [ # 4 ]

Mooi project, veel succes. Inderdaad valt er veel over olie te schrijven en te discussiëren, maar ik sluit me bij het eerdere commentaar aan. Distributie is geen drama, gewoon rustig en methodisch te werk gaan met een goede beschrijving erbij (Haynes bijvoorbeeld). Kom je een heel eind (en met het forum natuurlijk hahaha). Die riem in de lengte doorsnijden lijkt me een raar en bewerkelijk verhaal van een enorm beungehalte. Bovendien zie ik je de nieuwe riem er zo niet op krijgen, want die moet je spannen.

Nu is mijn honderdduizendeurovraag: waar heb je een nieuwe octopus voor een bx met stuurbekrachtiging vandaan? Dacht die niet meer leverbaar waren. Zelf gemaakt?

Groet!

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
fredenjuan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 05-04-2012

Gepost: 05 juli 2016 03:40 PM
  [ # 5 ]

Ik heb deze octopus nieuw bij een firma vandaan.
Deze heeft het uitgezocht en blijkbaar moet het de juiste zijn.
Ook verbaasde de prijs mij, 55 euro
daarbij wordt je telefonisch heel netjes te woord gestaan, en email wordt zo mogelijk dezelfde dag beantwoord
ruijgrok.parts.nl

Profiel  
 
Gepost: 05 juli 2016 03:58 PM
  [ # 6 ]

Verhip, dat bedrijf ken ik wel. Ga ik mailen, om te kijken of ze voor mijn incontinente break ook wat hebben. Dank!

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 05 juli 2016 04:48 PM
  [ # 7 ]

Na zelf een octopus vervangen te hebben heb ik mezelf beloofd dat nooit weer te doen. het hele idee van die octopus is gewoon fout. de plek van het ding is fout en de materiaalkeuze. Ik raad je aan benzineslang van de juiste diameters te nemen en de zaak op een makkelijk bereikbare plek aan elkaar te knopen. zeg hoekje in de carrosserie net achter het rechter voorwiel waar de afvoerende leidingen van de orginele octopus nu ook al lopen. geloof me, ik was compleet door mijn lijst vloekwoorden heen nadat ik er 5 uur over gedaan had (1uur verwijderen met stukken electradraad om de nieuwe op z’n plek te krijgen)

bij de schaalbouwwinkel is er messing en koperpijp te vinden in 6, 5 en 4mm. die soldeer je op een stuk 6 wat je naar het voorraadvat laat lopen. Bij de Wildkamp heb ik allerlij koppelbussen gehaald, splitters, verloopjes, noem maar op. daar druk je de slang zo op. Heb ik ook met haakse bohten gedaan diameter 10 voor de terugvoer van de drukregelaar. Ook heb ik de twee retourleidingen va de octo niet meer op die hoofdslang aangesloten maar op de 6mm die vanaf de voorkant van de voorraadtank komt. mocht er ooit ee scheurtje in een van die octo leidingen komen, bloed de auto niet meer leeg.

“t komt allemaal niet zo naukeurig, als het uiteindelijk maar in het vat terechtkomt. ik hebook ooit gezien dat iemand gewoon alle 6 de leidingen naar het voorraadvat heeft laten lopen en extra gaten in de dop heeft gemaakt. kan ook, maar is minder elegant.

Nu bij mijn bx de motor er toch bijna uitligt, ga ik het ook op een andere plek doen, want die nieuwe octopus bleek new old stock te zijn en is ook al gescheurt.

de groeten van simon

Profiel  
 
Gepost: 05 juli 2016 05:26 PM
  [ # 8 ]

Uhm… was het niet makkelijker geweest de octo te vervangen als het blok er helemaal uit is? Anders is het best pielen ja. Wat erger is, de ‘nieuwe’ octopus ging dus gemakkelijk stuk? Of kwam dat doordat er van alles in de weg zat?

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
fredenjuan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 05-04-2012

Gepost: 06 juli 2016 05:19 PM
  [ # 9 ]

Ik wil proberen alles zo origineel mogelijk te houden. Dus ook met een octopus. Alleen wanneer deze echter niet gaat passen, gang ik altijd nog gaan prutsen met leidingen.
Alleen vraag ik me af, gaat het echt z’n drama zijn om deze te vervangen?

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 06 juli 2016 08:38 PM
  [ # 10 ]

Welnee, gewoon doen.
Vieze handen wel gegarandeerd

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
fredenjuan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 05-04-2012

Gepost: 06 juli 2016 10:20 PM
  [ # 11 ]

ben gelukkig niet bang van vieze handen Laughing

Profiel  
 
fredenjuan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 05-04-2012

Gepost: 07 juli 2016 10:48 PM
  [ # 12 ]

wie heeft er ervaring met deze set, en is het echt zoveel makkelijker ?
https://www.ruijgrok.parts/nl/webwinkel/9036800/tijdafstel-set-citro

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 07 juli 2016 11:06 PM
  [ # 13 ]

De grote octopus is voor zowel sb als zonder sb gelijk naar mijn weten.
Goed opletten hoe je de oude d’r uit haalt, alles lekker schoonmaken en dan is het wel te doen.
Wat voor motor heb je?

Edit: voor de distributie heb je iegenljk niet meer nodig dan een set 10mm boontjes om nokkenas en krukas te timen

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 07 juli 2016 11:10 PM
  [ # 14 ]

Heel mooi setje, maar je kan het ook met een staafje 10 mm (2 is nog handiger als je met z’n tweeën bent) doen.
In de bouwmarkt voor €6,- per meter of zo.
De rest van de set heb je volgens mij voor een BX niet nodig…

Twan, je was net weer wat sneller.. Laughing
Zal de leeftijd wel zijn…
Ik ben wel benieuwd hoe de groenteboer reageert als je om 10mm boontjes vraagt…

Voor de nokkenas is een boontje trouwens net iets te lang. 6-7 cm is genoeg

Profiel  
 
fredenjuan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 05-04-2012

Gepost: 07 juli 2016 11:33 PM
  [ # 15 ]

dus zn set is eigenlijk zonde van het geld

ik heb een 1.9 blok

feitelijk heb ik dus 2 staven nodig, met een dikte van 10mm
is daarbij de lengte belangrijk?

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook