2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
De presidentiële Citroëns en DS’en
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 20 oktober 2016 08:27 PM
  [ # 16 ]

In mijn ogen hebben we hier te maken met drie identiteitsproblemen, waardoor ik de Fransen niet benijd. Allereerst een land dat zich kenmerkt door grote verdeeldheid tot in alle facetten van de samenleving. Van een strak uitgelijnde republiek langs de assen van vrijheid, gelijkheid en broederschap is al lang geen sprake meer. Die trots zijn de Fransen al een tijdlang kwijt. En dat vertaalt zich ook in de prestaties die in de verschillende branches worden geleverd. De auto-industrie er een van. PSA/ Citroën is een merk dat in verwarring is over z’n kernwaarden. Voert daarmee een uitermate wazig merk- en modellenbeleid op na. Van échte innovatie is al jaren geen sprake meer en DE modellen die Citroën destijds op de internationale kaart heeft gezet worden nu uit de geschiedenisboeken gegumd. Als dat dan blijkbaar toch geoorloofd is hoop ik dat de Fransen dat steaks ook doen met die kleurloze president met Hollandse achternaam en Duitse voorkeuren. Het enige dat ik hem moet nageven is dat hij net als de Gaulle rijdt in wat hem past, i.t.t. zijn illustere voorganger niet meer dan de grijze middelmaat… Een auto zonder vering. Dus wat is er eerst? De trots van een natie, een trotse president of een automerk met een (volledige) historie om trots op te zijn? De tijd zal ons het antwoord geven.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 20 oktober 2016 08:33 PM
  [ # 17 ]
Rougefurio schreef:

ik vrees dat Citroën én DS niet (meer) meespelen in de eredivisie.

Heeft Citroën daar ooit in gespeeld? Ik denk het niet. Afgezien van de hydropneumatiek was de DS een sobere auto: zowel qua motorisering als qua uitrusting. Zelfs het lapje leer en het chromen biesje van de Pallas konden dat niet doen vergeten. Zijn het juist degenen die nu zo hard roepen dat het merk DS aan geschiedvervalsing doet door de oude DS schitterend opgepoetst op grote autobeurzen te laten zien, die ons jaren lang een eenzijdig en onrealistisch beeld van die auto voorgeschoteld hebben? De Fransen zelf lijken dat anders te zien. Zij spreken niet voor niets van le haut de gamme français, wetend dat de DS in zijn tijd ook geen Rolls-Royce, Bentley, Jaguar, Mercedes of BMW was. Daarmee zijn we ook weer bij de naamgeving, want wie stoort het dat de benamingen S-Klasse en Siebener al zo lang meegaan? Zou een nieuwe C5 ook onder die naam misschien toch le haut de gamme français kunnen vormen? Bovendien: als er geen andere Franse auto boven gepositioneerd wordt, dan is de C5 dat per definitie Wink.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 20 oktober 2016 09:50 PM
  [ # 18 ]

Ach, ik kan het ook weer even niet laten… Volgens mij was de DS bij zijn voorstelling even duur als een Jaguar, dat hij een magere motor meekreeg was natuurlijk een ander verhaal, want er moest wel iets beters in komen te hangen, maar zoals bij zovele ‘grote’ modellen is het er nooit van gekomen. De C6 mikte duidelijk wel op het ‘haute de gamme’, maar dat is een flop geworden, maar dat geldt net zo goed voor de Vel Satis, de Safrane (is dat een haute de gamme??) een 607, Alfa 166 en weet ik veel wat. maar er waren vroeger wel mensen die zo’n ‘grote’ Frans auto kochten, vroeger, omdat ie goedkoper was? Je niet kon lenen zoals je nu voor alles kan lenen? Nu wil (en heeft) bijna iedereen een Duitse slee, zijn vele alternatieve merken foetsie (wat rest er nog van Lancia, het prachtige Saab is ook over and out, ...) De Duitsers hebben een reputatie die zelfs met een Elandtest niet viel, neen, ik zie de komende 50 jaar geen nieuwe succesvolle ‘haut de gamme’ komen. Wat ik wel zie komen, dat is dat de mensen al die 3-tjes, C’s en A3/4-tjes moe gezien zullen zijn en misschien, heel misschien wel terug naar die krakende roestige nukkige wagens willen, omdat het eens wat anders is… Design, dat hebben de Fransen en de Italianen wel nog een beetje, dat ze het maar eens tentoonspreiden!

Ik bekeek een test van een C4 Picasso, een VW Touran en een Kia Carens, de Touran won, maar zoals de Brit zei ‘hij lijkt echt, tsja nergens op, wil je een hippe modern ogende MPV die er niet uitziet als een busje, neem de Picasso’ (over de Carens, bedenkelijk: ‘je kan ermee rijden’ :p )

Voor de rest kan ik me ook wel vinden in wat Idealist hierboven schreef.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 20 oktober 2016 11:08 PM
  [ # 19 ]

(Sorry Wouter en Rens, ik neem jullie laatste reacties in dit bericht niet meer mee, want ik moet hoognodig naar bed.)

@ IDealist:

Zeker, Frankrijk is al decennialang de weg kwijt en een volger in plaats van een leider geworden. Toch is het te hopen dat het blijft vasthouden aan de oude idealen van de Franse Revolutie: we hebben niets beters.

Op het microniveau van één speler in één branche: ik vestig mijn hoop op het nieuwe, door Citroën zelf revolutionair genoemde veersysteem: vernieuwend, superieur, goed doordacht en toch eenvoudig en betaalbaar, van oudsher de kracht van de Franse industrie. (Denk bijvoorbeeld aan de BIC-balpen en de wegwerpaansteker!) Hopelijk is het zwakke punt, de kwaliteit, eindelijk eens van tevoren overwonnen.

@ Rens:

De DS was dan misschien qua uitvoering en afwerking geen haut de gamme, maar vergeet niet dat het ontwerp zijn tijd ver vooruit was. Alle auto’s van zestig jaar oud die je op de weg ziet, zien er gedateerd en een beetje zielig uit. De DS is nog steeds een koningin. Dat een nieuwe C5 automatisch het topmodel zou zijn omdat er niets beters is, vind ik een verkeerde interpretatie van het begrip: op die manier kun je ook de minst slechte auto van Oezbekistan of Verweggistan een topmodel noemen. Laat ons mondiaal of op z’n minst Groot-Europees denken!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 20 oktober 2016 11:22 PM
  [ # 20 ]

Ik kan de Mercedes-Benz W186 “Adenauer” uit 1951 echt niet zielig noemen.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de DS ook fantastisch mooi, maar zien wij Citroën-liefhebbers hem misschien niet als moderner dan hij werkelijk was, omdat we hem meer met de toen vreselijk achterhaalde Traction Avant vergelijken dan met zijn tijdgenoten van andere merken?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 20 oktober 2016 11:30 PM
  [ # 21 ]

Zijn opvolger uit 1963 is misschien minder sierlijk, maar wel majesteitelijk:

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 21 oktober 2016 09:25 AM
  [ # 22 ]

Ik heb zo’n Mercedes met z’n verticale koplampen altijd heel mooi gevonden, ook de gewone, niet verlengde modellen. De afgebeelde auto oogt inderdaad vorstelijk.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 21 oktober 2016 10:10 AM
  [ # 23 ]

Terug naar Citroën? Wink Mitterrand in 1981.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1871
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 21 oktober 2016 11:21 AM
  [ # 24 ]

Ceremoniewagen voorzien (mijn vader) voor mijn huwelijk (1983) zou een witte CX Limousine(nieuw auto klant) geweest zijn, geweigerd om de krakende deuren.
Onze pa boos natuurlijk.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 21 oktober 2016 11:34 AM
  [ # 25 ]
RensKorevaar schreef:

Terug naar Citroën? Wink Mitterrand in 1981.

Kijk! DIT plaatje schetst op een schitterende manier de situatie van VOOR de drie door mij hierboven beschreven identiteitsproblemen!

Vive la France!! Vive la Republique!!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 21 oktober 2016 01:16 PM
  [ # 26 ]

Hmm, ik denk dat de crisis voor Frankrijk al na de Frans-Duitse oorlog van 1870 begon en sindsdien niet meer is opgehouden…

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 21 oktober 2016 01:21 PM
  [ # 27 ]

Laughing

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 25 oktober 2016 11:18 PM
  [ # 28 ]
Rougefurio schreef:

Een nieuw topmodel graag

...
Bij zijn installatie op 16 mei 2007 defileert Nicolas Sarkozy (2007-2012) over de Champs Elysées in een Peugeot 607 Paladine, een prototype dat nooit in productie is gekomen. Strikt genomen is dit ook geen voiture présidentielle, want Sarkozy had hem slechts te leen gekregen van Peugeot.
...
Privé bezat of bezit hij een C6.
...

En dat laatste waag ik te betwijfelen. Sarkozy laat zich tegenwoordig weliswaar (nog steeds) vervoeren in een C6, maar die is niet van hemzelf, maar van de Franse staat.
Franse ex-presidenten hebben enkele priviliges. Een gratis kantoor en vervoer van staatswege behoren daartoe.
En dat kost de Franse staat jaarlijks zo’n 10 miljoen euro voor de drie nog levende ex-presidenten samen.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 26 oktober 2016 07:52 AM
  [ # 29 ]

Bedankt voor de correctie! Van dat kantoor wist ik, maar dat de heren ook nog eens gratis autorijden niet. Ik vermoed dat dan ook een chauffeur inbegrepen is. Binnenkort kunnen de kosten trouwens een beetje omlaag: Giscard is nu 90, Chirac wordt volgende maand 84…

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 27 oktober 2016 01:35 AM
  [ # 30 ]
Rougefurio schreef:

... Ik vermoed dat dan ook een chauffeur inbegrepen is. ...

Inderdaad, die chauffeur is ook inbegrepen. Evenals lijfwachten. Overigens hebben in Frankrijk zelfs oud-premiers nog allerlei priviliges, waaronder….. auto’s met chauffeur Smile.

https://youtu.be/-aEpl2zXJAk

en, veel leuker:

http://dai.ly/x2i46en

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook