Remprobleem Visa 11 RE Decapotable 1984
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 06 juli 2016 10:58 PM

Ha allemaal.

Mijn 84-er Visa remt slecht. Het rempedaal heeft een grote slag. Aan lucht ligt het niet; het voelt niet sponzig. Met handrem aangetrokken is de slag duidelijk flink korter. Mij lijkt dan dat de remschoenen te ver van de trommel staan. Ze horen zelfstellend te zijn. Ik heb de trommels verwijderd en het zelf-stelmechanisme schoongemaakt. Dit geeft geeft geen verschil. Nou vroeg ik me af of ht aan de remkrachtbegrenzer kan liggen. Die geeft steeds een klappend geluid als je remt. Kan die veroorzaken dat de slag van het pedaal veel groter is? 
Ik weet dat het leeuwendeel van de remkracht van voor komt. Maar voor remt ook slechter als het pedaal een grote slag maakt zegt de garage. En dat klopt ook: op de remmenbank doen ook de voorremmen het veel beter als de handrem (achter) aangetrokken is. Dit hoewel die handrem als bekend op de achterwielen werkt. Wie weet raad?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 07 juli 2016 11:32 PM
  [ # 1 ]

Nieuwe remflexible’s steken, ze zijn hun kracht kwijt en als je remt zwellen ze op als een ballon.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 08 juli 2016 12:51 AM
  [ # 2 ]

Ha Paso,

Dank je voor de tip. Ik zal kijken of ze zwellen. Alleen: ik probeer te begrijpen hoe het kan dat de slag korter wordt als ik eerst de handrem aantrek. Dat zou -als de remslangen oorzaak zijn- dan toch niet uit moeten maken lijkt me(?)

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 08 juli 2016 12:54 AM
  [ # 3 ]

Omdat ze dan achter geen kracht moeten zetten of zoiets denk ik.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 13 juli 2016 12:33 PM
  [ # 4 ]

Je beschreven probleem is niet exemplarisch, ik heb een stuk of 4 11RE’s gehad en die hebben het allemaal.
Ik heb wel eens gedacht om remzuigertjes met kleinere diameter (orig. 22) te monteren.

Alle Visa’s hadden keurige hoofdremcylinders en remslangen, en toch is het zoals omschreven….

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 13 juli 2016 09:00 PM
  [ # 5 ]

Misschien kan het nog (iets) beter worden door de stelmoeren van de handremkabels wat verder op te draaien?

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 13 juli 2016 09:25 PM
  [ # 6 ]

Mogelijk…
Ik heb trouwens ook 2 stuks 11E gehad, zonder rembekrachtiger en remdrukregelaar maar verder 100% identiek systeem en die remmen zonder die maffe lange vrije slag
(de 11E & Club & Special hebben een remkrachtverdeler, zonder stangetjes, misschien de moeite waard om zo’n ding er eens tussen te beunen als de remdrukregelaar er mee kapt)

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
p104mi16
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 10-10-2006

Gepost: 17 juli 2016 09:16 AM
  [ # 7 ]

Ik herken dat probleem, bij mijn auto is dat ook zo, alleen niet zo erg. Als ik de handrem aantrekt ben ik ook de lange slag kwijt en remt ze een stuk beter. Het is volgens mij ook door dat het zelfstellend mechanisme niet naar behoren functioneert. Bij mij is alles bijna nieuw, vreemd he!
Als er geen richel in de trommel zit kan je proberen handmatig de schoenen wat strakker stellen.
Je hebt niet per ongeluk de remcilinders vervangen en verkeerde exemplaren gemonteerd? Sommige uitvoeringen zijn wat minder groot en komen de zadeltjes vrij van de schoenen te staan.
Ik ga er vanuit dat dit niet het geval is maar vraag het voor de zekerheid toch😉
Of de remkracht verdeler de schuldige kan zij….ik denk het niet, als daar iets mis mee is is dat omdat die vast gaat zitten en zijn werk in zijn geheel niet meer doet. Een langere slag zal deze niet veroorzaken (denk ik…)
Ik zou beginnen met het strakker stellen van de schoenen.

Succes

GrR

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 juli 2016 10:44 AM
  [ # 8 ]

Ik denk dat je speling hebt op het mechanisme van de handrem: Als je remt drukt de hydraulische cilinder eerst de speling van de handrem weg en dan rem je. Handrem aangetrokken is de speling al weg. Haal er maar een trommel af en bekijk het mechanisme als je de handrem zachtjes aantrekt. 
Als het je rembekrachtiging is zie ik niet hoe de handrem een verschil kan maken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook