Probleem: dashboardlampjes branden niet, auto wil niet aanslaan, lampen branden
albert909
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-03-2015

Gepost: 08 juli 2016 08:54 PM

Probleem: auto wil niet starten, geen dashboardlampjes branden.
Betreft: Xsara N2 2004 19D Break
Geachte leden. Twee maand terug een Xsara gekocht met lekkende krukaskeering en versleten koppeling. Alles vervangen waarna de auto reed als een zonnetje. Vanmiddag een probleem ontstaan. Mijn radio deed het niet meer. De zekering was goed dus wellicht een stekker losgeschoten. Tijdens demontage maakt ik kortsluiting en de zekering brandde door. De auto stond op contact. De ruitenwissers gingen op interval en de lampen gingen aan. Alle lampjes gingen uit op het dashboard. De auto van het contact gezet, zekering vervangen en weer op contact. Geen enkel lampje brandde op het dashboard, de voor en achterlampen branden weer (ondanks dat ik ze niet aan heb gezet). De ruitenwissers draaiden een paar keer en bleven stilstaan. Starten wil wel maar slaat niet aan. Ook de afstandsbediening op de deuren werkt niet meer. Alles zekeringen gecontroleerd, geen defecte aangetroffen. Ook bij de auto van contact wordt er stroom getrokken van de accu. Sleutel ingelezen maar geen resultaat. Op het dashboard brand NIETS.
In welke richting moet ik dit probleem zoeken? Ik hoop dat er iemand is die mij de juiste kant op kan sturen of wat ik nu moet doen.
Bij voorbaat dank.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 08 juli 2016 09:14 PM
  [ # 1 ]

was het de orginele radio???
natuurlijk niet zo slim om met contact aan, aan de eectronica te gaan zitten,
in de motorkap, zit een zekeingkast, achter de accu, dit is de bsi, deze regeld de electronica, aan de onderkant ervan zitten de hoofd zekeringen, aan zijkant de twee clips indrukken, dan kan je de bsi omhog draaien. check deze dan eerst,
kan ook zijn dat de hele bsi is overleden, op sloop dan een andere zoeken, plm 25 euro.
als je hem vervangt, auto stroomloos maken, en zeker niet je sleutel in contact laten zitten, je kan ook even eerst een reset doen, dus spaning eraf, (controleer zekeringen) accu erop, en dan contact weer aan,

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 08 juli 2016 09:21 PM
  [ # 2 ]

als het goed is heb jij deze, op de voorgrond zie je de hoofd zekeringen, je ziet ze niet omdat de behuizing er omheen zit

Afbeelding Bijlagen
bsi.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
albert909
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-03-2015

Gepost: 08 juli 2016 09:44 PM
  [ # 3 ]

De hoofdzekeringen gecontroleerd, die zijn allemaal goed. Was niet de originele radio, zat er in bij aankoop. Die BSI vervangen kan maar die heeft van zichzelf geen electronica toch? Alleen plastic en een paar verbindingen, wat kan daar kapot aan gaan?

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 08 juli 2016 10:31 PM
  [ # 4 ]

De BSI regelt ongeveer alle secundaire functies in je auto, dus die heeft zeker wel elektronica. Dit is een zeer gevoelig onderdeel die zeer snel kapot gaat. Bij nieuwere Citroën/Peugeot modellen dus extra voorzichtig zijn met het sleutelen aan elektronische componenten. Want niet alleen de zekering kan klappen, heel te BSI kan van slag raken.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 08 juli 2016 10:41 PM
  [ # 5 ]

Alleen plastic en een paar verbindingen, wat kan daar kapot aan gaan?

nou dat plastic, is dus echt niet zo, feitelijk is dit gewoon een grote relais, zoals we dat vroeger kende, alleen toen had je 8 van die blokjes, (nu zit er een printplaat in met ????)
had bv bij mijn xsara dat de wissers het niet meer deden, deze vervangen, en het werkte weer, jij bent nog in gedachten van zo,n oude buisen radio, waar alles groot is,

dit blok regeld alle assersoires in je auto,en de startmotor,  de andere onder je dachbord de motor en zijn compenenten. deze heeft ook zekeringen,

neem wel aan dat je de radio hebt afgekopeld? want die zit waarschijnlijk verkeert aangesloten. gewoon over de bsi.

Profiel  
 
albert909
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-03-2015

Gepost: 09 juli 2016 12:19 AM
  [ # 6 ]

Ik haal morgen een BSI van de sloop. Zal je adviezen opvolgen en resultaat hier vermelden. Voor nu, bedankt!

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 09 juli 2016 01:06 AM
  [ # 7 ]

als de nieuwe bsi is geplaatst, contact om, en even wachten, dan pas starten. de bsi moet eerst alle gegevens verwerken.

Profiel  
 
albert909
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-03-2015

Gepost: 10 juli 2016 11:14 PM
  [ # 8 ]

Van de sloop een BSI gehaald (10 euro). Gemonteerd maar geen verbetering. De oude er weer op gezet. Mijn kameraad, eigenwijs als ie is, gaf niet op en wilde de relais achter de zekeringkast in de auto nader bekijken. Wat bleek? Achter de zekeringkast zitten nog 5 zekeringen waarvan er eentje was doorgebrand. Die vervangen en voila: de auto deed het weer!

Die 5tal zekeringen staan niet vermeld in het boekje wat bij de auto hoort. Die zitten stiekem verstopt!
Er zijn wel tweetal zaken die aandacht vragen: de rechterruit wil niet meer omlaag, als je de auto op contact zet dan gaan de lampjes op het dashboard na een paar seconden uit, de auto start er wel om (dit was eerder niet het geval). Aangezien ik naar de Oekraine wil over twee week moet dit wel opgelost zijn. Ik vermeld of het met de andere BSI is opgelost.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 10 juli 2016 11:37 PM
  [ # 9 ]

dat schreef ik toch, dat in die andere bsi, onder je dachbord ook zekeringen zitten,
meschien de boel in zijn geheel ressetten, op de engelse site staat hoe dit moet, met googelen vind je hem ook wel denk ik.

Profiel  
 
albert909
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-03-2015

Gepost: 11 juli 2016 11:14 PM
  [ # 10 ]

Mijn excuus dan maar,ik heb dat niet uit je verhaal opgemaakt. Mij is wel opgevallen dat de lampjes op het dashboard net zo lang branden als voorgloeien duurd Smile. En de voorgloeispiraal is niet zichtbaar op het dashboard. Net of het is omgedraaid. Ik zal gaan zoeken hoe te resetten.

Profiel  
 
albert909
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-03-2015

Gepost: 11 juli 2016 11:16 PM
  [ # 11 ]
Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook