1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
motorblok, carterpan, aluminiumschaafsel en de distributieriem
staalfamily
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 15-04-2013

Gepost: 10 juli 2016 01:53 PM

Hallo allemaal,

Ik wil graag de volgende situatie met jullie delen, om te kijken of er nog “hoop” is voor mijn Citroen C4 Grand Picasso en om te horen of jullie denken dat mijn garage de juiste diagnose stelt. Alle opmerkingen en hulp zijn erg welkom.

Even wat achtergrond: C4 Grand Picasso uit 2007, 241000 op de teller, 1.6 HDI diesel, handgeschakeld. Rij door de weeks stukjes van 7-15 km naar werk en winkels, maar elk weekend wel 300 km op de snelweg.

Eerst het acute probleem:
Ongeveer een week geleden sloeg mijn motor af. Opnieuw starten lukte niet. Na een paar minuten en enkele malen proberen toch weer wel en terug naar huis gereden. Een uurtje later nog eens geprobeerd te starten. Lukte vlot, maar wel melding op display: STOP - lage oliedruk. Garage gebeld en daarheen gesleept. Een dag later kwam de uitslag van de garage. Ze hadden niet kunnen ontdekken wat het was, dus hadden ze eerst de basistaken uitgevoerd die iets zouden kunnen verhelpen, namelijk olie vervangen, oliefilter vervangen. Carterpan controleren en eventueel schoonmaken. (Even tussendoor: ik heb op zich vertrouwen in mijn garage, en heb zelf GEEN enkele verstand van motortechniek) Deze werkzaamheden waren dus gelukt, maar…. er was een probleem. Ze hebben namelijk aluminium/ijzer-schaafsel in de carterpan ontdekt, wat daar dus niet hoort. Ik heb uitgeprinte foto’s gezien waarop het te zien is. Dit duidt volgens hen op slijtage in het motorblok. Ze hebben de auto dus eerst aan mij teruggegeven, met motor die stabiel draait en ook geen gekke geluiden ofzo maakt, maar volgens de garage heeft hij in de garage erg rauw gelopen en tikkende geluiden gemaakt (iets met de kleppen of zuigers ofzo) en is dat na een “motor-spoel-goedje” te gebruiken weer verholpen.

Nu zegt de garage: de motor slijt, daar is niets meer aan te doen, hij kan nog een dag lopen, een maand of een half jaar, daar kunnen we niets over zeggen, maar hij gaat een keer kapot. Als ik geen andere auto wil, dan moet ik dus het motorblok laten vervangen (repareren kan blijkbaar niet) en de prijzen die zij mij geven zijn: 9000 - nieuwe motor, 6000 - gereviseerde motor, 4400 - sloopmotor, inclusief 2200 euro voor uurloon (en dat is dan 3 dagen werk, zeggen ze).

Ik ben dus ENORM geschrokken van deze kosten, heb het geld eigenlijk ook niet nu, maar rij nu dus rond in een auto die voor mijn gevoel elk moment kan stoppen en dan heb ik niks.

Mijn eerste twee vragen aan jullie zijn:
- is de diagnose correct, slijt er iets in de motor en zo ja, hebben jullie enig idee hoe lang ik dan nog kan rijden?
- is het inderdaad zo dat er geen slijtende onderdelen in de motor te vervangen zijn, dat ik een ander motorblok moet, en zijn de prijzen die zij mij geven correct?

Daarnaast heb ik nog een ander verhaal, wat wellicht te maken heeft met het voorgaande.
Al jaren gaf mijn auto bij stationair draaien een “tsjilpje” van ongeveer 1 geluidje per seconde. Moeilijk aan te geven hoe het klonk, maar mijn garagist noemde het een tsilpje, een kort, licht piepend, maar niet echt schril geluidje. Mijn garagist dacht dat het wel eens bij de distributieriem vandaan kon komen.
Nu heb ik ongeveer een maand geleden mijn distributieriem laten vervangen. (ja ja, recentelijk dus nog 1400 euro kosten gemaakt voor banden, distributieriem en remblok, en nu dit…)
Na het vervangen van de riem is het geluidje inderdaad weg. Nu vraag ik mij af: zou het schaafsel in de carterpan ook kunnen zijn van a) mogelijk schaven van de distributieriem, wat dat geluidje maakte, b) zou het losgekomen kunnen zijn bij het vervangen van de riem of c) van schuren van de nieuwe distributieriem.
Kortgezegd: moet het aluminiumschaafsel in de carterpan echt komen van interne slijtage van de motor, of kan het ook met b.v. de distributieriem te maken hebben?

Nogmaals, ik heb GEEN verstand van motortechniek, dus als dit een domme vraag is, dan alvast excuses.

Is er iemand die mij tips kan geven? Zijn er nog dingen die ik kan laten uitzoeken? Zijn de opmerkingen en antwoorden van mijn garage correct? Ik hoor het graag van jullie!

Groet,
Ronald

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 10 juli 2016 07:39 PM
  [ # 1 ]

Ik ben ook niet echt een expert, maar de distributieriem zit aan de buitenkant van het blok, het lijkt me sterk dat dan juist aan de binnenkant van de motor slijpsel ontstaat door schuren of verkeerde montage van de riem.
Lage oliedruk kan wel snelle slijtage veroorzaken.
Hoe dat komt is een tweede…

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 10 juli 2016 10:19 PM
  [ # 2 ]

Even zomaar een gedachte:
Wat misschien wel zou kunnen is dat de riem toch niet helemaal goed is gemonteerd (riemspanning?)of op één of andere manier is gaan aanlopen.
Misschien is de riem daardoor een tandje verschoven.
Inspuitmoment klopt dan niet meer en de motor slaat af.
Waarom ie dan af en toe wel liep snap ik niet helemaal.
Wel dat ie rauw loopt en tikkende geluiden maakt.
De kleppen kunnen net de zuiger raken en dat kan dan weer het slijpsel verklaren.
Maar meestal slaan de kleppen krom en dan blijft ie slecht lopen totdat de cilinderkop gereviseerd is.
De garage moet dat wel kunnen zien…

Het verhaal is dus niet waterdicht.
Er blijven nog vragen over:
Waarom slaat de motor af en slaat even later weer aan?
Waarom de lage oliedruk?
Waarom is het probleem min of meer vanzelf opgelost zonder ingrijpende reparaties?
Ik ben benieuwd of je er ooit achter komt…

Een goede sloopmotor is misschien nog wel het slimste.
De bestaande motor reviseren is denk ik duurder.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 juli 2016 11:54 PM
  [ # 3 ]

Kan zomaar de turbo zijn maar eenders hoe schaafsel is echt niet gezond, zure centen die distributieriem, dat is nu weggegooid geld of je moest de gok wagen een andere Turbo te steken, revisie turbo koop je al voor een 3-400€ btw in, niet geplaatst.
Een deftige ruilmotor vind je voor minder http://link.marktplaats.nl/m1063178269 1800€ en dan heb ik nog niet lang gezocht. Een revisie kost ook maar een 3000€

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 juli 2016 11:49 AM
  [ # 4 ]

Als je meer hulp wil zou het erg helpen als je die foto’s van wat er in de carterpan zat hier eens kunt plaatsen. Als je garage het niet echt weet zou dat voor hen ook hulp zijn.
Het maakt nogal wat uit of je ijzerslijpsel of aluminium deeltjes vindt, en dat kun je met een magneet snel uitvinden.
Wat we ook graag willen weten:
Ken je de hele onderhoudshistorie van de auto? Om de hoeveel werd de olie ververst. 
Wat was het olieverbruik voor het probleem. Controleer je de oliestand wel eens. ( met de peilstok !). Ik weet dat veel mensen dit niet meer doen, maar voor een motor die ruim 200.000 gelopen heeft is dat geen slechte gewoonte.
Welke olie zat erin ?
Aangezien de motor “gespoeld” is willen we natuurlijk graag weten waarmee en waartegen/waarom.
Een van de veel voorkomende problemen met de 1.6 HDI is “carbon buildup” d.w.z. het voorkomen van roetdeeltjes in de olie. Dat koekt dan aan en voorkomt een goede smering. Dat kan dan weer leiden tot een gebrek aan olie druk, vooral als je smeerintervallen groot zijn en je nauwelijks controleert of je olie verbruikt.
Vraag dus eens aan de garage of de olie “erg vuil” was ivm carbon buildup.

Over het tikkende geluid en onregelmatig lopen: Ik denk dat dit een gebrek aan smering was van de hydraulische klepstoters: Je hebt zonder olie gezeten, dan zijn de oliekanalen leeg en duurt het even voordat er weer overal smeerolie is. Als die klepstoters geen olie krijgen is de klepspeling te groot, waardoor de motor slecht loopt em je een sterk tikkend geluid hoort:  Als er weer voldoende oliedruk is in de klepstoters is het weg. Als je motor nu goed loopt is er zeer waarschijnlijk geen schade opgetreden. Je garage zou dat moeten weten.

Over het tsjilpen: Als dit verholpen is nadat de distributie riem is vervangen was het waarschijnlijk een van de rollen waarover die de riem loopt of de spanrol: Ik zie niet 1-2-3 de relatie met je huidige probleem. Die riem zit “buiten” aan de motor, niet in het gedeelte waar de olie komt.

Gaat je motor een keer stuk?  Ja, maar dat kan toch nog heel lang duren….We weten namelijk niet waar het slijpsel vandaan komt.. 
Je zou eens een compressie test kunnen laten doen om te weten hoe de motor er voor staat, maar dat heeft alleen zin als het gedaan wordt door iemand die specifiek de 1.6 HDI kent en weet wat je zou moeten meten.
De prijzen die je noemt zijn voor een dealer correct lijkt me zo: het is inclusief werkuren, en die 3 dagen werk zijn ook een aanzienlijke kostenpost. Jij bent niet de persoon die zelf een blok op marktplaats gaat kopen en dat erin “lepelt”. Je wilt ook een beetje zekerheid als je zoveel geld uitgeeft ! Vergeet niet of dat incl BTW of excl BTW is, dat scheelt nog een slok op een borrel.

Tegen de carbon buildup zou je de motor een keer kunnen laten ” carbon cleanen”.

Misschien dat je een naar een andere goede citroen garage kan gaan voor een “second opinion” ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 11 juli 2016 05:03 PM
  [ # 5 ]

Het verhaal van te weinig olie kwam ook als eerste bij mij op, maar de garage had dat bij aftappen wel kunnen opmerken.
Als de motor vastloopt door te weinig olie (want een andere reden van dat afslaan zou ik niet weten bij oliegebrek) dan zou er eerst wel een lampje zijn gaan branden.
En de startmotor krijgt de motor dan denk ik ook niet meer rond…

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 juli 2016 06:58 PM
  [ # 6 ]

Als de garage de olie aftapt gaat dat in een bak, daar zit geen meethoeveelheid in, dat loopt meestal wel door een “gaas filter” in een bak, dus de deeltjes zien ze wel. . Ik heb geen grenzenloos vertrouwen in garages voor wat dat betreft, speciaal niet als ze eerst olie vervangen/filters etc en dan nog aan diagnose willen doen.. Maar ik ben er niet bijgeweest. 
Als je geen olie in de hydraulische klepstoters pompt stopt je motor ermee, zeker als je vermogen nodig hebt. Als je wacht, doorstart en er komt weer olie in werkt het weer. Je kan zo’n diesel ook niet echt verzuipen…
Vastlopen lijkt me niet logisch: Als je motor vastloopt doordat hij te heet wordt en je koelt hem af dan loopt hij wel weer, maar niet meer echt mooi. En zo’n Diesel is best wel gevoelig voor verlies aan compressie en vastgelopen zuigers, en daarnaast worden diesels minder heet, zelfs turbo-diesels..  Maar met een goede compressietest vindt je dat wel uit.
Als je kleppen de zuigers raken of iets anders gaat er echt wat krom, daar komt weinig slijpsel van, en als je een stuk uit de zuiger slaat dan heb je geen compressie over, dat merk je echt wel.  Bij zo’n HDI zit de timing van de pomp niet op de distributie-riem, dat doet de ECU op basis van de BDP sensor. 
Die mededeling “Stop lage oliedruk” krijg je ook als het te lang duurt bij het starten voordat er oliedruk opgebouwd wordt.
Hans:  Voor de rest weten we nog te weinig denk ik zo, maar alle ideeen zijn welkom in dit geval. ..

Vraag extra voor Staalfamily: Heeft de dealer de auto uitgelezen met de Diagbox/Lexia etc? Zo ja, wat gevonden: Als je motor zo stopt krijg je denk ik wel meer dan een paar foutmeldingen..

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
staalfamily
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 15-04-2013

Gepost: 12 juli 2016 10:44 AM
  [ # 7 ]

Beste allemaal,
HEEL ERG BEDANKT voor het meedenken, al zeggen veel technische termen mij niks, helaas!

Ik zou nu graag het volgende aan jullie willen voorleggen. Ik denk dat ik 2 opties heb:
- de auto verder laten nakijken en alles checken, in de hoop dat als alles open ligt ze zien wat er aan de hand is en dan eventueel onderdelen vervangen e.d.
- meteen maar de motor en turbo vervangen, in de hoop dat ik dan eerst van alles verlost ben.

Denken jullie dat de 2e optie inderdaad zou kunnen leiden tot oplossing van het probleem?
Via Auto-onderdelen Made is mij een revisiemotor+turbo+inbouw aangeboden voor 3500 euro, incl.
Dit is dus een motor zonder aanbouwdelen zoals dieselpomp en verstuivers, en de prijs is inclusief inruil van de oude motor.
Iemand ervaring met dit bedrijf? Is dit een mogelijkheid? Of is de kans groot dat er in allerlei andere onderdelen “onder de kap” ook problemen zijn…?

Daar ik over 2 weken naar Engeland op vakantie ga (zou gaan?) moet ik hier denk ik niet meer nog 2000km mee rijden? Dan zou de optie van de revisie motor een optie voor mij zijn…

Doen?

Groet,
Ronald

Profiel  
 
staalfamily
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 15-04-2013

Gepost: 12 juli 2016 10:50 AM
  [ # 8 ]

@ Citroensmgz: wat is dan het verschil tussen ijzer of aluminiumslijpsel in dit geheel? Welke is slechter of beter en waarom?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 12 juli 2016 02:41 PM
  [ # 9 ]

Ik denk dat je aan de hand van het slijpsel aanwijzingen van de probleemplek kan krijgen.
Het is allebei niet goed.

@ Citroensmgz:
Ik bedoelde eigenlijk dat de garage wel kan zien of er 0,5L of 5L uit de aftapplug stroomt…

De reis naar Engeland is wel wat riskant als je de oorzaak van het probleem niet weet.
In ieder geval wel een reisverzekering met vervangend vervoer afsluiten…

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 juli 2016 11:58 PM
  [ # 10 ]

Ronald:
Wat je vraagt is een afstandsdiagnose van de dokter, zonder dat je meer informatie kunt vertrekken: Dat lijdt vaak tot misdiagnose houd daar rekening mee. ( Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik het medische voorbeeld omdat de meeste mensen dat beter begrijpen, ik vel geen oordeel over medische diagnoses en doktoren en ik heb veel respect voor doktoren die daar dagelijks mee bezig zijn!). Om het maar even heel gechargeerd te zeggen: Je komt op mij over als iemand met een hartprobleem die vraagt of ie niet even vlug voor de vakantie nog een pacemaker zal laten plaatsen door een leverancier van pacemakers…

Als je aluminium schaafsel vindt is dat vaak omdat er een harder metalen deel tegen een stuk aluminium loopt. Je kunt pas zien of dat ernstig is als je weet waar het gebeurt is in de motor en of een reparatie voorkomt dat het weer gebeurt, staal/ijzer deeltjes komen na lange tijd nogal eens voor als je cilinderbusslijtage hebt, maar kunnen ook een andere oorzaak hebben en zijn volgens mij vaak ernstiger schades.

Je wilt advies over welke optie het beste is? Wat is wijsheid in deze als je zelf al beslist hebt dat er maar 2 opties zijn zonder technische kennis van zaken.
- je denkt veel te gemakkelijk over alles open halen en een diagnose: Je zou de motor compleet moeten demonteren om de oorzaak van je probleem te vinden, maar dat is kostbaar, het is niet zeker dat je precies vindt wat er fout ging ( dat is alleen gemakkelijk als het echt kapot is, maar dan loopt je motor niet meer) en dan is er nog niets gerepareerd.
Daarom dat wij (  en ik in het bijzonder) meer informatie wil over wat er al aan diagnose gesteld is.

- Ik heb even gekeken wat “Made” een revisie motor noemt: Cilinder honen, nieuwe zuigerveren, kop nakijken/vlakken nieuwe lagerschalen, nieuwe pakkingen keerringen. Turbo revisie is controle en lagers. Ik noem dat geen revisie motor maar een “geinspecteerde” motor met vervangen van de slijtage delen. Dat hoeft niet slecht te zijn, want als alles nog goed was in de motor zal dat heel goed werken en je weet zo zeker wat er in je auto gaat. Ik heb geen ervaring met dit bedrijf. Als je dat wil vergelijken met je dealer een tweedehands motor laten inbouwen ben je bij “made” beter uit lijkt me zo.

Je vraagt dus advies om 3500 euro uit te geven omdat je over 2 weken op vakantie wil met je auto: Het beste wat ik kan zeggen is “baat het niet, dan schaadt het niet”.
Ik heb even verder gekeken: Je hebt deze C4 blijkbaar in april 2013 tweedehands gekocht, en er zijn toen als 3 waarschuwingen geven dat een 1.6 HDI gevoelig is voor het regelmatig verversen van de olie. Nu we vragen of en hoe dat gebeurt zou je dat misschien toch kunnen vertellen. 

Ik zou gaan voor de goede reisverzekering met vervangende auto… goed advies van H@ns !

Hans: Inderdaad 0.5 of 5 liter zouden ze toch moeten kunnen zien dat valt wel op, zelfs als het wegloopt, want ze doen dat vaker.  Ik zou het normaal vinden als het weinig was dat ze iets gezegd hadden.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
staalfamily
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 15-04-2013

Gepost: 14 juli 2016 02:22 PM
  [ # 11 ]

Allen bedankt. Ik denk toch níet dat het openhalen van de motor een gemakkelijke klus is, hoor. Ik verwacht wel dat dat lang gaat duren, diagnoses stellen en dan nog niets gerepareerd. Omdat 3500 euro toch altijd nog goedkoper is dan een goede 2e handse “nieuwe” auto, en de rest van mijn C4 altijd probleemloos heeft gereden, heb ik besloten voor die optie te gaan. Ik ga vanmiddag een afspraak maken en hou jullie op de hoogte, zodat de ervaringen met dit bedrijf weer voor anderen ter informatie mogen dienen.

Wat de olieverversing betreft: de auto is de afgelopen 3 jaar bij een vaste Citroen-garage in onderhoud geweest en heeft elke 20.000 km zijn beurten gehad. Dat is alles wat ik over de olie en aanverwante zaken zoals filters e.d. kan zeggen: volgens schema vervangen! Als leek ga ik er van uit dat dat goed moet zijn, als je het bij een merk-garage / tevens dealer, laat doen. Toch?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 juli 2016 05:10 PM
  [ # 12 ]

Maar olie peilen tussendoor heb je toch wel zelf gedaan?

Profiel  
 
staalfamily
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 15-04-2013

Gepost: 14 juli 2016 06:04 PM
  [ # 13 ]

niet vaak. Als ik de motor start heb ik nooit anders dan de melding “Oil OK” gekregen.
Ik zal wel naief zijn, denk ik?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 juli 2016 06:10 PM
  [ # 14 ]

Nou, we gaan er maar vanuit dat dat instrument wel betrouwbaar is…
Kan natuurlijk nooit kwaad om ook eens met een peilstok te kijken, maar ik denk dat we een laag oliepeil toch wel kunnen uitsluiten…

Profiel  
 
martekie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 24-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 15 juli 2016 12:24 AM
  [ # 15 ]

Het Tsjilpje in de motor herken ik van mijn Ex…..C5 Hdi 1.6

Gekocht bij 180.000 en vrolijk getsjilpt tot 305000 (inruil) Soort krekel/vogeltje alleen hoorbaar bij stationair toerental. “producteigenschap” die bij mij tot geen problemen heeft geleid….

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook