Achterdeur hangt te hoog
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 16 juli 2016 07:19 PM

Sinds kort heb ik een mooie type 1 V6 Exclusive. Ik kom hem binnenkort voorstellen! Smile

Er moest wel een nieuwe achterdeur in, in verband met slecht herstelde schade aan de deur. Dus heb ik een nette achterdeur gekocht en vandaag er in gehangen.
Nu blijkt de deur van achteren te hoog te hangen. De slotvanger moest ik in de hoogste positie zetten, maar nog steeds valt hij er niet mooi in. En aan de vouw in de zijkant van de auto zie je dat de deur te hoog hangt. De vouw in het achterscherm loopt lager dan de vouw in de deur.

Aan de scharnieren valt echter niets af te stellen. De scharnieren passen netjes en de voorzijde van de deur zit op de juiste hoogte.

Waar ligt dit aan? Zijn dit exemplarische afwijkingen?
En wat is er eventueel aan te doen?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 16 juli 2016 09:20 PM
  [ # 1 ]

Ik heb net fff gekeken naar m’n eigen xantia. De oplossing: pak een houten balkje, open de achterdeur,houd dit balkje tegen de onderste schanier en geef (op dit balkje) een klap met een moker.
Kijk nu of de deur er wel goed inhangt. Zo niet, dan geef je weer een klap enz…..
Na iedere klap fff controleren.

Succes

P.s. bij mij zitten alle deuren er mooi in. waarbij me opviel dat het schanier aan de onderkant
ver naar achteren staat. Blijkbaar werden de deuren in de fabriek ook op deze (of dergelijke
manier) afgesteld/afgehangen.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 17 juli 2016 12:10 PM
  [ # 2 ]

Ik heb dit vanochtend geprobeerd, met een flinke moker en heb echt rake klappen uitgedeeld op het onderste scharnier. Maar daarmee komt er helaas geen beweging in.
Daarna ben ik met min volle gewicht aan de achterkant van de deur gaan hangen en dat heeft het ietsje beter gemaakt. Maar hij is er nog lang niet.

Zijn er nog andere ideeën?
Ik dacht zelf misschien de bus (dus het deel dat aan de B-stijl vast zit) van het bovenste scharnier iets uitboren. Maar als ik de deur aan de achterkant een halve centimeter wil laten zakken, dan moet ik die bus zeker 2 mm uitboren. En dan zit je met een scharnier met speling…

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 juli 2016 12:36 PM
  [ # 3 ]

Oke, dan maar “the hard way”: verwijder de achterdeur en sla met een moker op de scharnier (op de B-stijl) richting de A-stijl. Dit moet zeker lukken. Je kan er nu immers goed bij.
Desnoods een moker met een langere steel (kracht = massa x arm).
Anders kom je maar fffff naar Sneek dan doe ik het wel voor je: ik weet uit ervaring dat sommige bedoelen met “flinke klappen gegeven” een paar tikken hebben gegeven en dat maakt een wereld van verschil.
Het is immers niet voor niets dat schadeherstellers bij het richten van een deur o.i.d. tegen u zeggen “pakt u maar fff een bakje koffie” hetgeen betekend: niet geschikt voor gevoelige kijkers !!!

Als je dat niet aandurft i.v.m. dosering kun je ook een grote bahco of pijptang erop zetten en dan een stevige buis opzetten ter verlenging van de arm.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 17 juli 2016 12:52 PM
  [ # 4 ]

naar mijn idee wordt er gewoon een richtijzer voor gebruikt, bv bij Picasso zit er een gat in het schanier, waar staf door heen gaat, de schanieren zullen ook wel van, zo genoemde pisbak ijzer zijn gemaakt, anders trek je het plaatwerk om.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook