Betrouwbaarheid waterpomp aandrijving C4 B7 EP6 motor 150.000km
snah1954
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 06-10-2005

Gepost: 17 juli 2016 10:52 AM

De motor temperatuur was te hoog opgelopen.
Ik verdacht als eerste de waterpomp aandrijving.
Het aandrijfwiel op de pomp en de multirib snaar heb ik vervangen om meer grip op het koppelwiel/tussenwiel te krijgen.
Het vervelende is dat je de waterpomp ziet draaien maar niet kunt meten of zien wat er gebeurd tijdens de rit.
Achteraf (na vervanging van de koppakking waar niets aan te zien was) heeft hoogst waarschijnlijk de mechanische overbrenging van de veerdruk van het koppelwiel het probleem veroorzaakt “slippen van de waterpomp aandrijving”
Zijn er meer gevallen bekend?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 17 juli 2016 01:05 PM
  [ # 1 ]

naar mijn weten, sneuvelt een kopaking niet omdat de pomp niet werkt, alleen gaat de motor dan koken. of je moet er echt mee door blijven rijden,
normalite sneuveld de koppaking omdat het niveau te laag is, het karton verbrand dan, en zo is er geen afdichting meer.
heeft deze motor eigenlijk nog losse cilinder bussen?
was de pomp overigens wel vervangen samen met de disterebutie.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 17 juli 2016 01:24 PM
  [ # 2 ]

Wat is dat voor motor?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
snah1954
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 06-10-2005

Gepost: 18 juli 2016 09:43 PM
  [ # 3 ]

een 1.6 120 Vti LPG

Profiel  
 
snah1954
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 06-10-2005

Gepost: 18 juli 2016 09:56 PM
  [ # 4 ]
beremans schreef:

naar mijn weten, sneuvelt een kopaking niet omdat de pomp niet werkt, alleen gaat de motor dan koken. of je moet er echt mee door blijven rijden,
normalite sneuveld de koppaking omdat het niveau te laag is, het karton verbrand dan, en zo is er geen afdichting meer.
heeft deze motor eigenlijk nog losse cilinder bussen?
was de pomp overigens wel vervangen samen met de disterebutie.

Deze motor heeft geen losse cilinderbussen en ook heeft de pomp niets met de distributie te maken. Als je karton gebruikt als pakking heb je waarschijnlijk de verpakking gebruikt.  nono Als je niet weet hoe het zit, waarom meen je dan te moeten reageren? Draag je op deze manier bij aan de vraag die ik stel? type

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 18 juli 2016 09:57 PM
  [ # 5 ]

Er zijn waterpompen met een schoep van plastic. Die schoep verslijt en dan heb je veel minder opbrengst. Ik weet alleen niet uit mijn hoofd of jouw motor wellicht zo’n waterpomp heeft.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
snah1954
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 06-10-2005

Gepost: 18 juli 2016 10:03 PM
  [ # 6 ]

Neen, het lag niet aan de waaier…preventief heb ik wel de pomp vervangen maar aan de schoep was absoluut geen slijtage. (bij 150000km)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook