2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Ervaringen met turbo op LPG?
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 oktober 2016 06:05 PM
  [ # 16 ]

Ik denk zo maar de kosten van een CX op LPG, waarvoor je het hele jaar de volle mep MRB mag betalen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
willemvreeland
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 06-01-2007

- CX GTi Turbo VEMS
- ID/DS 23 IE M VEMS
Gepost: 11 oktober 2016 06:04 PM
  [ # 17 ]

precies.
Nu is door wijziging van het wagenpark het aantal kilometers met de CX al behoorlijk gezakt, met volle mep MRB voor LPG wordt dan iets te veel van het goede.

Willemvreeland

lid van de Citroen ID/DS Club Nederland. http://www.citroeniddsclub.nl

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6063
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 11 oktober 2016 08:29 PM
  [ # 18 ]

Ik kan me zo voorstellen dat een GTi T met Vialle LPi systeem het gewoon goed zou moeten doen. Zonder verder al te veel poespas.
En een Vogels/Landi/andere AEB variant met goede injectoren (Hana Gold bijvoorbeeld) zou ook prima moeten kunnen.

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 11 oktober 2016 11:13 PM
  [ # 19 ]

In mijn geval gaat het om een bouwjaar van 1976, 40 jaar inmiddels… Maar is daar wel een type goedkeuring voor wanneer je er turbo in bouwt?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 oktober 2016 11:43 AM
  [ # 20 ]

Turbo’s zijn er vanaf 1984, dat is dan al breedspoor, jij hebt een smalspoor. Dat is wel een verschil. Je weet nu dat een Turbo op LPG kan, maar je moet een “modern” motormanagement systeem met goede spullen hebben en dan nog is het afstellen niet makkelijk.
Ook is de vermogenstoename boven de 20 %: Dan moet je naar de RDW voor testen. Daar is al veel over geschreven.
Misschien kan je beter een 25 GTI blok nemen met LPG, blijf je onder de 20%. Eventueel kun je compressieverhoudign verhogen , goed voor de LPG, paar procent extra vermogen als bonus, maar dat gaat ook alleen goed met een motor management systeem.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 08 januari 2017 12:08 PM
  [ # 21 ]

Beetje laat, maar dat verhaal van 20% vermogenstoename is echt hele oude wetgeving,. Het is inmiddels al een hele tijd veranderd. Als je niets verandert aan de gewichtsverdeling of constructie van de auto is vermogen geen factor. Enige dat het geval kan zijn is dat het RDW eist dat je iets overlegt waaruit het nieuwe vermogen blijkt. Logisch ook, want vermogen heeft geen effect op bijvoorbeeld de remweg of het stuurgedrag. Je kan ook met je standaard motor teveel gas geven in de bocht, aan dat feit verandert niets door vermogenstoename.

Een CX van 1300kg met 100pk die 100km/h rijdt staat precies even snel stil als een CX van 1300kg met 1000pk die 100 km/h rijdt. Vermogen is geen factor in de berekening van bijvoorbeeld remweg. Omstandigheden waar het wel van invloed is zit altijd een bestuurder en dus de keuze van hoe ver je het gaspedaal intrapt tussen, en dat is niet anders voor een standaard of opgevoerde motor. En of je dingen kapot maakt met veel vermogen was je hoe dan ook al verantwoordelijk voor, of de opstelling nou standaard is of niet.

In de praktijk is een nieuw vermogen op je kenteken gewoon een kwestie van aanvragen bij de RDW, met dus mogelijk de vraag om bewijs van het nieuwe vermogen te overleggen. Ik ben er nooit aan toe gekomen om het met mijn CX te doen voordat ie gedemonteerd is, maar dat was per 2015 iig de procedure.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 31 mei 2017 12:18 PM
  [ # 22 ]

inmiddels maak ik van 2 blokken weer 1 goeie. heb ECU gekocht en alle sensoren.

nu is mijn vraag: hebben de turbo 1 blokken al harde zetels geschikt voor lpg?

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 31 mei 2017 10:15 PM
  [ # 23 ]

Ja, dat hebben ze.

Ik kan in ieder geval tot aan het jaar 2000 eigenlijk zo even geen Citroen blok verzinnen wat niet geschikt is voor LPG.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 31 mei 2017 10:16 PM
  [ # 24 ]

Ik wel: xantia 1.8 8v….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 31 mei 2017 10:26 PM
  [ # 25 ]

Beetje offtopic, maar…

Ik heb zo’n 2.0i 8v gehad die deed het er prima op iig tot de ~290k.  Die 1.8 was toch niet wezenlijk anders? Hij zal toch in ieder geval niet zachte klepzetels gehad hebben lijkt me, of ze moeten nou net een type blok hebben gemaakt wat anders was dan de rest van de PSA motoren. Ze doen weleens rare dingen bij Citroën uiteraard, maar dat die 1.8i echt ongeschikt was?

Vrijwel alle LPG spullen zijn natuurlijk troep en vrijwel geen enkele motor is ontworpen als LPG motor, maar zover ik weet zijn de klepzittingen in ieder geval wel altijd gehard geweest. In ieder geval doet een CX M25/662 (GtiT1) of M25/666 (GtiT2) motor het tamelijk goed op LPG. Van de M25/667 (GtiT2 met kat en lambdasonde, voornamelijk zwitserse markt geloof ik) heb ik nooit een LPG exemplaar gezien.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 01 juni 2017 09:45 AM
  [ # 26 ]
sans-pareil schreef:

Beetje laat, maar dat verhaal van 20% vermogenstoename is echt hele oude wetgeving,. Het is inmiddels al een hele tijd veranderd.

Het staat toch echt nog steeds op de site van het rdw… Wellicht wordt er soepel mee omgegaan, dat weet ik niet, heb er zelf geen ervaring mee.

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 juni 2017 12:14 PM
  [ # 27 ]

Is nog steeds geldende wet- en regelgeving, zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2017-05-07#Hoofdstuk6_Paragraaf2_Artikel6.3

en dan onder r.
- het vermogen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen, alsmede het vermogen van overige motorvoertuigen, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;

Eigenlijk is zelfs n t/m r van toepassing bij een motorombouw.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
willemvreeland
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 06-01-2007

- CX GTi Turbo VEMS
- ID/DS 23 IE M VEMS
Gepost: 01 juni 2017 12:45 PM
  [ # 28 ]

waarom zou je dat bij de RDW willen melden?

Willemvreeland

lid van de Citroen ID/DS Club Nederland. http://www.citroeniddsclub.nl

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 juni 2017 01:12 PM
  [ # 29 ]

Geef eens een reden waarom niet.

Dan kunnen we alle overige wet- en regelgeving ook gewoon aan ons laars lappen?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 01 juni 2017 02:28 PM
  [ # 30 ]
willemvreeland schreef:

waarom zou je dat bij de RDW willen melden?

Omdat het moet.

En over het niet voldoen aan deze verplichting wordt hier verder niet over gediscussieerd, zie ook punt 2 van de gebruiksregels van dit forum.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook