Lekkages en hemelbekleding Saxo
Sybrand
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 01-07-2016

- Saxo VTS 1.6-16V
Gepost: 20 juli 2016 06:39 PM

Beste allemaal,

Op de dag dat ik mijn Saxo ophaalde bij de garage had ik al last van lekkage bij het dak. Een zoektocht op dit forum leidde me naar de afdichting rond de antenne en na dat aangepakt te hebben leek het probleem opgelost… Tot de volgende bui. Het was mij al opgevallen dat mijn hemelbekleding rechtsvoor ooit water had gevangen, maar het bleek dat deze al bij meer dan wat motregen vochtig, zo niet echt nat wordt. Er drupte zelfs water bij de a-stijl naar binnen.

Ik heb het een maandje aangezien, maar met het droge weer van de afgelopen dagen leek het mij een goed plan om eens te kijken waar dat water nu allemaal vandaan kon komen. Ik had twee vermoedens: 
- Bij de kitrand van de voorruit, vlakbij het rechter dakgootje, want daar zit het rubber niet helemaal lekker.
- Bij de rechter drain van het open dak, want de hemelbekleding heeft watervlekken die daar vandaan lijken te komen.

Om erachter te komen waar het water vandaan komt moest ik de hemelbekleding verwijderen. Dit heb ik gedaan door deze how-to te volgen.

De gedemonteerde hemelbekleding:

Nadat ik de hemelbekleding heb opgeborgen, ben ik eens in de auto gaan rondkijken en ja hoor… Roest bij de drains van het open dakje:

Vervolgens ben ik met een gieter(vooral op de door mij verdachte plekken) water gaan gieten over de Saxo en daarbij werden mijn vermoedens bevestigd. De lekkage bij de rechter drain van het open dak was meteen duidelijk: De drains zaten niet verstopt, maar bij teveel water druppelt het water bij de rechter drain naar binnen doordat de bodem is doorgerot. De lekkage bij de voorruit vergde wat meer moeite om te spotten, omdat het water via het metaal boven de ruit langs de a-stijl kroop en niet direct naar beneden viel. Ter verduidelijking heb ik dit filmpje gemaakt: https://youtu.be/Nr8yBc3M_gM.

Nu de lekkages boven water zijn (pun intended), werd het tijd om te gaan kijken hoe ik dit op ga lossen. Voor de lekkage bij de voorruit vond ik in dit topic de oplossing die ik ga proberen. Voor de lekkage bij de rechter drain moest ik kijken hoe erg de drain is doorgerot. Zo erg dus:

Nu heb ik de volgende vragen:
-1 Hoe fix ik het lek bij de drain tijdelijk (met het oog op aankomende (onweers)buien)? Het hoeft maar 3 dagen te houden, vanaf het weekend kan de auto een weekje droog gestald worden en kan ik het lek definitief aanpakken.

-2 Hoe fix ik het lek bij de drain definitief? Kan er een plaatje in gelast worden terwijl het dakje nog gemonteerd zit? En zo nee, wat voor kit moet ik gebruiken om het dakje na het lassen weer te monteren?

-3 Hoe krijg ik mijn hemelbekleding weer als nieuw (of zo dicht mogelijk daarbij in de buurt)?

Bij voorbaat dank,

Sybrand

Profiel  
 
Arnowtje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 17-07-2015

Gepost: 24 juli 2016 01:40 PM
  [ # 1 ]

Hoi,

ik las over lekkage van het dak,
zelf heb ik geen dakraampje maar inderdaad bij de antenne had ik water wat naar binnen druppelde.
de hemelbekleding heb ik niet los gehaald.. geen idee hoe dit zal mogen werken.
ik heb mijn antenne los gehaald, op het dak onder het bescherm kapje heb ik een randje kit geplaats.
zodat rondom er geen water langs zal komen.
tot zo ver heb ik niet weer last gehad van water!

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 24 juli 2016 10:39 PM
  [ # 2 ]

Jammer dat ik dit topic nu pas lees. Ik heb net een Saxo gesloopt met een prachtige hemel met open dak….

Is dat niet een idee? Op de sloop kijken voor een nette hemel?

Profiel  
 
VTRrider
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015

- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Gepost: 25 juli 2016 09:00 AM
  [ # 3 ]

Ik heb dezelfde ellende gehad, daklijst van het dakraam opnieuw afgekit en het is nu dicht, maar de drainage werkt voor geen meter, dus wil ik het goed doen moet ik ook mn hemel eruit slopen. Als je auto het waard is zou ik of een nieuw dakraam laten plaatsen of dicht laten lassen en een hemel op de sloop halen zonder dakraam uitsparing.

Mijn ervaring met dakramen is dat ze fijn zijn, als ze nieuw zijn. Na ongeveer 10 jaar, als alle kit uitgedroogd is, alle gaatjes verstopt en alle rubbers vervormd…dan is het een grote bak ellende die moeilijk te herstellen is. Dan is het of een nieuwe, of dicht maken.

Profiel  
 
Sybrand
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 01-07-2016

- Saxo VTS 1.6-16V
Gepost: 01 augustus 2016 06:34 PM
  [ # 4 ]

Ik ben nog niet langs de sloop geweest voor een hemel. Ik ga eerst kijken of deze nog wat fatsoenlijker te krijgen is met Turtle Wax Upholstery Interior 1. Dat werkte alvast fantastisch op de zonnekleppen.

Het dakje moest eerst maar eens gelast worden. Dat metaal is echter flinterdun en een bevriende lasser kon daar met moeite puntjes op lassen zonder gaten in het metaal te smelten. Samen hebben we daarom nu gekozen voor het plaatsen van een plaatje onder de rechter drain en dat op een aantal plekken vast te lassen. De linker drain is er een stuk beter aan toe, dus die hoefde (nog) niet gelast te worden.


De roest op de rails van het dakje (roest kan afgegeven op aluminium blijkbaar), in de goot van het dakje en op de boutjes behandel ik met roestverwijderaar van HG. Het duurt wel even, maar het resultaat is mooi. Als alle roest weg is, wil ik het metaal rond de drains met zinkverf behandelen en rond de drains een mooie kitlaag (of is tectyl nog beter?) aanbrengen, zodat de kit die ik verder gebruik om het plaatje onder de drain te sealen eigenlijk overbodig wordt.

Maar over een kitlaag gesproken: De kitlaag die het dakje aan het dak sealt is een kreng om te verwijderen. Het overgrote deel kun je met een smalle houtbeitel/guts wel van je dakje afhalen en met de schraper die bij HG Siliconenkit verwijderaar zit kun je de dikke delen van je dak afhalen. De dunne laag die je overhoudt wil HG Siliconenkit verwijderaar, wasbenzine, oude stickerverwijderaar, terpentine, en een industriële ontvetter/schoonmaakmiddel nog niet weg. Met de roestverwijderaar smeer je het uit als een waxlaag. Toen ik een stukje van de kit liet zien bij een automaterialen zaak wensten ze me veel succes. Eventueel is thinner nog te proberen zeiden ze, want het zou gaan om ramenkit zoals gebruikt wordt bij de voorruit. Zelf heb ik nog een pot nieuwe stickeroplosser van HG (die lopen dik op mij binnen tongue rolleye) staan, maar ik betwijfel of dat gaat werken. Heeft iemand hier ervaring met het verwijderen van dit soort kit? Of moet ik het gewoon zo dun mogelijk maken en goed veel kit gebruiken als ik het dakje terugzet?

Zelf had ik al twee tubes Bison Mastic Silicone kit Auto Marine gekocht om straks alle lekken te dichten en de eerder beschreven stukjes in te smeren. Maar is dit dan wel de juiste kit om het dakraam weer vast te zetten?

Wederom bij voorbaat dank,

Profiel  
 
VTRrider
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015

- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Gepost: 01 augustus 2016 06:50 PM
  [ # 5 ]

Voor ruitenkit bestaat een activator. Deze dunne laag die je overhoud kun je activeren met die activator, dan een primer (voor ruitenkit) randje op je dak, kit ertussen en dan hecht het.

Echter, die activator en primer…zie die maar eens aan te komen want dit word speciaal gemaakt voor ruitenfitters. Misschien via carglass of autotaalglas, zij moeten t ook ergens bestellen.

Je moet dan ook kit pakken uit hetzelfde assortiment,  anders is hechting niet gegarandeerd.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 02 augustus 2016 02:01 AM
  [ # 6 ]

celulose thinner dan, zit veel aceton en tolueen in.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
VTRrider
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015

- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Gepost: 02 augustus 2016 09:26 AM
  [ # 7 ]

Kan wel zijn dat thinner niet goed reageert op t plastic van je daklijst (wit uitslaan, of zelfs zacht worden) dus daar zou ik zeker mee oppassen! Ook nooit je dak met thinner ontvetten maar dat mag vanzelf spreken.

Gebruik materiaal dat ervoor bedoeld is en je komt iig niet met nog meer verassingen te staan. Thinner is een oplosmiddel, geen ontvetter. Dat het ernaast ook goed ontvet is leuk, maar op het verkeerde materiaal lost het ook materiaal op. Tis wel zichtwerk allemaal dus ik zou niet gaan “klooien”.

Profiel  
 
JDeenik
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 20-03-2016

Gepost: 17 januari 2017 02:41 PM
  [ # 8 ]

Welk merk/type dakraam heb jij Sybrand ?

Ik heb zelf ook een dakraam erin zitten, maar kan bij openstaande dakraam geen afvoer gaten zien zitten

Profiel  
 
Sybrand
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 01-07-2016

- Saxo VTS 1.6-16V
Gepost: 09 mei 2018 11:37 AM
  [ # 9 ]

Excuses voor het extreem late bericht.

De afgelopen 2 jaar ging het wel redelijk met de Saxo, maar nu stapelen de problemen zich weer eens op en dan kom je terug natuurlijk Wink Mijn Saxo heeft een af-fabriek zonnedak. Webasto-Heuliez als ik mij niet vergis.

Mijn dakje was op zich weer redelijk. Zinkspray in de gootjes helpt, maar ik zie dat er alweer wat roest terugkeert. Ondertussen heb ik ook een vergelijkbare vts op de sloop gevonden en daarvan heb ik het rubber van het zonnedakje in gebruik sinds een jaar. Helaas begint ook dat rubber minder goed te sluiten en daarnaast is het windgeruis niet van de lucht (als ik het draaimechanisme omhoogdruk onder het rijden is dat windgeruis weg trouwens, maar constant met je hand tegen het draaimechanisme aan moeten rijden schakelt niet zo handig Razz ) .

Tevens heb ik lekkage bij het draaimechanisme van het dak. Waar dat handvat in het midden op het dak zit, en waar de gootjes dus een opening hebben, schiet bij mij altijd water naar beneden als ik een krap bochtje neem na een regenbui. Iemand suggesties om dat te verhelpen? Ik rijd overigens nog steeds rond zonder dakhemel, dus het plastic frame daarvan biedt nu geen steun.

Wederom alvast bedankt,

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook