Bourse d’Echange, Uzerche FR, 16-17 juli 2016
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 20 juli 2016 07:24 PM

van de voorpagina

De beurs van Uzerche: een topper!

Van Kees “Visa GTI 115” leer je steeds weer nieuwe dingen, bijvoorbeeld dat je niet de halve planeet hoeft af te reizen om diamantjes te vinden. De beurs van Uzerche is zo’n edelsteentje. Vanuit Nederland is dat weliswaar niet meteen naast de deur, maar ook weer niet het einde van de wereld.

Toen ik laatst aan het Lac de Madine was, gaf mijn buurman mij de tip van een gigantische beurs in Uzerche in de Corèze op 16 en 17 juli. Dat was wel weer een stukje verder rijden. Wat heet, een kilometer of 700. Dus pakten we ons boeltje op en streken neer op de camping in Lubersac, niet al te ver van Uzerche. Die stad zelf is op zich al een heel bijzondere nederzetting; google maar eens.

We gaan zaterdag vroeg op pad richting beurs, zijn om half negen ter plaatse en vinden een prima parkeerplek. Daarna beginnen we, naar later blijkt, aan een vierenhalf uur durende rondgang over een immens terrein met allemaal onderdelenkramen: helemaal te gek! Echt waar, ik heb al veel beurzen meegemaakt, maar deze hoort bij de toppers. Ook is deze weer totaal wat anders dan Reims en het Lac de Madine. Iedereen die wat bijzonders zoekt, kan hier in het weekend zeker slagen. Heel veel Citroën-onderdelen zijn er voorhanden en jawel, voor alle types. Zoals overal zijn er weer verschrikkelijk veel verlichtingsartikelen, behalve dan de buitenste koplampen van de Visa GTi. Die zie je nooit, jammer…

De beurs is er niet alleen voor auto-onderdelen. Ook vind je heel veel onderdelen voor motoren, brommers en fietsen. Daarnaast is er een opstelling van vele tractoren en allerhande historische auto’s die klaarstaan voor bezichtiging voor de veiling van zondagmiddag. Daar wachten wij niet op, want ik word overal hebberig van. Neem nou de vele leeggehaalde garages die een stortvloed aan speciaalgereedschap opleveren dat vlot van de hand gaat, zoals een echte veerbollentang. Die heb ik voor het laatst bij Citroën aan het Stadionplein in Amsterdam in mijn handen gehad. Die laat je dus niet liggen voor €10,-, ook al heb ik dat wel gedaan. Echt, er is van alles wat. Ook de prijzen voor de meeste spullen vallen me alleszins mee. En ze worden nog gunstiger naarmate de dag verder verloopt.

Puur zakelijk is de beurs niet; het is een sociaal gebeuren. Vanaf vroeg in de morgen wordt er al flink ingenomen door de heren verkopers, die hier meer voor een soort reünie zijn dan om de portemonnee te spekken. Gezellig is het daardoor in ieder geval wel: prima sfeertje! Ook wordt er een heuse leuke Citroën 2 CV middels een tombola verloot. Wij gokken dus mee, maar ook dat wordt vast een kwestie van afwachten.

Het weer was geweldig: een strakblauwe lucht en een prima windje dat voor de juiste verkoeling zorgt. Wat heb ik weer genoten! Het mooiste is dat ik niets heb uitgegeven, maar juist dat viel helemaal niet mee.

Hoewel deze beurs niet in de buurt is, moet je het wel noteren: Uzerche. Het is voorbij Limoges in een prima omgeving. Half juli volgend jaar gaan we weer, maar nu maken we ons eerst op voor de ICCCR. Ook dat is iets om naar uit te zien!

tekst en foto’s: Visa GTI 115

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 20 juli 2016 07:54 PM
  [ # 1 ]

Laat het ons weten als je die 2CV wint, misschien kunnen we je dan verleiden tot nieuwe reizen!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook