1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Carburateur bushing
marcelhartman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 24-06-2014

- ID/DS ID 19 B
Gepost: 02 augustus 2016 09:22 PM

Aangezien mijn Solex PBIC 34 carburateur benzine lekt (rij normaal op lpg) heb ik besloten om de carburateur te reviseren. Setje was zo gevonden maar zoals de meeste oude carburateurs ver, heeft deze last van speling op de klep-as. Heeft iemand ervaring met “bushing”? Dit zijn kleine busjes van messing of nylon die in de uitgeboorde gaten van de klep-as gemonteerd worden.

Heb al meer draadjes gelezen maar kom er niet achter of deze zelf gedraaid worden of dat deze te koop zijn.

Misschien is nu ook het moment aangebroken om een grotere Weber carburateur te plaatsen welke nog op de plank ligt. Hiervoor dient het enkelvoudige spruitstuk vervangen te worden voor een 3 voudig inlaatspruitstuk. Heb berichten gelezen dat dit geen probleem zou zijn. Alleen zit volgens mij de ontsteking in de weg, aangezien die bij mij de ontsteking achter de carburateur gemonteerd is. Iemand hier ervaring mee? Heb zelf een DV motor welke in een ID19b zit.

Profiel  
 
marcelhartman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 24-06-2014

- ID/DS ID 19 B
Gepost: 04 augustus 2016 01:58 PM
  [ # 1 ]

Heeft niemand een antwoord hierop?

Maargoed messing busjes voor de klepas het het gereedschap hiervoor heb ik inmiddels gevonden en besteld.

Alleen het spruitstuk voor de Weber carburateur is mij nog niet geheel duidelijk.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 04 augustus 2016 03:05 PM
  [ # 2 ]

op een ID 19b met de DV motor kun je géén uitwendig 3-voudig spruitstuk plaatsen. Komt door de plaats van de ontsteking. Helaas niets aan te doen. Alleen het spruitstuk van de DS19A met de DY motor past, hier past een weber op en dit spruitstuk is voor een motor met ontsteking achterop.


Succes!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
marcelhartman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 24-06-2014

- ID/DS ID 19 B
Gepost: 04 augustus 2016 10:36 PM
  [ # 3 ]

Top! bedankt Waterman hier heb je mij enorm mee geholpen.very good

p.s. mocht iemand nog zijn carburateur willen voorzien van messing busjes op de klepas, dan moeten ze maar even contact opnemen. Heb meerdere busjes besteld, dus genoeg over. Weet alleen niet of dit ook op een Weber past (zoek ik nog uit als ik terug ben van vakantie)

Profiel  
 
CitroEef
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009

- ID/DS 21 Pallas BVH
- (Grand) C4 Picasso Exclusive
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Gepost: 05 augustus 2016 09:31 AM
  [ # 4 ]

Beetje laat (had niet gezien waard it topic precies over ging)

Zelf ook eens gedaan met een weber carburateur
Busjes:
GLI BM 081010 FB/F-920
8mm asje in 10 mm gat (uitboren dus)

Kosten ~ 50 cent per busje, kon ze gewoon per stuk kopen bij Brammer in eindhoven
zie voor meer catalogus

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 05 augustus 2016 10:33 AM
  [ # 5 ]

Zomaar een boor van 10 mm door de gaten jagen lijkt mij niet zo’n goed idee.
Beter op uitketteren op een freesbank, dan heb je uitlijninging, positie en diameter beter in de hand.
Dat kan bij mij eventueel.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
CitroEef
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009

- ID/DS 21 Pallas BVH
- (Grand) C4 Picasso Exclusive
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Gepost: 05 augustus 2016 12:48 PM
  [ # 6 ]

Helemaal waar en als je inderdaad toegang hebt tot dit soort gereedschap is dat veel beter, nauwkeuriger / sneller

Met een boorkolom waarbij je de carburateur goed kan vast zetten en het gat door de twee kanten tegelijk kan boren kom je met precies passen en meten ook een heel eind. Bij mij is het in ieder geval op die manier prima gelukt.

Profiel  
 
marcelhartman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 24-06-2014

- ID/DS ID 19 B
Gepost: 22 augustus 2016 10:21 AM
  [ # 7 ]

Ben net terug van vakantie en carburateur is inmiddels geheel gedemonteerd en in een ultrasonebad geweest. (Ben overigens erg blij met het resultaat). Door het zuur heeft het aluminium een matte finish en overweeg nog om de aluminium delen in fosforzuur te dopen om het metaal een “nieuwe” look te geven. Foto’s zijn van een Solex 34 PCIB carburateur. Binnenkort ga ik de Weber ook onderhanden nemen.

De busjes en speciale “reamer” boor inmiddels ook binnen. Heb alleen in de buurt van Haarlem/Amsterdam een kolomboor nodig om het karweitje af te maken. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen? @CitroEef: In welke om geving woon jij?

Profiel  
 
marcelhartman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 24-06-2014

- ID/DS ID 19 B
Gepost: 25 augustus 2016 05:15 PM
  [ # 8 ]

De solex carburateur is inmiddels klaar en is voorzien van nieuwe as busjes. En kandidaat twee (Weber 23/32 DDC) staat inmiddels klaar om onderhanden genomen te worden. De carburateur is vier jaar terug uit een DS gesloopt welke in Frankrijk bij een boer stond (foto 3). Volgens de kenners is de rechter auto een Renault Fregate uit 1956. Net nog op Google Maps gekeken en beide auto’s staan nog vrolijk tussen de brandnetels.

Al voor het demonteren bleek al dat er één messing schroefje ontbreekt (foto 2). Het gaat om de langere schroef van het setje. Indien iemand deze heeft hou ik mij aanbevolen.

Profiel  
 
CitroEef
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009

- ID/DS 21 Pallas BVH
- (Grand) C4 Picasso Exclusive
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Gepost: 29 augustus 2016 02:14 PM
  [ # 9 ]

Hoi Marcel

Ik woon in Best, niet echt in de buurt dus.. (mooie fotos trouwens!)

Profiel  
 
Pukkeltje1956
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 06-09-2020

Gepost: 19 februari 2021 02:59 PM
  [ # 10 ]

Inmiddels heb ik de hele carburateur uit elkaar maar heb nu toch nog een vraag. Is het ook bij de solex pbic 34 verstandig om het buisje waar de benzineslang op zit te vervangen door een afschroefbare slangpilaar. Er kan nl een m10 schoefdraad in. In de vervangende modellen voor deze carburateur is dat ook zo opgelost

Afbeelding Bijlagen
solex_1.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 februari 2021 04:05 PM
  [ # 11 ]

Dat kan idd geen kwaad. die buisjes gaan nog wel eens los zitten…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 19 februari 2021 05:42 PM
  [ # 12 ]

Er is ook “trucage” om te voorkomen dat het pijpje loskomt. Borgen met een ijzerdraad(je) tussen de slangklem aan de rechterkant om het “bultje” en weer tussen de klem aan de linkerkant (als een n waarbij de uiteinden bij de slangklem L en R zitten. Het pijpje wordt dan tegen de carburateur gezekerd.
Maar het pijpje vast kunnen schroeven is natuurlijk een mooiere oplossing. Als het niet gaat zweten.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 februari 2021 07:55 PM
  [ # 13 ]

Dat busje moet je gewoon even met sterke locktite monteren. Gaat ie niet meer los.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Pukkeltje1956
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 06-09-2020

Gepost: 21 februari 2021 11:10 PM
  [ # 14 ]

Misschien heb ik de vraag verkeerd gesteld. Ik lees op het forum dat de webers last hebben van een los buisje. Van de enkele solex lees je dat nooit (?) en volgens mij zijn er nog best wel veel gewone 19’s die een solex hebben. Als het namelijk geen probleem is wil ik er niets aan doen. Komt het toch voor dan is het zinvol om er een oplossing voor te hebben. Dus is de vraag heeft de enkele solex ook last een los buisje.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 21 februari 2021 11:57 PM
  [ # 15 ]

Ja, dat loskomen van het aanvoerpijpje komt ook bij de enkele solex voor. Wel veel minder dan bij de weber. Ik heb het ook gehad en heb het pijpje er met loctite ingezet. Het komt sindsdien niet meer los.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook