werkplaatshandboek 2.0 HDI met automaat (6 versnelling)
rikkemja
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 24-01-2010

Gepost: 16 augustus 2016 03:27 PM

Ik zoek een werkplaatshandboek waarin de 2.0 HDI motor met een 6 versnelling automaat (AISIN AW TF-80SC AM6) beschreven staan.
Vooral de beschrijving en het onderhoud van de automaat (regelkleppen) interesseren me.
Taal en citroen-type zijn minder belangrijk.

Profiel  
 
Bart CSD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010

- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Gepost: 16 augustus 2016 08:34 PM
  [ # 1 ]

Vandaag heb ik de versnellingsbakolie van m’n C5 doen vervangen omdat hij me irriteerde op de terugrit van de iccr. De citroengarage heeft dit keurig afgewerkt, de procedure kunnen zij netjes uitprinten, de olie verwijderen gaat klassiek , afvullen is een hele procedure waarbij een deel van de olie telkens opnieuw wordt weggespoeld, verder moeten ook een aantal parameters heringesteld worden via de diagnoselaptop. In totaal werd er driemaal een deeltje olie weggespoeld en vervangen door verse olie. Ik ben een aantal malen gaan kijken en vermits ik er dagelijks kom ( beroepsmatig) kan ik vrij rondkijken en praten met de mekaniekers. Dit was de eerste maal dat de betrokken mecanicien deze procedure uitvoerde, we hebben samen die computergegevens bekeken, je moet bv de zuiverheidsparameter van de versnellingsbak olie terug op proper zetten, de temperatuur van de olie moet 60* bedragen, dit kan je allemaal zien in de computer. et ding kan werkelijk enorm veel gegevens van motor en versnellingsbak ontleden. Maar belangrijkste is het resultaat; de wagen schakelt terug mooi soepel en snel van versnelling naar versnelling, zowel omhoog als omlaag. Missie geslaagd, de wagen heeft 68800 km en is drie jaar oud. Kosten kan ik niks over zeggen vermits ik een onderhoudscontract heb afgesloten bij aankoop.

BX? Omdat ie lekker fout is….

Profiel  
 
rikkemja
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 24-01-2010

Gepost: 16 augustus 2016 09:29 PM
  [ # 2 ]

welke garage heeft het onderhoud gedaan ?

Profiel  
 
Bart CSD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010

- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Gepost: 17 augustus 2016 06:59 AM
  [ # 3 ]

Ik woon in Belgie en heb het geluk dat aan de andere kant van m’n straat een citroengarage zit. Ik woon in Halen, Limburg, maar elke officiële garage of onafhankelijke die een diagnose computer heeft moet dit werkje kunnen uitvoeren, in principe is het “mechanische werk” niet eens zo moeilijk, olie aflaten en opvullen gaat zeer gemakkelijk, je moet dit echter doen in samenspraak met de diagnosecomputer. Ik ben daar gisteren binnengestapt met de melding dat ik een foutcode kreeg via het dashbordscherm ivm motor.  Bleek de temperatuurgegevens van de roetfilter te zijn, dit hebben ze verholpen door een software-ingreep en tegelijkertijd had ik gevraagd om die olie te wisselen. De C5 begon namelijk soms te twijfelen welke versnelling te kiezen en deed dat vervolgens schokkerig en bruut, nu gaat dit weer mooi soepel en snel, ne zoals toen hij nieuw was. De olie die eruit kwam zag donkerbruin terwijl de nieuwe olie rood-rozig is. Ik weet natuurlijk niet wat de kleur van de olie is als ze origineel nieuw is, dit zal waarschijnlijk ook afhankelijk zijn van het gebruikte merk.

BX? Omdat ie lekker fout is….

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook