1 van de 22
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De 2400 GTi van Erik - hmm, een raar geluid uit de bak of de koppeling
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 17 augustus 2016 12:05 AM

Hallo allen,

Niet nieuw in het autoklussen, ook niet in het Citroënklusen, maar wel in het CX klussen.
Daarom wat vraagjes over mijn CX 2400 GTI.
Ding heeft 2 jaar buiten onder een boom stilgestaan, dus is ietwat stoffig en viezig, maar loopt goed en is hard!!
Ben bezig de motorruimte en dan met name de slangen en electrische componenten en aansluitingen te reinigen of vervangen.

Eerste vraag: wat is dit voor ding op de foto? Hing los aan de kabel in de motorruimte.

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 17 augustus 2016 10:44 AM
  [ # 1 ]

Die hoort om de bougiekabel die van de bobine naar de verdelerkap gaat.
Maar mijn 2400 GTI uit ‘81 heeft hem i.i.g. niet.


Wel weet ik dat oudere CX’en met carburateur en contactpuntjes-ontsteking deze sensor/opnemer wel hebben.

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 17 augustus 2016 10:47 AM
  [ # 2 ]

Super, dank je!

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 17 augustus 2016 12:51 PM
  [ # 3 ]

Dan vraag nummer twee, ik ben zo vrij. Is makkelijker dan uren zelf zoeken, en hopelijk ook nuttig voor anderen.

Er wordt veel gesproken over de diverse relais (wat is het meervoud eigenlijk….?) in de CX.
Ook in die van mij hangen een aantal, maar alle ‘incognito’ dwz zonder enige merknaam of typenummer - zie foto. Enige verschil is de kleur.

Is dit normaal, of heeft een eerdere eigenaar ze vervangen?
Indien niet te veel moeite - waar dient welke voor?
Welke is nuttig om als reserve te hebben of preventief te vervangen
Waarvoor dient dat metalen doosje naast het relais achter de koplamp?

Bij voorbaat dank maar weer!!

Afbeelding Bijlagen
image.jpegimage.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
Gepost: 17 augustus 2016 12:51 PM
  [ # 4 ]

Mijn Prestige 2.4i uit ‘77 heeft deze opnemer in iedergeval ook, heb nog een C-matic injectie van ‘78 gehad die het ook had.
Maar op de ‘83 2.4i Prestige die ik ooit nog had zat het dan weer niet op.
Het “metalen doosje” is het injectie relais.
Voor de andere relais kijk je best in de vraagbaak of handboek.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 17 augustus 2016 12:59 PM
  [ # 5 ]

Ga ik doen, dank je!

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 17 augustus 2016 03:01 PM
  [ # 6 ]

En wat ik me ook nog afvraag is het volgende:

In de verdelerkap verwachtte ik een koolstof staafje te zien, die contact maakt met de rotor. Echter, ik zie alleen een matzwart -naar wat het lijkt- restje van zo’n staafje. Op de rotor is zijn wel de slijtsporen? te zien (geen foto, sorry)
De motor liep prima voor demontage, maar ja, wellicht is het staafje gebroken, of hoort dit zo??

Trouwens, waar zitten de ontstekings en injectiecomputer verstopt?

Vriendelijke groet en grote dank,

Erik

Afbeelding Bijlagen
image.jpegimage.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 18 augustus 2016 12:08 AM
  [ # 7 ]

Hallo,

Welke bougies horen er in mijn 2400 GTI uit 1978?
Er zitten nu Eyquem C42S in, maar die zijn aan het eind (zie foto…)
Bij CX-basis zag ik echter alleen de Eyquem C62S staan.

Dank en groeten,

Erik

Afbeelding Bijlagen
image.jpegimage.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 18 augustus 2016 09:26 AM
  [ # 8 ]

Is er nog een origineel instructieboekje bij de auto? Daarin staan de referenties van diverse merken bougies.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 18 augustus 2016 10:37 AM
  [ # 9 ]

Nee, helaas niet Rens.
Zal vanavond eens de vraagbaak en de Haynes uit de werkplaats halen, misschien dat ik daar wat wijzer van wordt.
vond dat de bougies er redelijk slecht uitzagen - verbrande elektroden dus misschien worden ze te heet. Kan natuurlijk ook zijn dat ze gewoon oud en versleten zijn.

Trouwens, dank voor het samenvoegen van mijn ’ draadjes’

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 18 augustus 2016 10:52 AM
  [ # 10 ]

Ha, guess what!

heb ff gekeken op de site van Eyquem, en daar kun je gewoon op autotype zoeken! Da’s nou klantgericht.
Er horen dus de C 42S in

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 18 augustus 2016 11:08 AM
  [ # 11 ]
Praxidus schreef:

En wat ik me ook nog afvraag is het volgende:

In de verdelerkap verwachtte ik een koolstof staafje te zien, die contact maakt met de rotor. Echter, ik zie alleen een matzwart -naar wat het lijkt- restje van zo’n staafje. Op de rotor is zijn wel de slijtsporen? te zien (geen foto, sorry)
De motor liep prima voor demontage, maar ja, wellicht is het staafje gebroken, of hoort dit zo??

Trouwens, waar zitten de ontstekings en injectiecomputer verstopt?

Vriendelijke groet en grote dank,

Erik

Daar hoort inderdaad een koolborsteltje veren in te zitten , in nu dus afgebroken .
Ontsteking is geen computer maar een vermogenmodule , ik vermoed dat die mee tussen de steun van de bobine zit op een alu koelplaat .

Wat dat doosje betreft dat op ern bougiekabel hoort te zitten , is een sensor voor de diagnosestekker ( die niemand ooit gebruikt )

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 18 augustus 2016 11:23 AM
  [ # 12 ]

Dank je Walter.

zal me eens verder verdiepen in het ontstekingsgebeuren. Module is inmiddels uitgebouwd dus zal eens kijken.

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 22 augustus 2016 10:27 PM
  [ # 13 ]

Zo, ik begreep dat foto’s zeer op prijs worden gesteld.
De gti is inmiddels aardig uitgekleed en de meeste electrische componenten verwijderd uit de motorruimte.
De injectoren worden gecheckt en gereinigd bij Hol in Nijmegen. Top adres.
Heb een paar kleine plekjes gevonden die gelast moeten worden. Niets dramatisch.
Hierbij de foto’s van de zwevende CX

Afbeelding Bijlagen
image.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 22 augustus 2016 10:42 PM
  [ # 14 ]

Leuk dat er weer een Cx rijder bij komt!
En foto’s hoe meer hoe beter
Veel plezier met deze DAME.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3882
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 25 augustus 2016 03:57 PM
  [ # 15 ]

Leuk dat je aan de slag gaat met een mooie smalspoor CX !
Veel zweefplezier !!

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
 
1 van de 22
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook