Trotse nieuwe cx-eigenaar
wiggum
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 29-11-2009

Gepost: 18 augustus 2016 09:53 PM

Hallo

Ben sinds vandaag de trotse nieuwe eigenaar van een trd turbo diesel 2 uit ‘88. Rijdt goed en vlot, maar toch enkele vraagjes:

1) de versnellingspook voelt heel los aan, maar hij ‘neemt’ hij de versnellingen, als je de pook een beetje ‘leidt’. Op wat kan dit wijzen?
2) ik kom uit Tongeren (B). Iemand een goed adres van een garage die op de hoogte is van cx’en, liefst in de buurt van (Nederlands) Limburg of eventueel Noord-Brabant?
3) de plastic behuizing rondom de temperatuurmeter en het klokje is aan beide kanten gebarsten? Iemand een goed exemplaar en is dit makkelijk te vervangen of moet meteen de hele component worden vernieuwd?
4) op de keuring werd gezegd dat de koppeling niet meer al te goed is: hoe kan ik zelf testen of dit het geval is, en zo een vervanging nodig is: tegen welke kosten kijk ik dan aan en kan dit in elke (Citroën-)garage worden gedaan?

Sorry voor het in huis vallen met vragen, maar ja ... daar is een forum toch voor, niet? Wink Foto’s volgen nog.

Peter

Profiel  
 
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 19 augustus 2016 08:53 AM
  [ # 1 ]

Hallo Peter,

Ben zelf niet zo technisch onderlegd dus hopelijk heeft een ander een antwoord op je vragen, maar in elk geval van harte met deze fraaie aankoop! Naar een reactie op vraag 1 ben ik ook wel benieuwd wat dit herken ik ook wel een beetje. Schakelen gaat prima maar de pook voelt bij mij ook wat los aan. Ben benieuwd naar de foto’s en heel veel plezier van deze mooie voiture.Smile
O ja, in Noord Brabant zit natuurlijk ik geval ‘Garage Hydraulique’ in Raamsdonksveer, CX kenners bij uitstek!

Profiel  
 
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 19 augustus 2016 08:55 AM
  [ # 2 ]

In Heerlen zit ook nog garage Citro-advies, zelf geen ervaring mee maar ze ‘doen’ wel CX-en…

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 19 augustus 2016 09:06 AM
  [ # 3 ]

Ik (woon in Zuid-Limburg) breng de auto een keer per twee jaar naar Hydraulique in Raamsdonksveer en trakteer me dan zelf op een dagje Biesbosch of Dordrecht. Ze hebben daar een berg aan onderdelen.
De “specialisten” hier in de buurt vind ik of te duur voor wat ze leveren of ze bevallen me niet qua kennis/kunde. Dat is uiteraard een persoonlijk gevoel.

De standaard zaken worden uitgevoerd door een gepensioneerd monteur die de CX nog heeft voorbij zien komen in zijn Citroen carrière.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 augustus 2016 09:40 AM
  [ # 4 ]

Peter, welkom!

Enige antwoorden op jouw vragen:
1. wellicht speling op het hele schakelmechanisme en in het bijzonder het scharnierpunt aan de onderzijde van de bovenste brug in het voorsubframe, dus die tussen de voorveercilinders; ook een berucht punt is de kunststof kogel op de pook zelf.
2. reeds hiervoor beantwoord.
3. het beruchte serie 2-display, zijn meerdere versies van, aangezien je een TD2 hebt zal er een klokje, een koelwatertemperatuurmeter en een buitentemperatuurmeter in zitten; Patrick Kessels hier op het forum repareert ze.
4. voor een koppelingsvervanging moet het hele blok eruit, de kosten hiervan worden dus grotendeels bepaald door het aandeel arbeidsloon; als je dit zelf niet kan, zou ik het een CX-specialist laten doen, die kent de specifieke aandachtspunten.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 19 augustus 2016 10:13 AM
  [ # 5 ]

Gefeliciteerd met je aankoop. Je hebt een paar herkenbare vragen. Het schakelmechanisme is inderdaad gevoelig voor speling. Je leert er mee leven, maar er zijn mogelijkheden om e.e.a. te laten reviseren en verstevingen. Vaak zijn de displays zelf kapot. Als bij jou alleen de behuizig kapot is doordat de bevestingsschroefjes te hard zijn aangedraaid, moet het binnenwerk overgezet worden op een andere behuizing. Da’s dacht ik niet zo heel ingewikkeld. En als laatste: als je de auto bij 50 in de vierde versnelling zet en dan vol gas geeft moet je eens opletten of je het motor toerental hoort op lopen terwijl de auto niet echt versnelt. Als dat zo is, dan is de koppelingsplaat echt volledig versleten. Maar zoals alle anderen hier ook al zeggen: rij een keer langs een specialist. In het zuiden van Nederland bijvoorbeeld garage Hydraulique. In Belgie zou ik het zo gauw niet weten.

Profiel  
 
wiggum
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 29-11-2009

Gepost: 19 augustus 2016 01:17 PM
  [ # 6 ]

Echt bedankt voor al deze snelle reacties!

Ik volg jullie raad zeker op.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 23 augustus 2016 10:36 AM
  [ # 7 ]

Koppelingsset, blok eruit, montage, en alles weer inbouwen: reken op een volle dag werk (maar hoeveel tijd men ervoor neemt verschilt, je hebt specialisten die zo een halve dag extra rekenen). Afhankelijk van het uurtarief zit je dus al gauw op 900-1.000 euro. Mijn koppeling is 2 jaar geleden gedaan.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 23 augustus 2016 11:56 AM
  [ # 8 ]

Mee eens, ik heb mijn koppeling laten doen in 2014 en was inderdaad toen ruim 900 euro kwijt.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook